به گزارش کارآفریننیوز به نقل از تجارتنیوز، آمازون که تاکنون بیش از ۶.۵ میلیارد دلار در هندوستان سرمایهگذاری کرده، از سرمایهگذاری ۱۳ میلیاردی واحد رایانش ابری این کمپانی در هند تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است. این اقدام آمازون، نوعی پاسخگویی به افزایش تقاضای سازمانهای دولتی هند برای خدمات ذخیرهسازی داده محسوب میشود.
واحد رایانش ابری آمازون تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۰۶ تریلیون روپیه معادل ۱۳ میلیارد دلار در هند سرمایهگذاری خواهد کرد. به این ترتیب آمازون میزان سرمایهگذاریهای قبلی خود در این کشور را دو برابر خواهد کرد تا تقاضای رو به رشد برای چنین مواردی را برآورده کند. قابل توجه است که بازار خدمات در یکی از سریعترین اقتصادهای آسیا، به سرعت در حال رشد است.
این سرمایهگذاری آمازون، علاوه بر سرمایهگذاری ۶.۵ میلیارد دلاری آن در تجارت الکترونیک هند است، جایی که در طول سالها به سرعت گسترش یافته هرچند با یک محیط نظارتی سختگیرانه مواجه است. با وجود همه این مسائل، آمازون و فلیپ کارت که متعلق به والمارت است، بازار تجارت الکترونیک این کشور را قبضه کردهاند.
براساس گزارش رویترز، سرویس وب آمازون (AWS) روز پنجشنبه ۱۸ می، طی بیانیهای اعلام کرد که آخرین سرمایهگذاری برای ایجاد زیرساخت ابری آن در هند مورد استفاده قرار میگیرد و سالانه بیش از ۱۰۰هزار شغل تماموقت را پشتیبانی میکند. با این کار، کل سرمایهگذاری برنامهریزیشده آمازون در هند تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۶.۴ میلیارد دلار میرسد.
۲۰۰ خدمت ابری آمازون در پرجمعیتترین کشور جهان
این کمپانی در حال حاضر دو مرکز داده را در شبه قاره هند اجرا میکند؛ یکی در بمبئی که در سال ۲۰۱۶ راهاندازی شد و دیگری در حیدرآباد که در سال ۲۰۲۲ شروع به کار کرد. پلتفرم ابری آمازون در هند، بیش از ۲۰۰ سرویس از جمله ذخیرهسازی، شبکه و هوش مصنوعی را ارائه میدهد.
اما چرا آمازون به چنین سرمایهگذاری در هندوستان دست میزند؟ پاسخ این است که هندوستان اخیرا به پرجمعیتترین کشور جهان تبدیل شد، با تقاضای بالایی از سوی ارگانها و سازمانهای دولتی برای ذخیره دادهها مواجه شده است.
سازمانهای دولتی با حجم بزرگی از دادههای مربوط به مردم هند مواجه هستند. بنابراین بازار بسیار بزرگی در این زمینه شکل گرفته است.
آمازون در حالی این سرمایهگذاری را انجام میدهد که هندوستان با دیپلماسی خود در پی جذب سرمایههای کلان خارجی برای گسترش خدمات در حوزه رایانش ابری است. چون افزایش تقاضا برای ذخیرهسازی دادهها و خدمات از سوی سازمانهای بزرگ و دولتی هند روزبهروز در حال افزایش است.
براساس گزارش ارائهدهنده اطلاعات بازار IDC، انتظار میرود که اندازه بازار خدمات ابر عمومی هند تا سال ۲۰۲۶ به ۱۳ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۳.۱درصد تا سال ۲۶ افزایش یابد.
بزرگان فناوری در هند سرمایهگذاری میکنند
مجموعهای از شرکتهای جهانی، از جمله Microsoft Corp (MSFT.O) و Alphabet Inc (GOOGL.O) Google، سرمایهگذاریهای ابری در هند را در سالهای اخیر آغاز کردهاند.
این درحالی است که دهلی نو تلاش میکند تا نظارت سختگیرانهای بر شرکتهای فناوری بزرگ جهان داشته باشد اما حتی این سختگیریها هم موجب نشده که سرمایهگذاران جهانی از بازار بزرگ این کشور چشمپوشی کنند.
البته این کشور در حال حاضر در حال تهیه پیشنویس سیاست ابری و مرکز داده برای تنظیم این بخش است. بخش فناوری هند، طی ماههای اخیر سرمایهگذاریهای برجستهای را جذب کرده است.
سیسکو سیستمز (CSCO.O) سازنده تجهیزات شبکه ایالات متحده اوایل این ماه جاری میلادی گفت که تولید خود را از هند برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین جهانی خود آغاز میکند.
درحالیکه تامینکننده اپل یعنی (AAPL.O) Foxconn (۲۳۱۷.TW) برای راهاندازی کارخانه در ایالت تلانجانا، ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری خواهد کرد.
با توجه به گزارشهای موجود، آمازون تاکنون بیش از ۶.۵ میلیارد دلار در بازار هندوستان سرمایهگذاری کرده است. سال ۲۰۲۰ بود که جف بزوس طی یک سفر سهروز، به هندوستان رفت. لباس هندی پوشید، به ماهاتما گاندی ابراز احترام کرد و گفت: برای کمک به آنلاین شدن کسبوکارهای کوچک هندی، یک میلیارد دلار دیگر سرمایه وارد این کشور میکند.
هرچند در آن زمان، هزاران خردهفروشی کوچک در ۳۰۰ شهر هند بر علیه بزوس دست به اعتراض زدند و از تاثیر منفی حضور آمازون گفتند اما در نهایت، با آن سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری، حجم سرمایهگذاری آمازون در هندوستان به ۶.۵ میلیارد دلار رسید. حالا به این میزان از سرمایهگذاری، باید عدد ۱۳ میلیارد دلار را هم اضافه کرد. بنابراین میتوان بازار هند را تا حدود زیادی در قبضه آمازون فرض کرد که رقیب بومی جدی هم ندارد.
نظر شما