خانه / تبلیغات و بازاریابی / تبلیغات / استراتژی تبلیغات / میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟
میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟
میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

 تصاویر قدرتی احساسی دارند که نوشته ها یا پیام های شنیداری ندارند. مردم را روی صندلی های سینما ببینید؛ گاهی به صدای بلند می خندند و گاهی اشک می ریزند. حال فردی را مجسم کنید که در حال خواندن رمانی است، اصلاً همان رمانی که فیلم یاد شده از آن اقتباس شده بود. به ندرت نشان قابل ملاحظه ای از درگیری احساسی در آن فرد خواهید دید و این تفاوت میان تصویر روی پرده و واژگان نوشته شده بر کاغذ است. یکی احساسات را بیش از دیگری درگیر می کند. احساس همان چسبی است که خاطره را به حافظه می چسباند. اما چرا تصاویر بیش از واژگان احساس را بر می انگیزند؟

مغز شامل دو نیمکره ی راست و نیمکره ی چپ است. نیمکره ی چپ مغزتان اطلاعات را دسته بندی شده پردازش می کند، با کلام فکر کرده و خطی و منظم است. نیمکره ی راست مغز اطلاعات را به صورت موازی پردازش کرده و از تصاویر استفاده می کند.

پس هر مصرف کننده ای در واقع دومغز دارد. یکی کلامی و دیگری تصویری. زمانی که هدف جایگاه سازی برند، گنجاندن واژه یا مفهومی کلامی در ذهن مخاطب باشد، استفاده از واژه ها به هیچ وجه بهترین روش نیست بلکه روش تصویری است که جذابیت احساسی دارد.

چیزی که یک برند به آن نیاز دارد، تصویری است که مفهوم کلامی آن را تقویت کند. جایگاه یک مفهوم کلامی مانند میخ و ابزاری که این میخ را به ذهن مصرف کننده فرو می کند، چکش بصری است.

در این مقاله به نمونه هایی از برند ها اشاره می کنیم که با استفاده از این دو ابزار در ذهن مشتریان ماندگار شدند.

یکی از عناصر تبلیغاتی کوکاکولا که ۹۹% از افراد آن را به یاد می آورند، بطری کمرباریک است! این بطری فقط یک بطری نیست. چکشی بصری است که مفاهیمی را به ذهن مخاطب فرو کرده است. ایده هایی مانند این که کوکاکولا از میوه ی درجه ی یک کولا تهیه شده و قابل اعتماد است و خود جنس است! در تمام آگهی های این شرکت از این بطری استفاده ی پر رنگی شده و این چکش بصری باعث شده که برند کوکاکولا، گران قیمت ترین برند دنیا باشد.

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

تقریبا تمام نشان های تجاری نوعی معمای تصویری هستند که پس از سال ها استفاده ی مستمر و میلیون ها دلار سرمایه گذاری در تبلیغات به نمادی تبدیل می شوند که یادآور نام برند است.

برند نایکی با داشتن چکش بصری قدرتمند خود، نماد پیشرو بودن را منعکس می کند. نایکی نخستین برند صنعت خود بود. نایکی اولین برند جدی کفش ورزشی بود و امروز نیز بر رقبای خود مسلط است.

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

سادگی در کنار منحصر به فرد بودن باعث می شود مشتری، چکش بصری را از فاصله ی دور نیز بی درنگ بشناسد. نشان مرسدس بنز در نهایت سادگی طراحی شده است. این ستاره ی سه پر، یکی از قدرتمندترین چکش های دنیای امروز به شمار می آید و مانند خودروی با پرستیژ مرسدس بنز، مفهوم پرستیژ را به ذهن مخاطب میخ می کند.

پشنهاد میکنم بخوانید  بررسی تفاوت تبلیغات در کشورهای پیشرفته و جهان سوم

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

چکش بصری بی ام و چه بود؟ این چکش شامل یک زنجیره ی طولانی از آگهی های بازرگانی تلویزیونی بود و افرادی خوشحال را نشان می داد که در جاده های پیچ در پیچ، به راندن بی ام و سرگرم بودند. شعار “نهایت یک خودرو”، یک میخ بود. اما این چکش بصری بود که این میخ را به ذهن ها فرو کرد.

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟

یک چکش بصری با گذشت زمان ارزش و اهمیتش از یک میخ کلامی ثابت بیشتر خوهد شد، با این حال بهتر است هر دوی این ها در کنار هم حفظ  شوند. شاید بتوان گفت چکش بصری گاوچران مارلبرو از بطری کمرباریک کوکالولا هم اثر بخش تر بوده است؛ گاوچرانی که پس از معرفی اش به بازار برند مارلبرو را به پرفروش ترین برند سیگار دنیا تبدیل کرد.

مک دونالد از نخستین حرف نام خود برای طراحی نشانش استفاده کرد. اما با با انتخاب نام “طاق های طلایی” برای این نماد در تبلیغات، از ایده ای پیش پا افتاده فراتر رفت و چکش بصری اثربخشی ابداع نمود. طاق های طلایی، پیشرو بودن این برند در صنعت خودش را به تصویر می کشند.

اگر می توانید محصول خود را به گونه ای طراحی کنید که چکشی بصری در دل خود داشته باشد، مزیت بزرگی را در بازار برای خود ایجاد کرده اید. البته نخستین برند یک صنعت بودن کمک بزرگی می کند. وقتی نخستین برند یک صنعت هستید، یک طراحی متمایز می تواند برتری شما را در صنعت اثبات کند.

هیچ برندی مانند ساعت سوئیسی رولکس از این مزیت بهره برداری نکرده است. بند ساعت منحصر به فرد این برند، نمادی فاخر است و یک چکش بصری که جایگاه برند را تا همیشه در ذهن مشتریان به عنوان برترین ساعت لوکس، ثبت کرده است. مانند خیلی از برند های دیگر، رولکس نخستین برند ساعت لوکس در بازار نیست، اما نخستین ساعت لوکس ثبت شده در ذهن مردم است.

تبلیغات

تصایر به این دلیل قدرتمند هستند که مردم تمایل دارند آنچه را می بینند، باور کنند؛ نه آنچه را که می شنوند. اغلب می شنویم که می گویند ” من می دانم که این موضوع صحت دارد؛ با چشم های خودم دیده ام.

چکش بصری خیلی بیشتر از واژه ها، برند را در معرض دید قرار می دهد. اتومبیل رولزرویس را در نظر بگیرید. این ماشین در بازار آمریکا تقریباً هیچ تبلیغی نداشت و در رسانه ها نیز مطلب زیادی درباره آن نوشته نشد. با این حال برندی شناخته شده است که اغلب از آن با عنوان بهترین برند اتومبیل دنیا یاد می شود. جلو پنجره ی این اتومبیل یک چکش بصری بی همتاست. مردم در طول سال تعداد انگشت شماری رولزرویس در خیابان ها می بینند، اما آنچه می بینند، تاثیری ماندگار از خود به جا می گذارد.

پشنهاد میکنم بخوانید  اگر مشتریانی راضی و خوشحال ندارید، زمان تغییر فرا رسیده است

در مقاله “درگیری ذهنی مصرف کننده در آگهی های تبلیغاتی”، به پاسخ این سوال می پردازیم که ” آیا برای مخاطبان، تبلیغات پر زرق و برق جذاب تر است یا تبلیغات ساده و پر محتوا؟

بسته بندی خلاقانه محصول نیز می تواند به عنوان یک چکش بصری قدرتمند عمل کند، همان گونه که سس کچاپ هاینز از این شیوه استفاده نمود. بطری شیشه ای منحصر به فرد این سس با شکل هشت وجهی اش، بلافاصله توسط بیشتر مشتریان شناخته می شود. این بطری تقریبا به معروفیت بطری کمرباریک کوکاست. تا سال ها هاینز با شعار” آهسته ترین سس گوجه فرنگی غرب” بازاریابی می شد که یکی از موثرترین میخ های کلامی است که تا کنون ابداع شده است.

به لطف انقلاب دیجیتال، روزانه با شماری از واژه ها بمباران می شویم که در گذشته این همه ندیده بودیم. روزانه ۲۹۴ میلیارد ایمیل در دنیا رد و بدل می شود و ۶۸ میلیون توئیت در وب سایت توئیتر نوشته می شود این ها را بگذارید کنار خروجی کلامی ۲۵۵ میلیون وب سایت و ۱۵۲ میلیون وبلاگ. وقتی در دنیایی از واژه ها زندگی می کنید، تمایل دارید که دنیای تصاویر را به طریقی، نسبت به دنیای واژه ها، در درجه ی دوم اهمیت قرار دهید. با این حال طبیعت تصویری است نه کلامی.

در پارک قدم بزنید، در اقیانوس غواصی کنید یا از کوهی بالا بروید. واقعیت همین است و هیچ واژه ای در طبیعت وجود ندارد. واژه ها ابزاری کاربردی اند تا به ما کمک کنند که درباره ی حقیقت طبیعت با یکدیگر گفتگو کنیم.

در مقاله “چگونه با تبلیغات مان دیگران را جذب کنیم؟” به متداول ترین جاذبه هایی که در پیام های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد پرداخته ایم.

عکس ها و نقاشی ها هم مصنوعی اند، اما نسبت به کلمه ها بیان مستقیم تری از طبیعت هستند. تاثیری را که تصاویر به صورت غیرارادی بر مخاطب می گذارند، واژه ها ندارند.

یک برنامه ی بازاریابی را مرور کنید. ده ها صفحه و هزاران واژه، بی آن که حتی اشاره ای به نقشی داشته باشد که یک چکش بصری می تواند بازی کند! نه این که واژه ها کم اهمیت باشند؛ واژه ها مهم هستند، اما بدون کمک نیروی پیش برنده ی تصاویر، به سختی به ذهن مخاطب راه پیدا می کنند.

ما در حال ورود به عصر تصاویر هستیم و این موضوع هر روز بیش از پیش خود را نشان می دهد. احتمال کامیابی یک برند جدید کم است؛ مگر این که یک چکش بصری داشته باشد و این چکش بصری را در محصول یا خدمت خود جاسازی کرده باشد.

منبع:modirno.ir

میخ کلامی و چکش بصری در تبلیغات به چه معناست؟
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

حتما ببینید

۹ اصل برای داشتن تبلیغات موفق

۹ اصل برای داشتن تبلیغات موفق

۹ اصل برای داشتن تبلیغات موفق آگهی‌دهنده‌های با تجربه دائم تلاش می‌کنند تا از ماهیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 7 =