کارآفرینی مقوله‌ای است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه از آن به‌عنوان عامل شکوفایی اقتصاد کشورهای خود یاد می‌کنند.

کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز- ۳

به گزارش کارآفرین نیوز، بدون شک توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشورها نیاز به بستر فرهنگی و در عین‌حال حمایت‌های دولتی برای گرایش مردم به این شیوه فعالیت اقتصادی دارد.

توسعه کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های توسعه اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان است. در کشورهای در حال‌ توسعه نظیر ایران این موضوع از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

یکی از مراحل بسیار مهم در بهبود و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اثربخش در حوزه توسعه کارآفرینی، بررسی برنامه‌های موفق در سایر کشورهای جهان بوده است تا باذتکیه‌ذبر نکات مثبت این برنامه‌ها، شرایط کارآفرینی مولد در کشور رشد یابد. در قسمت سوم سلسله گزارشات «نقش راهبردی کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز» دو کشور چین و هند مورد بررسی قرار گرفت.

چین

 چین به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه با تغییر تفکر افراد جامعه توانسته است در زمینه توسعه اقتصادی باتوجه‌ به ایجاد کسب‌وکارهای خرد نتایج درخشانی کسب نماید. در این کشور مدیران بر این باور بوده‌اند که کارآفرینی در پیشرفت سازمان آنها مؤثر است و کارآفرینی رکن مهم توسعه در اقتصاد چین محسوب می‌شود.

کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز- ۳

از آنجایی‌ که در این سرزمین اعتقاد بر این است که سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر برای آزمون‌وخطا بهتر هستند لذا نسل جدید کارآفرین‌های چینی افرادی هستند که با هزینه پایین و با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در اقتصاد خود نقشی بزرگ ایفا می‌کنند.

چین با تمرکز بر نوآوری و در عین‌حال تقلید توانسته است به رشد اقتصادی بالایی دست یابد. همچنین کارآفرینان این کشور اعتقاد دارند که ابداع و نوآوری مردم را زنده و پویا نگه می‌دارد و عامل اصلی پیشرفت در جاده توسعه و رشد اقتصادی است. بخشی از برنامه‌های کشور چین در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

دولت چین در سال ۲۰۱۳ صدور بخشنامه‌ها مبنی‌بر اعطای مجوز برای ورود بخش خصوصی جهت کسب‌وکارها را کاهش داد که این به کارآفرینان کمک می‌کند تا هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را کاهش دهند.

از طرفی کاهش سهم بنگاه‌های تجاری دولتی و گسترش فضای رقابتی در بازارهای داخلی چین امکان استفاده بیشتر کارآفرینان از فرصت‌های این بازار بزرگ را فراهم می‌کند.

 در کنار تلاش‌های مستقیم برای بهبود فضای کسب‌وکار، فعالیت‌هایی مانند مبارزه با فساد اداری و دولتی، کاهش هزینه‌های دولتی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل دولتی، منجر به افزایش سطح امیدواری و ایجاد فضای خوش‌بینی در بین فعالان اقتصادی شده است.

همچنین این کشور به‌منظور غلبه بر ضعف خود در تأمین نیروهای با مهارت و دانش کارآفرینی، در راهبرد اول اقدام به جذب نخبگان چینی ماهر از خارج از کشور نموده و در راهبرد دوم به توسعه آموزش کارآفرینی در داخل کشور پرداخته‌اند که به‌منظور توسعه کارآفرینی ۱۵۰ مرکز رشد کسب‌وکار راه‌اندازی نموده‌اند.

 همچنین دولت چین به‌منظور جبران عقب‌ماندگی خود برای تربیت نسل کارآفرین اقدام به راه‌اندازی برنامه‌های بومی آموزش کارآفرینی نموده است.

در حوزه تأمین سرمایه، دولت چین بسیار موفق عمل کرده ، به‌نحوی‌که کارآفرینان چین عقیده دارند  دسترسی آسان و سریع به منابع مالی یکی از کلیدی‌ترین عوامل در توسعه کارآفرینی این کشور بوده است. دولت چین برای غلبه بر چالش اصلی راه‌اندازی کسب‌وکارها یعنی تأمین مالی اولیه، اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نموده و با اعطای وام‌های تضمین‌شده از طریق بانک‌ها، نیازهای مالی این شرکت‌ها را برای مراحل بعدی تأمین می‌نماید.

مطابق با برنامه مالی این کشور در حوزه کارآفرینی، شرکت‌های نوپا می‌توانند وام‌هایی بین ۳ تا ۸ هزار دلار را برای شروع کسب‌وکار دریافت کنند همچنین در زمان بازپرداخت، دولت ۵۰ درصد این وام‌ها را به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند. همچنین کارآفرینان از پرداخت هزینه راه‌اندازی شرکت، حق ثبت شرکت و مجوزهای لازم در سه سال اول فعالیت معاف هستند.



هند

هند بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد که ۱.۲۶ درصد از این جمعیت زیرخط فقر به سر می‌برند از این‌رو کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار، به‌ویژه کارآفرینی زنان به‌عنوان محرک توسعه اقتصادی، در رأس اولویت‌های بخش دولتی و حتی بخش خصوصی این کشور قرار گرفته است. در هند از اوایل دهه ۱۹۹۰ بحث حساس سازی نسبت به مسئله کارآفرینی در سطح مدارس آغاز و تداوم‌یافته است.

کارآفرینی در جهان پرشتاب امروز- ۳

برنامه‌های حمایتی این کشور در راستای حمایت از کارآفرینی به شرح زیر است:

به دلیل اهمیت کارآفرینی در این کشور در خصوص رفع معضل عدم اشتغال، هند بر نقش صنایع کوچک و همچنین زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور در کارآفرینی تأکید داشته است و سیاست‌های متعددی از قبیل طرح توانمندسازی زنان را اتخاذ کرده است.

پس از آغاز دهه ۱۹۹۰ با تغییر دیدگاه دولت، ایجاد کسب‌وکار و درآمدزایی جایگزین سیستم سابق گردید. درواقع درگذشته زنان در کشور هند دارایی چندانی نداشتند و امکان استفاده از تسهیلات بانکی به دلیل عدم توانایی ارائه وثیقه برای ایشان به‌سادگی میسر نبود، در نتیجه تشکیل گروه‌های خودیار که مخاطب عمده آنان زنان بودند مطرح و مؤسسات مالی دولتی و همچنین سازمان‌ها و مؤسسات غیردولتی به حمایت از این گروه اقدام نمودند.

همچنین سازمان‌های غیردولتی با حمایت دولت در روستاها و مناطق محروم، به آموزش کارآفرینی به روستاییان مشغول شدند.

از طرفی دولت هند از تولید و صادرات کالا در جهت توسعه کسب‌وکارهای کوچک در قالب مؤسسه ارائه‌دهنده خدمات به صنایع کوچک (SISI) حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌دهد که این خدمات از قبل و بعد از تولید کالا به کارآفرینان ارائه می‌شود. این مؤسسه که تحت‌نظر وزارت صنایع هند است، فعالیت‌هایی را در زمینه توسعه صنایع کوچک نظیر آموزش، مشاوره، ترویج، آزمایش محصول، به‌روزرسانی، اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و به‌ویژه صادرات و بازاریابی در دست انجام دارد.

همچنین در هند، مؤسسه ملی تحقیق و توسعه (NRDC)  تحت‌نظر دپارتمان تحقیقات علمی و صنعتی هند، تکنولوژی‌های نوین را از مرحله ظهور تا مرحله ثبت و تبدیل به کسب‌وکارهای اقتصادی مورد حمایت قرار می‌دهد. این مؤسسه بیش از ۱۰۰ تکنولوژی جدید را مورد حمایت خود قرار داده که تاکنون ۵۰ درصد از آن‌ها به موفقیت اقتصادی دست یافته‌اند.

از سوی دیگر از آنجایی‌که در هند، صنایع‌دستی پس از کشاورزی دومین صنعت این کشور محسوب می‌شود، لذا سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه صنایع‌دستی زیر نظر وزارت نساجی تأسیس شده است که به حمایت از کارآفرینان این حوزه می‌پردازد. مخاطبین عمده این بخش زنان بوده‌اند. تولیدکنندگان صنایع‌دستی که عمدتاً در روستاها ساکن هستند در ۴ سال اولیه فعالیت خود، توسط دولت حمایت مالی می‌شوند که این حمایت‌ها در زمینه‌هایی همچون آموزش طراحی، به‌روزرسانی تکنولوژی تولید، آموزش بازاریابی و عرضه محصولات، فراهم نمودن مواد اولیه، اجاره مکان فعالیت و… است که تمامی این خدمات به‌صورت رایگان به آنان ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =