خانه / تبلیغات و بازاریابی / بازاریابی / استراتژی بازاریابی / نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟
نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟
نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟

نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟

نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟

نیاز، خواسته و تقاضا از پایه‌های علم بازاریابی می‌باشند. با این که شاید در نگاه اول این سه کلمه ساده و شبیه هم به نظر برسند، اما معنای پشت آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است و هر یک از آن‌ها از عوامل متفاوتی تاثیر می‌پذیرد. هر محصول می‌تواند متمایز شود بر مبنای این که آیا نیاز مشتری را ارضا می‌کند و یا خواسته‌ی او را و یا تقاضا. در این مقاله به توضیح هر یک از این مفاهیم خواهیم پرداخت:

نیاز

نیاز در انسان به معنای حداقل چیزهایی است که به وسیله‌ی آن‌ها بتواند زنده بماند. در گذشته و در دوران انسان‌های اولیه این نیاز شامل غذا، پوشاک و سرپناه بود. امروزه آموزش و سلامت هم به این مجموعه اضافه شده‌اند.

به طور کلی محصولاتی که در دسته‌ی نیاز قرار می‌گیرند، احتیاجی به فشار و هل دادن برای فروش آن‌ها نیست. مشتریان خودشان آن‌ها را می‌خرند. اما در دنیای امروز و در جهان رقابتی برندهای زیادی به وجود آمده‌اند که به این نیازها پاسخ می‌دهند که در نتیجه حتی کالاها و خدماتی هم که در این دسته قرار می‌گیرند نیازمند فشار و تثبیت موقعیت خود در ذهن مشتری هستند.

خواسته

خواسته ها یک قدم فراتر و جلوتر از نیاز هستند و خود مبتنی و وابسته به یک نیاز در انسان می‌باشند. برای مثال شما نیاز دارید که استحمام کنید. شما می‌خواهید که استحمام خود را با یک صابون خوب و خوشبو کننده انجام دهید.

«خواسته» ها بخش ضروری و حیاتی زندگی نیستند. شما نیاز به یک صابون خوشبو کننده ندارید و این طور نیست که اگر از صابون خوشبو کننده استفاده نکنید، از بین بروید! اما به طور قطع از آن استفاده می‌کنید چون «خواسته‌» شماست. به عنوان مثالی دیگر یک کودک به شیر و مواد غذایی سالم نیاز دارد در حالی که یک شکلات برای او یک «خواسته» است.

پشنهاد میکنم بخوانید  چرا ژاپنی ها موفق هستند؟نقاط قوت و ضعف

تقاضا

شما دوست دارید که یک مرسدس بنز داشته باشید و یا با یک کشتی تفریحی به یک مسافرت طولانی بروید. اما آیا شما واقعا می‌توانید که بهای آن‌ها را بپردازید و آن‌ها را بخرید؟

در این جا بحث تقاضا مطرح می‌شود. تقاضا یک قدم جلوتر از خواسته می‌باشد. زمانی که یک فرد خواسته ای داشته باشد و در عین حال توانایی خرید آن را هم داشته باشد، این خواسته تبدیل به تقاضا می‌شود.
تفاوت خواسته و تقاضا میل و طلب فرد است. ممکن است که یک مشتری میل به داشتن چیزی را داشته باشد اما نتواند که این میل و طلب خود را ارضا کند.

منبع:learn-marketing.ir

نیاز، خواسته و تقاضا در بازاریابی چیست؟
۵ (۱۰۰%) ۲ votes

حتما ببینید

ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای ؛ واقعیت آیا سراب؟

ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای ؛ واقعیت آیا سراب؟

ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای ؛ واقعیت آیا سراب؟ یکی از مدلهای بازاریابی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =