روش های کاهش Bounce Rate (نرخ پرش)
هرگاه بازدیدکنندهای به سایت شما بیاید و بدون کلیک روی لینکی یا بازدید از دیگر صفحات از وبسایت شما خارج شود بهعنوان یک پرش شناخته میشود. این مبنا بهعنوان bounce rate یا نرخ پرش محاسبه میشود و کاهش این عدد همراه با افزایش تعداد صفحه مشاهدهشده در هر بازدید، برای چند هدف مهم است.
برای پیدا کردن میزان bounce rate وبسایت خود میتوانید به Google Analytics مراجعه کنید که علاوه بر ارائهی نرخ پرش، اطلاعات زیادی در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وبسایت شمارا ارائه میکند.
در این مقاله در مورد راههایی که کاربران ورد پرس برای کاهش نرخ پرش و افزایش میزان صفحات بازدید شده در هر بازدید میتوانند انجام دهند بحث می کنیم.
چرا bounce rate باید کاهش یابد؟
افزایش تعداد صفحات مشاهدهشده در هر بازدید توسط بازدیدکننده، علاوه بر آنکه باعث کاهش نرخ پرش میشود، تعداد بیشتری از مطالب شما مشتری دائم پیدا میکند و آنها علاقه بیشتری دارند تا با شما، وبساتتان و یا برندتان مرتبط شوند، و شانس این که آنها مشتری یا خواننده منظم محتوایشما شوند را افزایش میدهد.
یکی دیگر از مزایای مهم نرخ پرش کم این است که زمانی که موتورهای جستجو نظیر گوگل در حال محاسبه رنکصفحات برای نمایش در نتایج خود هستند، یکی از مواردی که اعتقاد زیادی وجود دارد که برای محاسبهی کیفیت یک وبسایت مورداستفاده قرار میگیرد نرخ پرش است.
اگر گوگل تشخیص دهد که بازدیدکنندگان پس از چند ثانیه کوتاه از زمان کلیک در صفحهی نتایج، وبسایت شما را ترک میکنند، پس این میتواند یک نشانه خوب باشد که تشخیص دهد سایت شما مفید یا مرتبط نیست، بنابراین در آن جستجوی خاص نباید وبسایت شما را نمایش دهد.
بهطور خلاصه ازنظر سئو نرخ پرش بالا میتواند تأثیر منفی روی مکان سایت شما در موتورهای جستجو و به طبع کاهش ورودیهای آنها شود. پس علت اینکه چرا شما باید نرخ پرش وبسایتتان، یا تعداد کاربرانی که بهسرعت از آن خارج میشوند را کاهش دهید.
bounce rate چگونه محاسبه میشود؟
گوگل بهطور کامل شفافسازی نکرده که نرخ پرش چگونه محاسبه میشود. اما اتفاقنظر عمومی این است که اگر بازدیدکننده به وبسایت شما بیاید و پس از مدت کوتاهی بدون هیچ تعاملی تحت هیچ عنوانی از سایت شما خارج شود بهعنوان bounce یا پرش محاسبه میشود. بازه زمانی نامعلوم است اما گمان میرود کمتر از ۱۰ ثانیه باشد.
همچنین دقیقاً معلوم نیست یک نرخ پرش خوب چقدر است اما یک رقم رایج میگوید کمتر از ۵۰% خوب و بیشتر از ۶۰% باعث نگرانی است.
درحالیکه برخی از انواع سایتها از قبیل آنهایی که فوراً به کاربر محتوای موردنیاز را نشان میدهند، مثل لغت نامهها نباید نگرانی زیادی در مورد نرخ پرش بلا داشته باشند، اما انواع دیگری مثل بلاگ ها یا فروشگاههای آنلاین که باید بازدید طولانی یا چندصفحهای ایجاد کنند در مورد نرخ پرش بالا باید نگران باشند.
نرخ پرش بالا مثلاً برای بلاگ ها میتواند نشانه خوبی باشد که محتوای آنها جالب و جذبکننده نیست همچنین میتواند نشانه این باشد که در طراحی سایت مشکل اساسی وجود دارد که باعث دفع سریع کاربر میشود، که اگر این مورد باشد برخی کارهای جدی برای رفع مشکل نیاز است.
دلایل نرخ پرش بالا
یکی از شایعترین دلایل نرخ پرش بالا محتوای نامربوط است. مثلاً فردی عبارت “لندن” را جستجو میکند تا اطلاعاتی در مورد پایتخت انگلستان بیابد اما به سایتی وارد میشود که اطلاعاتی در مورد لندن واقع در کانادا ارائه داده که باعث خروج سریع وی از وبسایت (یا همان پرش) میشود.
برخی دیگر از عوامل پرش بدین شرح است:
- سایتی با طراحی بد
- کیفیت پایین محتوا
- استفاده بیشازحد از popup opt-in forms
- صفحات با بارگذاری کند
- ناوبری گیجکننده
- عدم سازگاری با دستگاههای همراه یا فقدان طراحی واکنش گرا
- استفاده بیشازحد از آگهیهای برجسته
- خطا در صفحات یا صفحه یافت نشد
فقدان اثبات اجتماعی
درحالیکه در مورد مثال اول کارهای زیادی نمیتوانید بکنید در مورد دستهی دوم از موارد بالا کارهای زیادی برای چیره شدن بر نرخ پرش بالا میتوانید انجام دهید.
کاربران وردپرس چگونه میتوانند نرخ پرش خود را کم کنند؟
خوشبختانه کاربران وردپرس راههای زیادی دارند تا، حل کنند مشکلاتی که باعث میشود بازدیدکنندگان، وبسایتشان را ترک کنند و نرخ پرش وبسایت را بالا ببرند. اینجا به برخی از مواردی که کاربران وردپرس میتوانند نرخ پرش خود را کم کنند میپردازیم.
اطمینان از طراحی بصری خوب
باآنکه شاید کاربران تنها دو دهم ثانیه از زمان را به شکل دادن یک ایده در مورد یک برند هنگام ورود به یک وبسایت صرف کنند. اما اطمینان از طراحی استاندارد و با کیفت وبسایت همراه با لگوی آن بسیار مهم است.
این نکته نیز مهم است که طراحی سایت منطبق بر محتوای آن باشد مثلاً سایتی با طراحی وضوح رنگی بالا و استفاده از تصاویر تند ممکن است برای یک نوع سایت مفید باشد اما شاید با آن چیزی که کاربران هنگام مشاهدهی یک وبسایت مشاوره مالی انتظار دارند ببینند، متفاوت باشد.
راهحل: خوشبختانه کاربران وردپرس انتخابهای زیاد و مقرونبهصرفه برای طراحی وبسیاتشان دارند. در قالبهای غیر رایگان وردپرس قالبی چشمنواز و متناسب با محتوای سایت خود انتخاب کنید. همچنین طراحی یک لوگوی منحصربهفرد باوجود گزینههای زیاد نباید مشکل باشد.
بهبود ناوبری سایت
باآنکه احتمال میرود یک بازدید چند ثانیهای کوتاه، در آستانه تبدیل به بازدید تک صفحه بهعنوان پرش قرار گیرد، اما بهبود ناوبری سایت همچنان میتواند مفید باشد.
با ایجاد یک ناوبری مناسب و کمک به بازدیدکنندگان در جهت یافتن مسیر خود برای دسترسی به سایر محتوای وبسایت شما، نتنها میتوانید میزان نرخ پرش را کاهش دهید بلکه با این کار موجب افزایش زمان حضور بازدیدکننده همچنین تعداد صفحات بازدید شده میشوید که برای موتورهای جستجو این سیگنال را میفرستد که سایت شما بهطور کلی مفید و جالب است و شایسته است که آنها برای سایت شما یک رتبه و مکان خوب در نظر بگیرند.
راهحل : از لینک بین مطالب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که سبک آن با نوشته فرق کند و بهراحتی قابلتشخیص باشد، همچنین آزاردهنده نباشد. از فضاهای پایین و کنار برای نشان دادن پستهای مرتبط و سایر لینکها استفاده کنید. منوی اصلی خود را سازماندهی و استایل بندی کنید، بهنحویکه بهراحتی قابلاستفاده و خواندن باشد.
انتشار مطالب جذاب و خالی از خطا
شاید لازم به گفتن نباشد ، اما اگر شما تلاش می کنید که یک تصویر حرفه ای از وبسایتتان مجسم کنید این نکته مهم است که محتوای شما خالی از غلط املایی و دستوری باشد . برخی کاربران میتوانند چشم پوشی بیشتری نسبت به این امر داشته باشند اما در اکثر موارد مشکلات همراه با محتوای شما باعث از دست رفتن بازدید کننده میشود.
نوشتن یک محتوای خوب و جذاب که بازدید کننده را فورا جذب میکند راهحلی خوب برای افزایش حضور در سایت و تعداد صفحات بازدید شده، و به طور کلی تعامل کاربر است.
راه حل : قبل از ارسال مطالب آنها را از هر لحاظ عیار سنجی کرده و در صورت نیاز به یک ویرایشگر حرفه ای دهید.
حذف آگهی های ناخواسته و بی ربط
بر اساس مطالعات HubSpot از ۲۰۱۱، ۸۴% کاربران بین ۲۵-۳۴ سال یک وبسایت موردعلاقه را به علت تبلیغات مزاحم یا بیربط ترک کردهاند. اگر شما تبلیغاتی در هر صفحه وبسایتتان نشان میدهید، پس این نکته که تبلیغات با محتوایی که ارسال میکنید مرتبط باشد ارزشمند است.
راه حل: با ترکیب یک پلاگین تبلیغات با یک پلاگین نوار کناری شخصی (custom sidebar) شما میتوانید نوارهای چندگانه برای نمایش تبلیغات مرتبط با صفحه یا محتوایی که کاربر در حال مشاهده آن است داشته باشید.
طراحی سازگار با دستگاههای همراه
طراحی وبسایت بهصورت Responsive بدینصورت است که وبسایت بهاندازه صفحهی دستگاهی که با آن مشاهده میشود واکنش نشان داده و خود را با آن سازگار میکند، که این نوع طراحی امروزه امری رایج در طراحی وب است.
بااینحال هنوز هم وب سایتهای بسیاری وجود دارند که از مزیت طراحی واکنش گرا (Responsive) بهره نمیبرند، حالآنکه که راهی ساده و مؤثر برای اطمینان از سازگاری وبسایت با دستگاه همراه است. زمانی که بیشتر سایتها تلاشی برای افزایش کاربران موبایل نکنند، اینیک راه بزرگ است برای کمک به وبسایت شما که جایگاه بهتری از رقبای خود پیدا کند.
طراحی یک وبسایت سازگار با موبایل یا یک نسخه موبایل از آن میتواند به کاهش نرخ پرش شما بینجامد، همچنین یک راه دیگر است برای افزایش رتبهی وبسایت شما در موتورهای جستجو یا حداقل جلوگیری از کاهش آن.
راهحل: طراحی یک وبسایت واکنش گرا (responsive)ایجاد کنید یا یک نسخه موبایل از آن.
وجود خطاهای آسیبزننده در صفحات
اگر صفحهای از سایت شما در موتورهای جستجو لیست شده باشد که اکنون در دسترس نیست یا جابهجا شده بازدیدکنندگان با خطای ۴۰۴(صفحه یافت نشد) مواجه میشوند.
در اکثر موارد صفحه خطای ۴۰۴ پیشفرض چندان مفید و جالب برای بازدیدکنندگان نیست. بااینحال شما میتوانید با صرف زمان برای ایجاد یک صفحه ۴۰۴ سفارشی این فرصت را ایجاد کنید که بازدیدکنندگان پس از مشاهده صفحه ۴۰۴ به یک صفحه دیگر راهنمایی شوند و دستخالی از وبسایت شما خارج نشوند.
راهحل: نصب یک افزونه ریدایرکت یا استفاده از افزونهای برای ساخت صفحه ۴۰۴ سفارشی.همچنین توجه داشته باشید که نحوه هدایت(ریدایرکت) از صفحه ۴۰۴ خود محل بحث است که پس از خواندن مقالات مرتبط با آن، اقدام به این کار کنید.
اثبات اجتماعی
درحالیکه ممکن است گوگل مدعی باشد که از سیگنالهای اجتماعی نظیر توئیت و لایک برای تعریف رنک یک سایت استفاده نمیکند. اما هنوز هم این اعداد میتواند به بازدیدکنندگان نشان دهد که محتوای شما دارای طرفدار است یا نه.
درحالیکه مقدار درستی از نشر و لایک میتواند بهسرعت به کاربران اجازه دهد که بدانند محتوای شما خوب در نظر گرفتهشده و ارزش خواندن دارد خلاف آن نیز میتواند بگوید که یک سایت یا منتشرکننده بدون پیرو و هوادار است.
راهحل: درصورتیکه محتوای شما دارای تعداد کمی هوادار است ویجت هایی که این امر را نشان میدهند غیر فعال کنید. از کاربران بخواهید محتوای شما را نشر دهند یا لایک کنند اما توجه داشته باشید که کمبود اثبات اجتماعی مطلب خود را تا زمانی که به مقدار قابلاحترام نرسیده تبلیغ نکنید.
نتیجهگیری
امیدواریم که اکنون از این مطلب که bounce rate یا نرخ پرش چیست مطلع باشد همچنین اینکه نرخ پرش بالا میتواند چه تأثیر منفی در دید موتورهای جستجو نسبت به سایت شما ایجاد کند.
خوشبختانه کاربران وردپرس تعدادی ابزار بزرگ در دسترس دارند که میتواند این عدد را کاهش دهد. با ترکیب این تکنیکها با مقالات بزرگی که به خوبی نوشته شدند و مفید هستند میتوانید نرخ پرش سایت خود را بهبود بخشید، تعداد صفحات مشاهدهشده در هر بازدید را افزایش دهید، همچنین زمان حضور کاربر در وبسایتت، که اینها میتواند کمک کند که موتورهای جستجو نظیر گوگل بدانند که محتوای وبسایت شما برای نشان دادن در نتایج جستجو مفید است.