تغییر ماهیت از تماشاگر به یک پرسشگر زمانی محقق می شود که در مسیر کارآفرینی گام برداشت. در این صورت می توان راه ها نرفته را پیدا نمود و راه های جدیدی برای خود ساخت

کارآفرینی از ابتدا تاکنون

به گزارش کارآفرین نیوز ،‌موفقیت در عصر حاضر به اقتصاد دانش‌بنیان متکی بوده و رویکردهایی که بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی مبتنی هستند زیربنای چنین اقتصادی را شکل می‌دهند. با توجه به اینکه رقابت در بازارهای مختلف به حد اشباع رسیده و در عین حال افراد جویای کار بسیاری در بازارهای کار منتظر فرصت‌های شغل جدید هستند، این مقوله اهمیت بیشتر خواهد یافت.

شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرک اقتصادی در کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود که بر اساس تفکرات کارآفرینان، سیاست‌های اقتصادی آنان شکل می‌گیرد.

اما کارآفرینی از کجا شکل‌گرفته است؟

در اوایل قرن شانزدهم میلادی به افرادی که در امور مأموریت نظامی حضور داشتند، کارآفرین خوانده می‌شدند. از ابتدای قرن هجدهم میلادی نیز به پیمانکاران دولتی که دست اندر امور عمرانی بودند، کارآفرین گفته می‌شد.

از همان قرن شانزدهم میلادی کارآفرین و کارآفرینی موردتوجه مکاتب اقتصادی قرار گرفته بود. در سال ۱۹۳۴  ژوزف شومپیتر نظریه خود در خصوص نقش محوری کارآفرینان در ایجاد سود را ارائه داد، به همین دلیل وی را پدر کارآفرینی لقب داده‌اند. از نظر شومپیتر، کار «کارآفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است» و نقش کارآفرینی عبارت است از «نوآوری یا ایجاد ترکیب‌های تازه از مواد».

از اواخر قرن بیستم، کارآفرینی موردتوجه محافل آموزشی کشورهای جهان قرار گرفت. بررسی تاریخ ادبیات کارآفرینی حکایت از این امر دارد که این واژه اولین بار در تئوری‌های اقتصادی و توسعه اقتصاد دانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوری‌های سایر رشته‌ها گردیده است.

کارآفرینی فرایندی است که در طی آن فرد بر اساس ایده‌های نو و خلاق خود به شناسایی فرصت‌های جدید و بسیج منابع مبادرت می‌ورزد و در نتیجه کسب‌وکار و سازمان نوآور خود را تأسیس می‌نماید. این حرکت همراه با خطراتی است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمات به جامعه می‌شود.

کارآفرینی از ابتدا تاکنون

 انگیزه‌های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر می‌باشد که از جمله آن‌ها: نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهم‌تر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال‌طلبی را می‌توان نام برد.

کارآفرینان موجب ظهور مشاغل جدید شده و می‌توانند با تشخیص زودهنگام فرصت‌ها، نیرو و نشاط تازه‌ای به مجموعه‌هایی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد ببخشند.

کارشناسان اعتقاد دارند که کار آفرینان دارای ویژگی‌های خاصی هستند. آنها بخش زیادی از وقت و انرژی خود را صرف توجه دقیق به اطراف خود می‌کنند. همچنین از کنجکاوی فوق العاده برخوردار بوده و در جستجوی موضوعات تازه و ناشناخته و عجیب هستند به همین دلیل آنها پرسش‌های بیشتر و پیچیده‌تری را در مقایسه با افرادی که از توانایی خلاقیت کمتری برخوردار هستند مطرح می‌کنند.

از طرف دیگر آنها نه برای پاداش بلکه به دلیل دست یافتن به بینش و هدف خود برانگیخته می‌شود و در عین حال آنها انعطاف پذیر بوده و از توانایی تعقیب و دستیابی به راه حل مشکل را از راه‌های گوناگون برخوردار هستند.

کارآفرینی در ایران

باوجود اینکه در کشورهای پیشرفته از اواخر دهة ۱۹۷۰ به بعد و حتی در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه از اواخر دهة ۱۹۸۰ بحث کارآفرینی موردتوجه قرار گرفت اما درایران تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه توجه زیادی به کارآفرینی نشده بود.

کارآفرینی از ابتدا تاکنون

در سال‌ها ۸۰-۹۰ به دلیل وجود بیکاری در کشور موضوع توسعه کارآفرینی موردتوجه قرار گرفت. در واقع یکی از دلایل رشد بیکاری در جوامع در حال توسعه ، نبود ایده و خلاقیت در سطح سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

برخی کارشناسان مدعی هستند : در ایران نیز به دلیل تسلط دولت بر امور شرکت‌ها، خلاقیت و رقابت از جامعه حذف شده است. همچنین، جامعه کمتر در خود نیاز به رقابت می‌بیند و بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تنها به دنبال یافتن یک کار ثابت و بدون دردسر در شرکتی دولتی هستند.

در دهه ۸۰ شمسی و مطابق با سند سوم توسعه، طرحی تحت عنوان توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور تدوین و اجرای آن با نظر سازمان مدیریت برنامه‌ریزی وزارت علوم تحقیقات فناوری و ۱۲ دانشگاه کشور آغاز شد. همچنین مسئولیت پیگیری اجرا و امور ستادی این طرح از سوی وزارت علوم به سازمان سنجش کشور واگذار شد.

این طرح که به‌ اختصار «کاراد» نام‌گذاری شده بود، با در نظر گرفتن کارآفرینی به عنوان اشتغال مولد و با هدف رفع مشکل بیکاری و نیز بهره مندی از پیامدهای دیگر کارآفرینی مانند خلاقیت، تولید ثروت، به‌کارگیری فناوری و رشد اعتماد به نفس در میان فارغ التحصیلان و همچنین جلوگیری از مهاجرت نخبگان ارائه شد.

 همچنین در برنامه چهارم توسعه رویکردهای گذشته حفظ در عین حال توسعه کارآفرینی از طریق آموزش و حمایت ­های متنوع به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفت.کارآفرینی از ابتدا تاکنون

در حال حاضر مراکز توسعه کارآفرینی و نوآوری در اکثر شعبه دانشگاهی وجود داشته و در عین حال شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی مشغول به فعالیت هستند که با ارائه دانش لازم به دانشجویان و با استفاده از آموزش‌ها و تخصص‌های آموخته شده در تلاش بوده‌اند تا ایده‌ها و فرصت‌های افراد را به کسب‌وکارهای تازه مبدل نمایند. خوشبختانه روند ایجاد و توسعه کارآفرینی در ایران در سال‌های گذشته مثبت بوده است. هرچند که در حال حاضر شرایط ثبات بازار کار و معضل این روزهای کشور و جهان یعنی کرونا و در عین حال پیچیدگی شرایط قانونی کار و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط اقتصادی کشور همچنان اجازه‌ی رشد و خودنمایی بیشتر را به کارآفرینی نمی‌دهد.

 در انتها باید گفت در هر اقتصادی، چرخش مالی یک کشور تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت زندگی مردم آن کشور داشته که کارآفرینان از اصلی‌ترین مهره‌های این گردش محسوب می‌شوند. در هر شرایط اقتصادی به همت کارآفرینان می‌توان یک اقتصاد در حال توسعه را به یک اقتصاد ابرقدرت تبدیل کرد که نیازمند این اصل است که در کشور بستر مناسب برای ظهور و پیشرفت کارآفرینان مهیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =