شاید در نگاه نخست برای یک سازمان کارآفرین و مجموعه مدیریتی او، دیدگاه کارکنان مهم تلقی نشود، بدون توجه به نظرات آنان تصمیمات مدیریتی بگیرند و این رویه تا حدودی پاسخگوی نیازهای آنان باشد اما به طور قطع نمی ‌توان این مجموعه ها را در گروه سازمان های پویا دانست چرا که به مشارکت کارکنان بها نمی دهند.

ایده خلاقانه کارکنان در یک سازمان کارآفرین

به گزارش کارآفرین نیوز؛ یکی از پژوهش های موسسه نظرسنجی گالوپ روی محیط‌های کار آمریکا که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ انجام شده، حاکی از آن است که فقط ۳۰درصد از شاغلان آمریکایی در محل کار خود مشارکت دارند، از شغل‌ خود لذت می‌برند و اعتقاد دارند که هر روز باعث بهتر شدن شرکت و سازمان‌شان می‌شوند. در آن سوی طیف، ۱۶ درصد افرادی قرار دارند که اثر خود را بر سازمان‌ محل خدمت خود منفی می‌دانند و ۵۱ درصد اکثریت بیان کرده‌اند که مشارکتی در ایده‌ها و برنامه‌ها ندارند و فقط روزها را به سر می‌برند. در همین زمان، فقط ۳ نفر از ۱۰ شاغل آمریکا به شدت اعتقاد دارند که نظرات آنها برای کارفرمایان مهم است، این آمار برای یک سازمان پویا، در واقع وحشتناک است.ایده خلاقانه کارکنان در یک سازمان کارآفرین

مشارکت کارکنان، به‌طور مستقیم بستگی به میزان بها دادن به ایده‌ها و نظرات آنها دارد. با این حساب، ۶۷ درصدی که در محیط‌های کار خود مشارکت نمی‌کنند، افرادی هستند که حضورشان در شرکت‌ها و سازمان‌ها قدر دانسته نمی‌شود.

در یک سازمان کارآفرینی، اصل بر این است که سخن در اختیار همه باشد، نه در اختیار شخصی که قدرت تصمیم‌گیری بیشتری دارد، در این مسیر باید موانع گفت‌وگو برطرف شود و کارکنان برای اظهارنظر و سخن گفتن، احساس امنیت و آرامش داشته باشند، در غیر این صورت، اگر کارکنان صدایشان درنیاید و نسبت به آنچه که کاستی می‌دانند چیزی نگویند و فقط نظاره‌گر پروژه های شرکت باشند و ایده‌هایشان را بیان نکنند، در نهایت دو اتفاق خواهد افتاد؛ نخست، عدم اصلاح تصمیمات سازمانی و افزایش احتمال شکست پروژه‌ها، و دوم، کاهش سرمایه اجتماعی سازمان و کاهش اعتماد به‌نفس کارکنان و تضعیف روح ارتباطات سازمانی.

البته اگر قرار باشد ایده‌های کارکنان بیان شود اما اثرگذار نباشد یا کارکنان به اقناع نرسند، خودبخود و به مرور، بیان ایده ها کاهش می‌یابد. بنابراین از یک سو، تشویق و از سوی دیگر، ملموس نمودن اثرگذاری کارکنان، زمینه رشد و شکوفایی ایده های آنها را فراهم می‌آورد.

ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال در یک سازمان کارآفرین همان‌قدر مهم است که ایجاد فضای مناسب برای بیان ایده‌ها توسط کارکنان در سطوح مختلف.

یک سازمان دانش‌بنیان یا استارتاپ می‌تواند با یک ایده اولیه شکل بگیرد اما یقینا با همان ایده اولیه نمی‌تواند ادامه دهد بلکه باید هر روزه درصدد خلق ایده‌های جدید باشد و طبیعی است که اگر برای خلق این ایده‌ها از توان فکری تمامی کارکنان استفاده شود سازمان موفق‌تر خواهد بود و در عرصه رقابت، جلو خواهد افتاد زیرا می‌تواند از رقبای خود با خلق ایده جدید پیشی بگیرد و ٱنها را جا بگذارد.

ایده خلاقانه کارکنان در یک سازمان کارآفرین

اما چرا باید از ایده‌های کارکنان استفاده نماییم؟ پاسخ به این پرسش، بسیار ساده و بدیهی است، زیرا هر انسانی ظرفیت محدودی برای خلق ایده و نوآوری دارد و اگر حرکت یک سازمان، به یک یا چند نفر محدود وابسته شود و نتواند از توان همه کارکنان استفاده نماید، ظرفیت‌های محدود انسانی، سازمان را از پویایی خواهد انداخت.

با این اوصاف، به مدیران عالی‌رتبه سازمان‌های کارآفرینی، استارتاپ ها و دانش‌بنیان‌ها باید توصیه نمود که با ایجاد بسترهای خلق ایده و بیان آن توسط کارکنان، همواره گوش شنوایی داشته باشید و صدای کارکنان را بشنوید، به تک‌روها و چرب‌زبان‌ها پاداش ندهید و تفکر خلاق و ایده‌پرور را تشویق کنید و اجازه دهید با ایجاد ارتباطات صمیمانه و محترمانه، در جستجوی نظرات کارگشا باشید و تجربه کارکنان را نادیده نگیرید و آنها را در برنامه‌ها مشارکت دهید تا نمودار کارآفرینی و استارت‌آپ شما صعودی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =