تغییر نقش سنتی بانوان و افزایش تقاضا جهت مشارکت در عرصه‌های مختلف، واقعیتی انکارناپذیر در ایران بوده که با ورود آنان به عرصه کسب‌وکار، تحولات بزرگی را در توسعه اقتصادی کشور رقم می زند.

بانوان کارآفرین ایرانی در کدام پله اقتصاد ایستاده اند؟

 کارآفرینی، فرایندی با نقش حیاتی در تداوم رشد و توسعه ملی و اقتصادی جوامع ایفا می‌کند. با توسعه کارآفرینی، فرصت‌های اقتصادی جدیدی ظهور می‌کند و کسب‌وکارهای جدید شکل‌گرفته و در نتیجه اقتصاد شکوفا خواهد شد. در این‌ بین، کارآفرینی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، می‌تواند به رشد تولید و فروش، افزایش سرمایه، رفاه اقتصادی، قدرت رقابت و صادرات و در نهایت توسعه اقتصادی کمک نماید.

به گزارش کارآفرین نیوز ،‌ جوامعی که خواهان رشد و نمو هستند، باید امکان رشد و شکوفایی استعداد را برای همه اعضا از جمله بانوان فراهم نمایند که این مهم در سال‌های اخیر در حال گسترش است. طبق آمارهای رسمی، سهم زنان در کسب‌وکارهای خصوصی به‌مانند کارهای دولتی درحال‌رشد است.

 بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ موسسه جهانی گلوبال ؛ در حال حاضر ۵۸۲ میلیون کارآفرین در جهان فعالند که از این‌ بین ۲۵۲ میلیون آنان زن هستند. همچنین براساس آمارهای رسمی طی دو دهه اخیر، میزان کارآفرینی بانوان ۱۱۴ درصد رشد داشته است.

در آلمان به‌ازای هر ۲.۴۴ کارآفرین مرد، یک کارآفرین زن وجود دارد، ازاین‌رو دولت آلمان برنامه‌های مختلفی را در زمینه‌های آموزش و مشاوره، اعطای تسهیلات ویژه مالی و ... برای تشویق زنان به فرایند کارآفرینی طراحی و اجرا کرده است.

بانوان کارآفرین در کدام پله اقتصاد ایران ایستاده اند؟

همچنین در لهستان از هر ۵ زن، یک نفر کارآفرین بوده که این رقم در آمریکا هر ۶ نفر و در کره جنوبی هر ۱۲ نفر بوده است. از طرفی در کشورهای درحال‌توسعه نظیر تایلند و آفریقا جنوبی و مکزیک حضور زن و مرد در کارآفرینی تقریباً برابر بوده است ولی در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته نظیر ژاپن این نسبت سه به یک است.

از سوی دیگر، زنان در کشورهای درحال‌توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ی کشور محسوب می‌شوند. موفقیت بانوان کارآفرین در جوامع درعین‌حال که سودهای اقتصادی را به ارمغان می‌آورد، منافع اجتماعی و فرهنگی را هم ایجاد می‌نماید. بانوان به علت بیکاری، دستمزد پایین، نارضایتی شغلی و ... به کارآفرینی روی می‌آورند.

همچنین یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش میزان توسعه‌یافتگی کشورها، اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند. نقش زنان در پیشرفت و نمو کشور، با توسعه اجتماعی و اقتصادی گره‌خورده است، از همین رو بانوان عامل بنیادی در تحول جوامع محسوب می‌شوند.

  هلن فیشر، انسان‌شناس دانشگاه راتجز، در پژوهشی به بررسی خصوصیت‌های بانوان کارآفرین پرداخت، وی در این پژوهش ۵ خصوصیت منحصربه‌فرد را برای بانوان ذکر کرد.

فیشر «مهارت ارتباطی» بانوان را خصوصیت منحصربه‌فرد اول اعلام کرد و گفت: بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط مؤثرتری دارند.

این انسان‌شناس دانشگاه راتجز «مهارت مردمی» را دومین ویژگی دانست و در خصوص آن گفت: بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره‌ی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی‌بردن به‌منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند.

بانوان کارآفرین در کدام پله اقتصاد ایران ایستاده اند؟

وی در ادامه گفت: توانایی زنان در جمع‌آوری داده‌ها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات داده‌های مختلف بالا بوده است درحالی‌که بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه‌قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی می‌کنند که تصور می‌کنند اهمیت بیشتری دارد؛ لذا «مهارت به‌کارگیری تفکر شبکه‌ای» خصوصیت منحصربه‌فرد سوم است.

«مهارت برقراری توافق» و «توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه» دو خصوصیت دیگری است که فیشر به آن اشاره داشته است. وی دراین‌خصوص این دو خصیصه گفته است: زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب می‌توانند بحث کنند. آنان می‌کوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرف‌های وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.

 حفظ روابط درازمدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط‌عمومی مؤثر است که این ویژگی در بانوان نسبت به آقایان بیشتر مشاهده می‌شود.

 اما در ایران ،‌ مطابق  آمارهای رسمی با وجود اینکه بانوان ۴۹.۶ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، نرخ مشارکت اقتصادی آنها کمتر از ۱۸ درصد است. در عین‌حال باتوجه‌ به سطح تسهیلات و همچنین خصوصیت‌های خاص بانوان در امور کسب‌وکار، هنوز جایگاه آنها در این حوزه قابل‌قبول نبوده و آنها با موانع خاصی در این مسیر مواجه هستند.

در ایران زنان علاوه بر موانع کارآفرینی ، با مشکلات دیگری مواجه هستند. براساس اظهارنظر کارشناسان، مخالفت برخی مردان با فعالیت‌های اقتصادی همسر خود، وجود افکار و باورهای منفی در خصوص نقش زنان  در کسب‌وکار، دسترسی پایین زنان به تکنولوژی، دسترسی پایین به اعتبارات مالی، وجود قوانین حمایتی اندک و غیره از بزرگ‌ترین مشکلات پیشِ روی زنان بوده که نیاز است دولت و مجلس دراین‌خصوص وارد عمل شده تا با رفع موانع کارآفرینی بانوان، رشد و توسعه اقتصادی در کشور حکم‌فرما شود.

بانوان کارآفرین در کدام پله اقتصاد ایران ایستاده اند؟

انسیه غلامی، کارآفرین برتر کشور در گفت وگو با خبرنگار کارآفرین نیوز عنوان کرد :‌  نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، اگر این قشر به قدرت درونی خود پی ببرند می‌توانند در اقتصاد نقش‌آفرینی کنند.

غلامی به موانع کارآفرینی بانوان نیز پرداخت و افزود:‌ موانع موجود کارآفرینی بانوان در سراسر جهان وجود داشته و نگاه تک جنسیتی در این بخش نیز وجود دارد. در ایران این بخش پررنگ‌تر است، از طرفی در کشور زیر ساخت‌های کارفرمایی هم در بخش آقایان و هم بانوان قابل‌قبول نبوده است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در ایران خانم‌ها خودشان را محدود به فرزندآوری و همسرداری کرده و بار مسئولیت درون خانه را فقط بر روی خود حس می‌کنند، درصورتی‌که این رویه غلط است.

این کارآفرین برتر کشور گفت: محدودیت‌های حقوقی از قبیل اجازه از سوی همسر برای کسب‌وکار، تسهیلات، اجازه خروج از کشور و ... باعث می‌شود که ذهن یک زن ایرانی محدود شده و از نوآوری و کارآفرینی دور شود.

غلامی به نقش دولت‌ها در کارآفرینی زنان اشاره کرد و گفت: متأسفانه کمابیش دولت‌ها به بانوان اهمیت نداده‌اند و شاهد وزیر و یا مدیری در سطح کلان کشور نبوده ایم. چنین رویکردی در کارآفرینی نیز حکم‌فرماست که نیاز است دید دولت‌ها به نقش بانوان تغییر کرده و شاهد حضور وزرا و همچنین مدیران سطح کلان خانم باشیم.

کارآفرین برتر سال ۹۹ کشور در ادامه در خصوص شکست کسب‌وکارهای زنان گفت: شکست در کسب‌وکار مرد و زن نمی‌شناسد و به دلایلی رخ می‌دهد. اما در زنان به دلیل روحیه حساس این شکست بیشتر تجلی پیدا می‌کند. بانوان انگشست اتهام شکست را به سمت خود نشانه رفته و بیشتر خود را ملامت می‌کنند.

بانوان کارآفرین در کدام پله اقتصاد ایران ایستاده اند؟

وی در انتها به بانوان توصیه کرد که خودشان را جدی بگیرند، ایده‌آل گرا باشند و از شکست احتمالی در این راه نترسند. زیرا شکست پلی برای موفقیت است.

در پایان باید گفت، هرچند نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران نسبت به حدود ۷۰ سال پیش دو برابر شده، اما زنان همچنان سهم بسیار اندکی در اقتصاد و بازار کار ایران دارند.

مشارکت اقتصادی بانوان نیاز به یک جهش بزرگ در سطح قوانین حمایتی و درعین‌حال مسائل فرهنگی داشته تا زنان بتوانند به موقعیتی در خور در اقتصاد ایران دست یابند تا در نهایت پیشرفت و توسعه اقتصادی و ملی در کشور حاصل گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =