در دو دهه اخیر کشورهای توسعه‌یافته با سرعت بالایی از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت هستند، به طوریکه هم اکنون ۵ شرکت با ارزش جهان در زمینه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند.

قطار اقتصاد دیجیتال منتظر کسی نمی‌ماند

به گزارش کارآفرین نیوز، در زمان حاضر  بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ایران ۶.۵ درصد است. سهمی که فاصله معناداری با کشورهای توسعه یافته و میانگین جهانی دارد.

طبق آمار احصاء شده از گزارش «اقتصادی دیجیتال سازمان آنکتاد در سال ۲۰۱۹»، میانگین جهانی سهم اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد، ۱۵.۵ درصد یعنی بیش از دو برابر ایران است. همچنین کشورهای چین و آمریکا به ترتیب ۳۰ و ۲۱ درصد اقتصاد خود را معطوف به اقتصاد دیجیتال کرده‌اند.

البته بیان این نکته حائز اهمیت است که این رقم در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بر اساس گزارش مرکز آمار به ترتیب ۳.۶۸ و ۴.۱۱ درصد بوده است. این یعنی در یک نگاه کلی با وجود نارسایی و عقب ماندگی موجود، کشورمان در یک روند رو به رشد قرار دارد.

چرا اقتصاد دیجیتال؟

امروزه دیجیتال‌سازی اقتصاد با محوریت ارتقای بهره‌وری، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی به عنوان یکی از رویکردهای غالب در اکثر کشورهای جهان مطرح شده و اغلب آنها در حال حرکت به سمت دیجیتال‌سازی و تغییر روند سهم بازار از اقتصاد سنتی به‌ اقتصاد دیجیتال هستند.

 اقتصاد دیجیتال در مقابل اقتصاد سنتی قرار دارد و به نوعی تکامل یافته آن است. با پیدایش اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سنتی با تحولات قابل توجهی مواجه می‌شود، به نحوی که راه‌های جدیدی برای رفع نیازها و انجام وظایف و عملکردهای قدیمی ایجاد می‌شود و ابزارهای جدید و متنوعی برای رفع مشکلات جوامع و دستیابی به توسعه پایدار فراهم می‌شود.

قطار اقتصاد دیجیتال منتظر کسی نمی‌ماند

پدیده نوظهور اقتصاد دیجیتال که شیوه تولید و بازاریابی کالاها و خدمات را تغییر و ارتقاء می‌دهد، منجر به ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارهای موجود و همچنین شکل‌گیری مدل‌های جدید کسب‌وکار می‌شود. این اقتصاد از طریق کاهش هزینه‌های معاملاتی، کمرنگ شدن نقش واسطه‌گری، افزایش بهره‌وری، کاهش قابل توجه محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی، هزینه‌های پایین‌تر جستجو و یافتن محصولات، سطح بالای ارتباط میان بنگاه‌ها و مشتریان و افزایش قدرت ذی‌نفعان و مشتریان در کسب‌وکارهای مختلف، منجر به افزایش توان رقابتی درهمه‌بخش‌های اقتصادی و تسهیل دسترسی به‌ بازارهای مختلف می‌شود و افزایش سهم در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.

غول‌های اقتصاد از اقتصاد دیجیتال می‌آیند

در سال های اخیر، شرکت های فعال در حوزه های فناورانه و از جمله شرکت های پیشرو اقتصاد مبتنی بر دیجیتال چنان شتابی گرفته اند که اگر در یک دهه پیش کسی از پیشرو بودن ۵ شرکت فعال در اقتصادی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ از نظر میزان ارزش شرکت سخنی به میان می آورد، پذیرش آن برای هر شنونده‌ای سخت و دشوار بود اما چیزی که امروزه شاهد آن هستیم و پنج شرکتی که بیشترین میزان ارزش در سال ۲۰۱۷ را کسب کرده بودند همگی شرکت های فعال در حوزه دیجیتال هستند و جالب اینکه به غیر از ماکروسافت، هیچ یک از این شرکت ها در بین ۱۰ شرکت باارزش سال ۲۰۰۹ حضور نداشته اند. گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل چهار غول بزرگ اقتصاد دیجیتال در عصر حاضر هستند. درآمد و سرمایه بازار این شرکت ها به قرار زیر است:قطار اقتصاد دیجیتال منتظر کسی نمی‌ماند

اپل: ۲۱۵ میلیارد دلار (سرمایه بازار: ۷۲۷ میلیارد دلار)

آمازون: ۱۳۵ میلیارد دلار (سرمایه بازار: ۴۰۷ میلیارد دلار)

گوگل: ۹۰ میلیارد دلار (سرمایه بازار: ۵۵۸ میلیارد دلار)

فیس بوک: ۲۷ میلیارد دلار (سرمایه بازار: ۳۹۹.۵ میلیارد دلار)

از قطار اقتصاد دیجیتال جا نمانیم!

اصلی‌ترین پیشران‌های اقتصاد دیجیتال، دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی و طراحی خدمات مناسب و متنوع بر این بستر است. بایسته‌هایی که هم اکنون ظرفیت‌ آن در کشورمان وجود دارد و می‌توان گفت از نظر بسترسازی هیچ مشکلی در این زمینه نیست، آنچه در مسیر دیجیتالی شدن اقتصاد ایران وقفه ایجاد کرده ضعف در رگولاتوری و عدم وجود تصویر شفاف درباره قانونگذاری آن است.

قطار اقتصاد دیجیتال منتظر کسی نمی‌ماند

در سال‌های اخیر بارها کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل نارسایی قانونی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، برای مثال می‌توان به محدودسازی‌های مکرر بسترهای فروش آنلاین خودرو و ملک اشاره کرد؛ یا در ماه‌های اخیر بارها تصمیم‌های متناقضی درباره صرافی‌های رمزارز توسط دستگاه‌ها مختلف اخذ شده است.

همین تصویر غیر شفاف باعث شده است که سرمایه‌گذاران با نگاه تردید به این حوزه نگاه کنند و آنچنان که باید و شاید سرمایه به محل بکر اقتصاد ایران سرازیر نشود.

البته نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی، در روزهای ابتدایی سال جاری کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در آن یک مرجع تصمیم گیر واحد در رابطه با قانون گذاری و مجوزدهی کسب وکارهای دیجیتال وجود دارد. در طرح «جهش تولید دانش بنیان» نگاه جامعی به معضلات این حوزه شده است و در صورت نهایی و تبدیل به قانون شدن آن می‌توان منتظر روزهای مناسب‌تری برای جایگاه اقتصاد دیجیتال در کشورمان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =