خانه / ارتباطات و مذاکره / جذب مشتری / ۴ روش برای پیدا کردن اولین مشتری
4 روش برای پیدا كردن اولین مشتری 
4 روش برای پیدا كردن اولین مشتری 

۴ روش برای پیدا کردن اولین مشتری

۴ روش برای پیدا کردن اولین مشتری 

هر کسب‌وکار کوچکی در روزهای نخست فعالیتش با یک چالش انکارناپذیر روبه‌رو است. صرف نظر از میزان مبتکرانه بودن یک محصول یا خدمت، مشتریان نمی‌توانند بدون داشتن اطلاعات درباره آن، به خرید یک محصول خاص بپردازند. برای یک کسب‌وکار جدید با منابع محدود، فریاد زدن از روی پشت بام شاید تنها راه مقرون به صرفه برای دسترسی به بازار مصرف انبوه به شمار رود. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا مطبوعات پیام خود را ارسال کنند، اما با وجود برند‌های متعددی که مصرانه تقاضای جلب توجه افراد را به سوی خود ‌دارند، آن پیام‌ها می‌توانند در این هیاهو گم شوند.

حتی موفق‌ترین شرکت‌ها هم با این چالش در روزهای اولیه کارشان مبارزه کرده‌اند؛ مبارزه از طریق طراحی یک صفحه که باعث کسب رتبه‌ای خوب در موتورهای جست‌وجوگر می‌شود تا شبکه‌سازی هوشمندانه. برند‌های بزرگ در دنیای کسب‌وکار امروزه همگی باید برای جلب توجه در این مرحله، سخت کار کنند. در این فرآیند، آنها یکسری درس‌های ارزشمند را فرا ‌می‌گیرند که می‌توانند به کسب‌وکار‌های کوچک دیگر برای شروع به فعالیت کمک کنند.

۱- تلاش‌های مردمی

یک شرکت ارائه‌دهنده محصولات بهداشتی به نام «Homejoy» در حوزه دستیابی به مشتری عملکرد خاصی‌دارد. تیم شرکت همیشه هم تحت حمایت گوگل نبوده است. مدیرعامل این شرکت، آدورا چئونگ، روزگاری را شرح می‌دهد که او و تیمش آگهی‌های کاغذی کوچک در شهر «Mountain View» کالیفرنیا را به دست مردم می‌دادند.

در ابتدا این آگهی‌های کوچک با عده زیادی از مردم ارتباط برقرار نکردند، در نتیجه برای جذب افراد، به دادن بطری‌های آب به آنها روی آوردند. کارمندان Homejoy فقط موظف به ارائه خدمات شست‌وشو بودند. به این ترتیب آنها نخستین گروه از مشتریان را به سوی خود جذب کردند که شامل دوستان و خانواده‌های‌شان نیز می‌شدند.

پشنهاد میکنم بخوانید  آیند‌‌ه کسب‌ و‌ کارها د‌‌ر نبرد‌‌ برسر قیمت‌ ها

۲- خدمات رایگان

بیل ماریس قبل از انتصاب اخیر خود در شرکت سرمایه‌گذاری Google Ventures، روی یکی از نخستین شرکت‌های hosting وب در جهان، Burlee.com، نظارت داشت. درآن زمان، hosting وب برای بسیاری از کسب‌وکار‌ها ناشناخته بود بنابراین ماریس مستقیم به سراغ کسب‌وکار‌های مختلف رفت و به آنها پیشنهاد داد تا به‌طور رایگان یک وب‌سایت را برای‌شان راه‌اندازی کند. تنها دستمزد او این بود که این کسب‌وکار‌ها باید اجازه وارد کردن نام خود در فهرست اسامی مشتریان را به Burlee.com می‌دادند. او فقط باید سایت‌های رایگان را برای ۱۰ تا ۱۵ نفر راه‌اندازی می‌کرد. از آن زمان به بعد، او می‌توانست آن دسته از کسب‌وکار‌هایی که مایل به پرداخت هزینه راه‌اندازی سایت بودند را به سوی خود جذب کند.

مدل‌های کســب‌وکار «Freemium» در حالی اخیرا زمینه را برای شکل‌گیری مناظره‌های مختلف فراهم کرده‌اند که کارشناسان به بحث درباره خوب بودن این راه برای تاسیس یک شرکت می‌پردازند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اغلب اوقات برای کسب شهرت این نرم‌افزار‌ها را به‌طور رایگان یا با تخفیف عرضه می‌کنند. رستوران‌ها و خرده‌فروشان برای جذب مشتریان تخفیف‌های بزرگی را پیشنهاد می‌دهند. برای یک کسب‌وکار جدید این راه، شیوه‌ای امیدوار کننده برای تهیه پورتفولیوی خود و افزایش اعتبار برندتان محسوب می‌شود.

۳- بهینه‌سازی کنید

هنگام ساخت وب‌سایت سینمایی « Rotten Tomatoes»، موسس آن، پاتریک لی، با یک چالش بزرگ روبه‌رو شد. سایت مرور فیلم او باید راهی برای دسترسی به مشتریان در محیط رقابتی شبکه جهانی اینترنت پیدا می‌کرد. او با تحقیق درباره بهینه‌سازی موتور جست‌وجوگر (SEO) و به کار گرفتن آموزه‌های خود از عهده حل این چالش برآمد. به‌زودی، جست‌وجوگران محتوای او را پیدا می‌کردند.

لی بهترین گام‌ها برای بالا بردن رتبه سایت خود و دسترسی به مشتریان بیشتر را یاد گرفت. همزمان با کسب مهارت در زمینه SEO، به هر حال، او فهمید که نیاز به ایجاد صفحاتی خاص برای افزایش رتبه خود در نتایج جست‌وجو‌ دارد. تیم او شروع به تولید یکسری بسته‌های فیلم کرد که شامل فیلموگرافی‌ها، عوامل و دســــت‌انــدرکاران، خلاصه داستان فیلم‌ها و مجامعی همراه با مرور فیلم‌ها می‌شدند. لی دریافت که به علت سودمندی فراوان اطلاعات، دیگر سایت‌ها نیز شروع به لینک کردن به آن کرده‌اند.

پشنهاد میکنم بخوانید  منظور از تجربه مشتری چیست؟

۴- مخاطبان خود را بشناسید

سایت Archie.ly مخصوص جست‌وجوی افراد برای کمک به افراد حرفه‌ای جهت دریافت اطلاعات درباره یکدیگر ساخته شد. موسس این وب‌سایت، پری گورمن، همین ایده را برای ایجاد یک پایگاه مشتریان به کار برد که از طریق تحقیق در بازار هدفش به دست آمد. تصمیم او ایجاد یک شبکه ارتباطی میان‌گروهی بسیار خاص متشکل از افراد مختلف بود. او با هدف پوشش دادن بازار هدف خود کنفرانس‌هایی را برگزار و با کسب این تجربه با افراد تاثیرگذاری ملاقات کرد که در کمک به او نقش مفیدی داشتند.

به گفته گورمن، او واقعا نیازی به بیرون رفتن و پیدا کردن این بازار کلان نداشت. او درواقع فقط با بذر پاشیدن برای پایگاه مشتریان خود کار را شروع کرد زیرا آنها مشتریان ایده‌آلش هستند. آنها کاربرانی مهم و قدرتمند برای کمک به اصلاح محصول به شمار می‌روند زیرا این مشتریان به راستی هدف و تلاش لی را درک خواهند کرد. در مراحل اولیه رشد یک کسب‌وکار، یک کارآفرین می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های متنوع پایگاه مشتریان خود را توسعه دهد. برخی کارآفرینان شاید حتی گزینه به‌کارگیری ترکیبی از چندین روش مختلف را انتخاب کنند. خواه تصمیم به برگزاری یک کمپین محلی بگیرید خواه از تکنولوژی استفاده کنید، درک کامل بازار هدف، کلید به حداکثر رساندن میزان موفقیت شماست.

 

منبع:forsatnet.ir

۴ روش برای پیدا کردن اولین مشتری
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

حتما ببینید

چگونه مشتری را بشناسیم و او را به دام اندازیم؟

چگونه مشتری را بشناسیم و او را به دام اندازیم؟

چگونه مشتری را بشناسیم و او را به دام اندازیم؟ هر شرکتی این روزها تلاش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =