خانه / تکنولوژی / وب سایت / وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟
وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟
وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟

وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟

وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟

اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار موفق راه بیندازید، قطعا به یک وب‌سایت نیاز دارید. فرقی هم نمی‌کند کسب‌و‌کارتان کوچک باشد یا بزرگ. ساختن یک وب‌سایت عالی نیاز به علم و دانش کاملی ندارد، و تنها چند اصل راهنما به شما کمک خواهد کرد تا مشتری‌های مورد نیاز خود را از طریق این وب‌سایت پیدا کنید.

ما برای یافتن این اصول راهنما با دو تن از طراحان سایت‌های کسب‌وکار به نام ران رایت و تونی اسکوبار، صحبت کردیم. رایت از سال ۱۹۹۸ در آکسسنتیکس مشغول طراحی سایت‌های کسب‌وکار بسیار خوب بوده است. اسکوبار نیز جوانی ۲۵ ساله است که در راه‌اندازی ای.ام.تی.جی، شرکتی عرضه‌کننده‌ خدمات وب برای کسب‌و‌کارهای کوچک، نقش داشته است.

اسکوبار می‌گوید شما باید کسب‌و‌کار خودتان را در معرض دید بقیه قرار دهید و کاری کنید که بازدیدکنندگان سایت‌تان به عمل در راستای منافع شما ترغیب شوند.

کیفیت محتوا

محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر بنیادی وب‌سایت کسب‌و‌کار کوچک شما است.

اگر شما در حال فروختن یک محصول یا خدمات هستید، اطلاعات کافی درباره‌ آن محصول یا خدمات را ارائه دهید تا مشتریان بالقوه‌تان بدانند با چه چیزی طرف هستند. آنها باید به خریدن این محصول یا خدمات ترغیب شوند، و این اتفاق زمانی می‌افتد که شما کارکردهای محصول خود یا نیازهایی را که برطرف می‌سازد، به خوبی شرح داده باشید.

اسکوبار می‌گوید: «کل نکته‌ یک وب‌سایت این است که بازدیدکنندگان را در ارتباط با شرکت قرار دهد تا خرید انجام دهند یا اصلا برای اطلاعات بیشتر مستقیم سراغ خودتان بیایند. این نکته‌ها همه و همه به محتوای سایت شما بستگی دارد. یک سایت خوب برای کاربران خود محتوای دقیق و مورد نظر شرکت را ارائه می‌دهد؛ محتوایی که شرکت دوست دارد کاربران با آن در تماس باشند.»

همه‌ متن‌های داخل وب‌سایت شما باید خوب نوشته شده باشند. اگر چندان با نوشتن سر و کار ندارید، رایت پیشنهاد می‌کند کار را به حرفه‌ای‌ها بسپارید و یک نویسنده‌ قراردادی برای وب‌سایت خود استخدام کنید. شاید به نظرتان هزینه‌ اضافی بیاید، اما مطمئن باشید این کار یک سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

دیدی روشن نسبت به مخاطبان

اگر به خوبی آگاه نباشید که مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند، آن وقت نمی‌توانید محتوا و وب‌سایت خوبی برای راضی‌کردن و ترغیب آنها فراهم کنید. صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک به حد کافی نمی‌توانند توجه خود را بر چیزی یا دسته‌ای به‌خصوص متمرکز کنند. رایت می‌گوید: «همیشه تلاش می‌کنم تا کارمندانم بفهمند بازدیدکننده‌های اصلی سایت چه کسانی هستند و قرار است چه انتظاری از آنها داشته باشیم. اگر تمرکز کافی نداشته باشیم یا خودمان را به مخاطبان خاصی محدود نکرده باشیم، آن وقت انجام این کار دشوار است.»

پشنهاد میکنم بخوانید  چگونه اولین مشتری کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

کلمات کلیدی

مهم است بدانیم چه کلمات کلیدی‌ای در موتورهای جست‌وجو بازدیدکنندگان را به سایت شما می‌کشاند. از این طریق شما خواهید دانست که از چه کلماتی برای توصیف محصول یا خدمات خود استفاده کنید تا بیشترین بازدید از سایت‌تان را رقم بزنید.

برای مثال، گوگل از یک الگوریتم مبتنی بر کلمات کلیدی استفاده می‌کند تا نتایج جست‌وجو را رده‌بندی کند. ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا کلمات مناسبی انتخاب کنید و در موتور جست‌وجوی گوگل رده بالاتری کسب کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از گوگل ادوردز کسب‌و‌کار خود را در گوگل تبلیغ کنید. این نرم‌افزار خصیصه‌ای دارد که به شما کمک می‌کند بفهمید انتخاب‌های کلمات کلیدی‌تان بهتر است چه باشد. به علاوه، نرم‌افزارهای آماری همچون گوگل آنالیتیکز به شما اجازه می‌دهد ببینید آدم‌ها با جست‌وجوی چه کلماتی و از رهگذر چه سایت‌های دیگری به سایت شما وارد شده‌اند. شما با ردگیری این داده‌ها و نظارت قاعده‌مند بر آنها می‌توانید استراتژی‌های جامعی بسازید و از طریق آنها کاری کنید که سایت‌تان در جست‌وجوهای اینترنتی رده نخست را پیدا کند.

 

یک ظاهر تر و تمیز و خوانا

رایت و اسکوبار بر این مساله توافق دارند که زیبایی یک سایت به نظر هر فرد بستگی دارد، اما در عین حال می‌گویند طراحی یک وب‌سایت بر اساس ذائقه شخصیِ خودتان اشتباه بزرگی است. در عوض، باید به موارد زیر توجه نشان دهید.

ظاهر سایت خود را حرفه‌ای طراحی کنید. آیا نمی‌خواهید آدم‌ها شرکت شما را جدی بگیرند؟ پس برای ساختن ظاهری شکیل در وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری کنید. وب‌سایت شما تصویری از شرکت‌تان است که آن را با همه‌ دنیا و به‌خصوص مشتریان بالقوه‌تان به اشتراک می‌گذارید. پس کاری کنید که زیبا باشد.

اسکوبار می‌گوید: «هرگز نباید در ظاهر وب‌سایت‌تان نشانی از کهنه‌بودن یا خارج از مد بودن به چشم بخورد یا طراحی ناپسند یا زننده یا منزجرکننده‌ای داشته باشد. از همه‌ این حرف‌ها گذشته، کسب‌و‌کارهای کوچک رقیب زیادی دارند و باید با شرکت‌های مشابه بسیاری به رقابت بپردازند. شرکتی در این رقابت برنده می‌شود و فروش بیشتری خواهد داشت که سایت‌اش زیباتر باشد.»

سایت‌تان را شلوغ نکنید

افزوده‌های گرافیکی زیاد و بخش‌های رنگی بیش از حد در سایت، باعث می‌شود ظاهر سایت‌تان شلوغ و شلخته و گیج‌کننده باشد. رویکردی مشخص و سرراست اتخاذ کنید و هرگز سادگی سایت‌تان را فدای چیزی نکنید.

مرورگریِ آسان

یک ستون کناری جامع (اما دقیق) که بتواند هر یک از بخش‌های صفحات مختلف شما را در اختیار بگذارد، آسان‌ترین راه برای هدایت بازدیدگنندگان وب‌سایت به قسمت‌های مختلف آن است. با این کار از گیج‌شدن آنها جلوگیری خواهید کرد. اسکوبار می‌گوید، قسمت‌های مختلف سایت را کاملا ساده و قابل فهم طراحی کنید. برای مثال، به جای «درباره‌ دفتر ما» فقط بنویسید «درباره‌ ما» تا هیچ کس گیج نشود.

پشنهاد میکنم بخوانید  ارتقای محصول با استفاده از بازخورد مشتریان از زبان درو مارتین، موسس شرکت MeCam

درباره‌ شرکت‌تان

بخشی از وب‌سایت شما که به شرکت خودتان و سابقه‌اش باز می‌گردد، یعنی بخش «درباره‌ ما» بسیار مهم است و نیاز به توجه زیادی دارد. رایت می‌گوید این صفحه نباید خیلی کلی و عمومی باشد. متن این صفحه تاریخچه‌ شرکت شما است و جزئیاتی به دست می‌دهد از اینکه شما که هستید و چه می‌کنید، و باید آن را به لحنی بنویسید که با فرهنگ سازمانی شما جفت و جور باشد. در این متن سابقه‌ حرفه‌ای مدیران رده‌بالای خود را نیز بیاورید. این کار نشان از شفافیت و گشودگی شما دارد و پیوندهای شما با مشتریان بالقوه‌تان را نیز تقویت می‌کند.

رایت می‌گوید: «مردم در این صفحه خیلی به کاری که شما می‌کنید توجه ندارند و اکثرا می‌خواهند بدانند شما چه کسی هستید.» و تذکر می‌دهد که صفحه‌ «درباره‌ ما» از پرخواننده‌ترین صفحات یک وب‌سایت است.

با ما به هر روشی که می‌خواهید تماس بگیرید

اطلاعات تماس به مشتریان نشان می‌دهد که شما در دسترس هستید و هر وقت که لازم‌تان داشته باشند، در خدمتگزاری به آنها حاضرید. رایت می‌گوید: «همه‌ انواع راه‌های تماس با خود را ذکر کنید. این کار باعث می‌شود که حس خوبی به مشتری دست بدهد و بداند که همیشه شما در دسترس او خواهید بود. ایمیل، شماره تلفن، آدرس پستی و صفحه‌ خود در شبکه‌های اجتماعی را ذکر کنید.»

اسکوبار حتی از این هم پیش‌تر می‌رود و می‌گوید در انتهای صفحات فردی هر یک از اعضا اطلاعات تماس او را بگذارید تا بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند با هر کس که می‌خواهند تماس برقرار کنند.

ادغام در رسانه‌های اجتماعی

اگر وب‌سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی متصل کنید، مشتریان بیشتر از صفحات شما بازدید خواهند کرد و ارتباط آنها با وب‌سایت شما تسهیل خواهد شد. برای این کار باید از «فیدها» یا «صفحه‌ ما را در … دنبال کنید» استفاده کنید. ادغام در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی راه بسیار خوب و کم‌هزینه‌ای برای رونق‌دادن به بازدید از وب‌سایت کسب‌و‌کارتان خواهد بود.

منبع:crmroom.com

وب‌سایت‌های موفق کسب‌و‌کارهای کوچک چگونه است؟
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

حتما ببینید

10 گام جهت طراحی سایت ها و صفحات معرفی محصول اثرگذار

۱۰ گام جهت طراحی سایت ها و صفحات معرفی محصول اثرگذار – بخش اول

۱۰ گام جهت طراحی سایت ها و صفحات معرفی محصول اثرگذار – بخش اول برای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =