به گزارش کارآفرین نیوز؛ دو گروه خاص از ایدهها را داریم، یک بخش از ایدهها هستند که بر اساس آنها می توانیم کالا یا خدمتی را تولید کنیم، این ایدهها مبتنی بر تولید محصولاند و نوآوری لازم را دارند اما انتظار نمیرود با این ایدهها بتوان کسب و کاری را راهاندازی کرد، بخشی دیگر از ایدهها هستند که هم میتوان با آنها محصولی را خلق نمود و هم می توان کسب و کاری را راهاندازی کرد.
یکی از مهمترین فاکتورهای یک ایده برای راهاندازی کسب و کار، توجه به هزینههای آن است بطوریکه اگر یک ایده، مناسب باشد اما برای تولید محصول و راهاندازی کسب و کار به هزینه زیادی نیاز داشته باشد و درآمد نهایی کفاف هزینهها را ندهد، آن ایده قابیلت راهاندازی کسب و کار بطور مستقل را ندارد مگر اینکه ایده، فروخته شود و توسط تولیدکننده دیگری که قبلا کارهای مشابه را انجام داده، خریداری گردد.
بطور کلی صاحبان ایده باید توجه داشته باشند که اگر بخواهند ایده نوآورانه خود را در راهاندازی کسب و کار، رقابتی کنند باید فقط هزینههای متغیر تولید را بپردازند در غیر این صورت ممکن است آن ایده تا رسیدن به تولید، به یک محصول غیررقابتی تبدیل شود و هزینه بالایی را ایجاد نماید.
چگونه یک ایده را خلق کنیم؟
ایدهها چه منابعی دارند و از کجا به دست میآیند و این فرصتها را چگونه میشود کشف کرد؟ در واقع منابع ایده جلوی چشم ما است فقط باید محیط خود را دقیق نگاه کنیم، محصولاتی که ما و دیگران استفاده میکنیم احتمالا ایراداتی دارند، خدمات موجود در بازار ایراداتی دارد، برطرف کردن همین ایرادات و اشکالات میتواند مهمترین منبع خلق ایده باشد زیرا مشتریان از محصولاتی که نسبت به محصولات موجود کاملتر هستند حتما استقبال خواهند کرد. بنابراین برای خلق ایده، در گام نخست، محصولات و خدمات موجود را با دقت و تفکر ببینید و درصدد رفع مشکلات آنها باشید.
همچنین میتوانید از دیگران ایده بگیرید، فقط باید این ایدهها را متنوع کنید. علاوه بر این، به نیازهای مردم نگاه کنید در این صورت خواهید دید که چه دنیایی از ایدهها و محصولات به ذهنتان میآید.
البته ممکن است بازار برای یک ایده قبلی، اشباع نشده باشد که میتوان همان ایده قبلی دیگران را در صورتی که منع قانونی نداشته باشد، تقلید نمود یا همان ایده را با ایجاد برخی تغییرات، تکمیل کنیم تا کارایی بیشتری داشته باشد یا حتی با هزینه کمتری آن را تولید نماییم.راهکار دیگر، استفاده از پایاننامه دانشجویان است که مبتنی بر خلق ایده هستند.در کنار این موارد، از تخیل و خیالپردازی نیز غافل نشوید بسیاری از خیالپردازیها در گذشته، اکنون به عنوان یک محصول در دست مردم است و شما میتوانید با خیالپردازی، ایده تولید یک محصول را پرورش دهید.
طوفان فکری نیز از راهکارهای موثر برای خلق ایده است.
ایدهتان را ثبت کنید
پس از خلق ایده، باید آن را ثبت کنید تا هم مالک آن شوید و بتوانید از آن درآمد کسب کنید و هم امکان کپی شدن از آن را از بین ببرید.
هنگامیکه یک توصیف دقیق و واضح از ایده یا طرح جدید به دست آمد، طرق مختلفی نظیر «ثبت اختراع»، «علائم تجاری» یا «کپیرایت»، به عنوان فرآیند حفاظتی برای آن در دسترس خواهد بود. پتنت یا حق اختراع نوعی امتیاز انحصاری در استفاده از نوآوری و ممانعت از بهرهبرداری یا فروش آن از سوی دیگران را ایجاد مینماید.
علائم تجاری نیز از نشانها و برند تجاری مورد استفاده برای فروش محصول یا خدمت حمایت مینماید.
کپیرایت از نتایج حاصل از فعالیتهای نویسندگان، آهنگسازان، برنامه نویسان و غیره در مقابل استفادههای بدون اجازه و یا جعل و سرقت هنری محافظت مینماید.
ارزیابی ایده
اگر به نقطهای رسیدیم که یک ایده را خلق کردیم باید بتوانیم آن را ارزیابی نماییم، اولین نکته در ارزیابی ایده، داشتن بازار برای آن است. هر چه قدر که یک ایده، ارزشمند باشد ولی بازار نداشته باشد، ارزش تجاری نخواهد داشت. یعنی یک ایده زمانی تجاری و ارزشمند است که کسانی باشند که حاضر باشند برای آن پول بپردازند تا کالا یا خدمات شما را به دست بیاورند، در این صورت است که میگوییم ایده، تجاریسازی شده است.
البته ممکن است مصرفکننده اطلاعات کافی را از محصول یا خدمات شما نداشته باشد که دراین حالت باید او را آگاه کنید. اما اگر مصرفکننده حاضر نباشد که محصول یا خدمات شما را خرید کند، ایدهتان برای خلق این محصول یا خدمات، تجاری نخواهد شد.
تامین سرمایه و تیم متخصص
یک ایده باید بتواند امکان تامین سرمایه را داشته باشد تا به محصول تبدیل شود. برخورداری از تخصص لازم در تیم کاری نه تنها قابلیت اطمینان طرح را افزایش میدهد، بلکه در تأمین سرمایه مورد نیاز نیز نقشی حیاتی خواهد داشت.
سرمایهگذاران، چه دولتی باشند چه غیردولتی، چه بانک باشند چه افراد، باید از میزان تخصص موجود در تیمهای کاری، جهت توسعه ایده یا نوآوری و تبدیل آن به محصول یا خدمت نهایی اطمینان حاصل نمایند. هرچه ایده شما به سرمایه اولیه کمتری نیاز داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد.
فرآیند تأمین سرمایه و مجاب نمودن سرمایهگذاران از ارزش تجاری نوآوری، از پیچیدگیهای فراوانی برخوردار است و میبایست جنبههای مختلف آن اعم از مسائل مربوط به مالکیت ایده، فرصتهای مشارکتی آینده و میزان مداخلات و کمکهای تیم سرمایهگذار در مسائل مدیریتی را به دقت در نظر داشت. آشنایی مقدماتی با مبانی تأمین سرمایه نظیر فرشتگان کسب و کار، صندوقهای سرمایهگذاری، سرمایهگذاری مخاطره پذیر و غیره از مواردی است که صاحبان ایده میبایست در دستور کار خود قرار دهند.
برخی گزارههای مهم
در تبدیل یک ایده به محصول، برخی گزارههای مهم وجود دارند که باید آنها را مدنظر قرار دهید:
- ایده شما باید منع قانونی نداشته باشد.
- ایده تان نباید غیر انسانی باشد یا خسارتی را به بار بیاورد، ظرفیت شرافتمندانه بودن ایدهتان را فراموش نکنید.
- ایده باید امکان تامین مواد اولیه در محل را داشته باشد.
- برای تبدیل ایده به محصول، تامین نیروی متخصص و ماهر امکانپذیر باشد.
- محصول تولیدشده بتواند در لیست محصولات دارای مجوز قرار بگیرد.
نهایتا در هر مرحله، استفاده از مشاوران را مدنظر داشته باشید استفاده از مشاوران دارای تجربه در حوزه تخصصی مرتبط میتواند ضریب موفقیت تجاریسازی طرح را به میزان زیادی بالا برد.
نظر شما