کارآفرینی یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی در دنیای پرشتاب امروز محسوب می‌شود و جوامعی که در این زمینه تمرکز کرده‌اند، به نتایج قابل‌توجهی دست یافته‌اند

کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز -۱

به گزارش کارآفرین نیوز ،‌ در عصر حاضر کشورها با فرصت‌ها و تهدیدات گسترده‌ای روبرو هستند. از همین رو تداوم حیات و بقا جوامع، نیازمند یافتن راه‌حل‌ها و روش‌های جدید است. برای دستیابی به این هدف، دولت‌ها می‌بایست متناسب با شرایط موجود ، نقش راهبردی ایفا نمایند؛ لذا مسئله کارآفرینی و توسعه آن به‌عنوان یکی از نقش‌های دولت مطرح است.

به دلیل اهمیت در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، توجه سیاستگذاران به کارآفرینی روزبه‌روز در حال افزایش است. با توجه به اهمیت موضوع، سیاست‌ها دولت‌ها منجر به تشکیل نهادهایی شده است که تصمیماتی جهت کارآفرینی در آن اتخاذ شود. چنین سیاست‌ها برای شرایط کارآفرینی حائز اهمیت بوده و این سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده توسط دولت، می‌تواند منجر توسعه کارآفرینی مولد شده و یا اساس کارآفرینی را تخریب نماید.

یارانه‌ کسب و کارهای کوچک، تسهیلات به افراد برای شروع کسب و کار، معافیت‌های مالیاتی و ... شاهدی بر این ادعا است که توسعه کارآفرینی در کشورهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وجود رویکردهای تک محوری کارآفرینی تأثیری بر ترویج کارآفرینی نداشته و توسعه و رشد آن به قوانین و سیاست‌هایی که دولت‌ها تصمیم‌گیری می‌نمایند وابسته است.

نقش راهبردی کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز -۱

 ایران نیز به دلیل وجود نیروی کار فراوان در سالیان اخیر و همچنین تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه کشور غربی، در شرایطی خاصی بوده است که توجه ویژه به توسعه و ترویج کارآفرینی در آن می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل نماید. در نتیجه سازوکار ارائه شده از سوی دولت باید متناسب با مرحله رشد کشور همسان‌سازی شود تا موجبات رشد کارآفرینی مولد تسریع بخشیده شود.

یکی از مراحل بسیار مهم در بهبود و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اثربخش در حوزه توسعه کارآفرینی، بررسی برنامه‌های موفق در سایر کشورهای جهان بوده است تا باتکیه‌ بر نکات مثبت این برنامه‌ها، شرایط کارآفرینی مولد در کشور رشد یابد.

مدل کارآفرینی آلمان

این کشور به دلیل وجود زیرساخت‌های بسیار پیشرفته در کنار نیروی ماهر و در عین حال دسترسی به بازارهای جهانی به بهشتی برای کارآفرینان تبدیل شده است. از طرفی آلمان در رتبه بندی کیفیت زندگی رتبه سوم در جهان را نیز داراست. اما چگونه آلمان به بهشتی برای کارآفرینان تبدیل شده است؟

آلمان از ایجاد بروکراسی پیچیده جلوگیری کرده و به‌منظور تسهیل فرایند مربوط به ارائه تسهیلات به کارآفرینان بانک‌ها و ادارات دولتی تخصصی ایجاد نموده است. از طرفی بسته حمایتی شامل حمایت مالی، مشاوره و آموزش را به کارآفرینان ارائه داده است. این در حالی است که در دهه ۱۹۹۰ سیاست‌های دولت آلمان در خصوص کسب و کارهای نوپا، شامل تأمین مالی و ارائه سرمایه‌های جدید بوده و مشاوره نقش کم‌رنگی در آن داشته است.

نقش راهبردی کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز

تمرکز قطب صنعتی اروپا بر کارآفرینی فارغ‌التحصیلان به‌جای کارهای دولتی بوده است و آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مدارس به شکل ویژه تدریس می‌شود.

 نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۱ از سوی دولت ۱۳ برنامه در سراسر آلمان اجرایی شد که منحصراً بر دانش‌آموزان تمرکز داشته و از ایجاد شغل‌های پاره وقت در دانشگاه‌ها و کسب ایده‌های تجاری حمایت می‌کرد. همچنین دولت از جوانان ناتوان در یافتن شغل حمایت نموده تا کسب و کار متناسب با توانایی خود را ایجاد نمایند.

از سوی دیگر برنامه‌های فرهنگی فراوان به‌منظور تشویق به کارآفرینی از برنامه‌های اصلی دولت محسوب می‌شود.

حمایت از مناطق کمتر توسعه‌یافته به‌وسیله ارتقای زیرساخت‌ها و ارائه یارانه به کسب و کارها صورت نمی‌گیرد و به‌جای آن تمرکز برساخت قطب‌های علمی بدون توجه به مکان‌های بهره برداری آن بوده است.

ایجاد انجمن‌های کارآفرینی، توسعه دولت الکترونیک، ایجاد رابطه میان بنگاه‌های کارآفرینی با مدارس و دانشگاه‌ها و ... از دیگر شرایط حمایتی دولت آلمان از کارآفرینان بوده که منجر شده این کشور به سرآمدی برای کارآفرینی تبدیل شود.

یکی از جذاب‌ترین طرح‌های آلمان به‌منظور حمایت از کارآفرینی پروژه‌ای به نام «اگزیست» به معنی ارتقای بنگاه‌های نوپای دانشگاهی بوده است. این برنامه توسط وزارت اقتصاد و فناوری این کشور و با هدف بهبود فضای مورد نیاز برای کسب و کارهای نوپا در دانشگاه طرح ریزی شده است. در این طرحِ تأمین مالی، به ارتقای فرهنگ کارآفرینی و خلق فرصت‌های تأمین مالی برای دانشجویان و کسب و کارهای نوپا فناوری محور توجه ویژه شده است.

از طرفی آلمان دارای صندوق سرمایه گذاری در کسب و کارهای دارای فناوری بالا نیز بوده است. در واقع این صندوق، یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مشارکتی میان دولت و بخش خصوصی بوده که در بنگاه‌های فناوری محوری که در مرحله ایده هستند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

 در زمینه مالیات و قوانین، تعهد به ساده‌سازی در بیان قوانین، کاهش بروکراسی اداری و به‌طورکلی تسهیل محیط قانونی کشور در چند دهه گذشته در دستور کار دولت‌های وقت آلمان بوده است.در خصوص حمایت‌های هماهنگ آلمان نکته قابل‌توجه این است که بخش فراوانی از بار مالیاتی و مقرراتی در این کشور توسط حمایت‌های عمومی دولت از کارآفرینان جبران می‌شود.

آلمان با چنین طرح‌های حمایتی به زیست‌بوم مناسبی برای کارآفرینی تبدیل شده که نشان‌دهنده توان این کشور در نوآوری، فناوری و قابلیت بالای صادراتی آن است.

توسعه کارآفرینی در کانادا

کانادا از کشورهای عضو پیمان اقتصادی بوده که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. این کشور به دلیل زیرساخت‌های مناسب در کنار قوانین آسان علاوه بر کارآفرینی، برای زندگی هم متقاضی زیادی دارد که باعث افزایش مهارت نیروی کار شده است. کانادا از سال ۲۰۱۵ طرح نوآورانه‌ای به نام استارتاپ ویزا اجرا کرده و به کارآفرینانی که بتوانند از شتاب‌دهنده‌های کانادا پذیرش دریافت کنند، اقامت می‌دهد.

کانادا از کشورهای معدودی در دنیا است که دارای یک راهبرد توسعه کارآفرینی در سطوح فدرال، منطقه و ایالتی است. هدف از اتخاذ این راهبرد سالم‌سازی، افزایش کارآمدی و رقابتی‌تر کردن اقتصاد این کشور، توسعه فنی، فناوری و تجاری کردن دستاوردهای علمی – فنی از طریق ترویج نوآوری و توجه ویژه به کسب و کارهای کوچک به‌عنوان عاملین اصلی و پرتعداد در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است.

اصلاحات فرهنگی برای افزایش ارزش گذاری اجتماعی کارآفرینی، اصلاحات ساختاری و تغییر در قوانین برای تسهیل فرایند کارآفرینی، حمایت مالی - فنی - اطلاعاتی و مدیریتی جهت تجهیز منابع برای کارآفرینان از مؤلفه‌های اصلی طرح راهبرد توسعه کارآفرینی در کانادا است.

نقش راهبردی کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز

ایجاد و تقویت ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای کارآفرینانه، تحت عنوان فرهنگ کسب و کار از مؤلفه‌های استراتژی دولت کانادا در توسعه کارآفرینی است. این هدف عمدتاً در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی - ترویجی - آموزشی و در کلیه سطوح اجتماعی در کانادا پیگیری می‌شود.

مراکز تجارت بین المللی در کانادا با مشارکت وزارت خارجه در مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده‌اند که وظیفه ایجاد کانال ارتباطی میان وابستگان بازرگان کانادا در سایر کشورها با کارآفرینان داخلی را بر عهده دارند.

پرداخت وام‌های بدون بهره به دانش‌آموزان و دانشجویان از دیگر سیاست‌های تشویقی دولت کانادا است تا این گروه از افراد در فصل تعطیلات، کسب و کاری را تأسیس و راه‌اندازی نمایند.

مرکز خدمات کسب و کارهای کانادا، مراکز تجارت بین المللی و وزارت صنایع کانادا وظیفه اطلاع‌رسانی به کارآفرین و کسب و کارهای کوچک و متوسط را برعهده داشته تا از کارآفرینان حمایت‌های اطلاعاتی نظیر، ایجاد کانال ارتباطی در درون و خارج از کشور را به عمل آورند.

در کانادا بیش از ۱۵۰ شعبه شبکه مشاوران فناوری صنعتی فعال بوده که به کارآفرینان مشاوره فنی و مدیریتی ارائه می‌دهند.

توسعه زیرساخت مناسب رشد کارآفرینی در عمل کانادا را نیز به‌مانند آلمان به بهشتی برای کارآفرینی تبدیل کرده است. البته کانادا حدود ۱۲ سال را صرف ایجاد چنین فضائی نموده است و اینک به دلیل فراهم‌آوردن شرایط لازم، هر صاحب ایده‌ای را به دایر نمودن کسب و کاری نو، علاقه‌مند می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =