خانه / کارآفرینی / کسب و کار / استراتژی کسب و کار / در مورد تجزیه و تحلیل “هزینه – فایده” چه می دانید؟
در مورد تجزیه و تحلیل "هزینه - فایده" چه می دانید؟
در مورد تجزیه و تحلیل "هزینه - فایده" چه می دانید؟

در مورد تجزیه و تحلیل “هزینه – فایده” چه می دانید؟

در مورد تجزیه و تحلیل “هزینه – فایده” چه می دانید؟

در مورد تجزیه و تحلیل هزینه – فایده چه می دانید؟ » تحلیل هزینه – فایده یکی از روش های تحلیلی است که جهت مشخص کردن  نتیجه مثبت یا منفی برنامه ریزی های انجام شده به کار می رود. این مدل از تجزیه و تحلیل برای حل تمامی مسائل قابل استفاده است اما عموماً در رابطه با مسائل مالی از آن استفاده می شود.

به عنوان مثال : آیا باید نیروی جدید برای فروش اضافه کنیم؟ آیا باید جریان نقدی خود را به اوراق بهادار تبدیل کنیم؟  آیا باید بر روی تجهیزات اضافی سرمایه گذاری کنیم؟ برای پاسخ تمامی این سوالات می توانید از مدل تجزیه و تحلیل هزینه – فایده استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل هزینه – فایده:

این تحلیل یک روش مقایسه ای بین نکات مثبت و منفی یا سود و زیان می باشد، در تحلیل هزینه – فایده ابتدا موارد مثبت (شامل درآمد های حاصل شده و ..) را پیدا کرده و باهم جمع می کنیم. این موارد فواید هستند.

سپس موارد منفی را (شامل خرج کرد ها و …) شناسایی و مجموع آنها را  محاسبه می کنیم که هزینه ها هستند.

 تفاوت بین این دو،  نتیجه بخش بودن برنامه ریزی های انجام شده را مشخص می کند. نکته ی حایز اهمیت در این مدل از تحلیل، اطمینان از  شناسایی و محاسبه درست تمامی معایب، مزایا، هزینه ها و سود ها می باشد. در ادامه برای درک بهتر با استفاده از یک مثال به توضیح مدل تجزیه و تحلیل هزینه – فایده می پردازیم.

informatix-survey_analysis-reporting

مثال کاربردی مدل تجزیه و تحلیل هزینه – فایده:

شما به عنوان مدیر تولید پیشنهاد خرید دستگاهی به ارزش ۱ میلیون دلار جهت افزایش تولید را دارید. اما می دانید برای پشبرد پیشنهاد خود نزد مدیر عامل و هیأت مدیره، (قبل از ارائه ) نیاز به شواهد و مدارک کافی جهت مفید بودن دستگاه مورد نظر دارید. در این مرحله می توانید از مدل تحلیل هزیه – فایده استفاده کنید.

احتمالا این تحلیل را به روش زیر انجام می دهید!

در وهله ی اول مزایای پیشنهاد خود را مشخص می کنید، مثلا با پیاده سازی دستگاه جدید به اندازه ۱۰۰ واحد در ساعت افزایش تولید خواهید داشت، سه کارگری که در حال حاضر کار مورد نظر را با دست انجام می دهند می توانند در واحد های دیگر جایگزین شوند، تولید با کیفیت بالاتر و یکنواخت تر خواهد بود. این موارد ثابت می کند که مزایای دستگاه از هزینه اش بیشتر است.

برای این ماشین هزینه هایی مثل خرید دستگاه و یا هزینه برق مصرفی نیز وجود دارد و هر گونه هزینه ی دیگر نیز ناچیز خواهد بود.

اگر قیمت فروش ۱۰۰ محصول اضافه در ساعت را در روز های ماه ضرب کنید و  فرض کنیم ۲% محصولات که  قبل از خرید دستگاه  رد صلاحیت کیفی می شوند، به آن اضافه کنید. در نهایت اگر حقوق سه کارگر را نیز با این عدد جمع کنید، می بینید که نتیجه، سود بسیار خوبی است.

پشنهاد میکنم بخوانید  اینستاگرام چگونه می‌تواند ابزاری برای برندها باشد؟

برای محاسبه هزینه ها،  هزینه خرید ماشین را به ۱۲ تقسیم می کنید که هزینه ی ماشین به ازای هر سال را بدست بیاورید حال  نتیجه را به ۱۰ سال که طول عمر ماشین است تقسیم می کنید. مقدار مصرف دستگاه و هزینه برق مصرفی مشخص است که از طریق آن می توانید هزینه انرژی دستگاه را نیز محاسبه و با اضافه کردن به اعداد قبل هزینه کل را بدست آورید.

هزینه نهایی را از سودی که بدست آورده بودید کم کرده و سود خالص را بدست می آورید.اما این مرحله زمان مناسب برای مطرح کردن نتیجه با مدیر عامل و هیات مدیره نیست چرا که با وجود کسب نتیجه مطلوب جزییات زیادی را فراموش کرده اید!

PartI_Image

تجزیه تحلیل هزینه – فایده یعنی محاسبه ی تمامی هزینه ها و فایده ها:

بیایید اول مزایا را بررسی کنیم:

برای محاسبه ی سود از قیمت فروش هر واحد محصول استفده نکنید. قیمت فروش شامل عوامل اضافی و غیر ضروری مثل حاشیه سود و … می باشد که تجزیه و تحلیل شما را پیچیده می کند.

در عوض، می توانید ارزش هر فعالیت را از واحد حسابداری دریافت کرده و از آن استفاده کنید. در تحلیل قبلی میزان رد صلاحیت شدن محصول را ۲% در نظر گرفته و اضافه کردید، اما باید آن را کاهش دهید، چرا که دستگاه همیشه در بهترین حالت عملکردی خود نخواهد بود.

در نهایت زمان محاسبه ی ارزش جایگزین سه کارگر، علاوه بر حقوق آنها هزینه های سربار، مزایا و دیگر موارد را باید در نظر بگیرید. این اطلاعات را نیز به طور دقیق می توانید از واحد حسابداری خود دریافت کنید. علاوه بر محاسبه درست مزایا، اطمینان حاصل کنید که تمامی آنها را شناسایی کرده اید. نکات دیگری که وجود دارد این است که  به عنوان مثال، ممکن است قادر به خرید مواد اولیه در مقیاس زیاد مورد نیاز دستگاه نباشید. چرا که دستگاه به مواد اولیه به مراتب بیشتری از ۳ کارگر نیاز دارد. این هزینه ها نیز باعث کاهش مزایا می شود.

به غیر از موارد گفته شده برای خرید دستگاه علاوه بر قیمت خرید باید مالیات مربوط به آن را نیز پرداخت کنید. اگر دستگاه به صورت اعتباری یا با اقساط خریداری شده باشد نیز هزینه های مربوط به آن را باید شناسایی کنید. اگر هم نقد خریداری شده باشد معادل مبلغی است که شرکت می توانست بدون خرج آن را سرمایه گذاری کرده و سود حاصل را استفاده کند.

با مسئول مالی در مورد دوره استهلاک دستگاه صحبت کنید. چرا که به صرف اینکه گفته شده دستگاه ۱۰ سال کار می کند، نباید عمرا مفید آن را ۱۰ سال در نظر بگیرید. ممکن است دوره استهلاک آن بعد از ۴ سال شروع شود و عملکرد مطلوب دستگاه کاهش پیدا کند. همچنین شما هزینه ی انرژی را می دانید اما هزینه های دیگری مانند هزینه تعمیرات و نگه داری و … وجود دارد که شما از آن ها را در نظر نگرفته اید.

پشنهاد میکنم بخوانید  مقوله ای مهم به نام احساسات مشتری

برخی دیگر از هزینه های ممکن در مثال ذکر شده به شرح زیر است:

فضای اشغال شده:

آیا دستگاه در همان فضایی که توسط سه کارگر اشغال شده نصب و راه اندازی می شود؟

نصب و راه اندازی:

هزینه ی نصب و راه اندازی دستگاه چقدر است؟ آیا برای نصب دستگاه نیاز به ایجاد سوراخ در دیوار و یا تغییر در محیط است؟ آیا برای نصب دستگاه احتیاج به ابزار و وسایل خاصی می باشد؟

اپراتور؟

آیا شخصی برای کنترل دستگاه نیاز است؟ آیا این فرد نیاز به آموزش خاص دارد؟ حقوق ،دستمزد، مزایا و … آن چه اندازه هزینه خواهد داشت؟

محیط:

سر و صدای دستگاه به چه اندازه است؟ آیا نیاز به ساخت عایق صوتی در اطراف آن دارید؟ آیا این دستگاه هزینه های بیمه شرکت را افزایش می دهد؟

تجزیه و تحلیل هزینه – فایده به صورت دقیق:

زمانی که تمامی عوامل مثبت و منفی را جمع آوری کرده و آن هارا به دقت محاسبه کردید. میتوانید تجزیه و تحلیل هزینه – فایده را انجام دهید.

یک راه این است که تمام موارد مثبت (مزایا) را جمع کرده و از مجموع موارد منفی (هزینه ها) کسر کنید. راه دیگر محاسبه ی مقایسه ای عوامل با یکدیگر است. این راه جهت درک بهتر برای خود و کسی که گزارش نهایی را مرور می کند پیشنهاد می شود.  برای مثال ذکر شده تجزیه و تحلیل هزینه – فایده مانند زیر است:

تجزیه و تحلیل هزینه – فایده برای دستگاه جدید (هزینه های بیان شده در ماه و استهلاک بعد از ۴ سال محاسبه شده است)

۱- خرید ماشین شامل مالیات   ۲۰۰۰۰- دلار

۲- نصب و راه اندازی ماشین شامل خذف خط تولید گذشته ۳۱۲۵-  دلار

۳- افزایش درآمد شامل ارزش خالص افزایش تولید ۱۰۰ عدد در ساعت، ۱ شیف و ۵ روز کاری  ۲۷۵۲۰ دلار

۴- افزایش درآمد کیفی شامل ۱۷% از موارد رد صلاحیت شده در حال حاضر ۳۵۸ دلار

۵- درآمد حاصل از کاهش قیمت مواد اولیه به اندازه ۰.۸۲% به  ازای خرید انبوه ۱۱۲۸ دلار

۶- درآمد حاصل از کاهش هزینه های کارگر ( حقوق و مزایا ۳ کارگر) ۱۸۵۸۵ دلار

۷- حقوق و دستمزد و هزینه آموزش اپراتور دستگاه ۸۳۲۱ دلار

۸- هزینه افزایش مصرف برق دستگاه جدید ۲۵۰  دلار

۹- افزایش حق بیمه ۱۸۰  دلار

در نتیجه: میزان صرفه جویی در هر ماه ۱۵۷۱۵ دلار

این تجزیه و تحلیل هزینه – فایده نشان می دهد خرید دستگاه توجیه اقتصادی داشته و این شرکت در هر ماه بیش از ۱۵۰۰۰ دلار و سالانه تقریبا ۱۹۰۰۰۰ در هزینه های صرفه جویی می کند.

منبع:modirno.ir

در مورد تجزیه و تحلیل “هزینه – فایده” چه می دانید؟
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

حتما ببینید

۴ اصل مهم در ایجاد بسته بندی خلاقانه برای محصولات

۴ اصل مهم در ایجاد بسته بندی خلاقانه برای محصولات

۴ اصل مهم در ایجاد بسته بندی خلاقانه برای محصولات اگر فکر می کنید بسته …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سه =