تولید بدون کارخانه به معنای راه‌اندازی یک کسب‌وکار تولید - محور استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری عمده محسوب می شود.

استراتژی کارآمد جهت ارتقاء کارآفرینی

به گزارش کارآفرین نیوز، هنگامی‌که یک فرد با کمترین میزان زیرساخت‌های لازم اقدام به تولید محصول اقدام می کند ، در اصطلاح به آن تولید - محور گفته می‌شود که در نهایت به تولید بدون کارخانه منجر می‌شود. می‌توان گفت استراتژی تولید بدون کارخانه سیستمی بوده که در آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه سایر واحدهای تولیدی و بدون ایجاد کارخانه اقدام به تولید محصولات متنوع خواهد شد. در واقع تولیدات بدون کارخانه  با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی سایر تولیدکنندگان با صرف هزینه ثابت و اندک محقق می شود؛ بنابراین محدودیت سرمایه‌گذاری ویژگی اصلی در این روش بوده است.

استراتژی تولید بدون کارخانه پس از جنگ جهانی دوم در اروپا و آمریکا شکل گرفته است. بر اساس اطلاعات موجود، استراتژی تولید بدون کارخانه از سال ۱۹۷۵ و در صنایع دارویی کشورها مورداستفاده قرار گرفت، به‌گونه‌ای که تا سال ۱۹۹۶ در صنایع دارویی اروپا و آمریکا به‌صورت چشمگیر گسترش یافت.

در این روش شرکت‌های تولیدکننده بدون کارخانه فقط در موارد ضروری به راه‌اندازی خط مونتاژ و بسته‌بندی اقدام می‌کنند. در این روش دو اصل کلی و اساسی تولید یعنی «طراحی و مهندسی» و «فرایند تولید» از هم جدا شده و هرکدام به یک مجموعه مجزا تبدیل می‌شوند.

در این شیوه فرد  صاحب کسب‌وکار، یک برند برای خود ثبت کرده و به‌صورت منحصربه‌فرد سیستم بازاریابی و برندینگ خود را ایجاد و درعین‌حال نیروهای خود را در این بخش متمرکز می‌کند.

در تولید بدون کارخانه، دغدغه‌های موجود در کارخانه به حداقل می‌رسد و به آن به این دلیل است که سازمان تولیدکننده از منابع دیگری استفاده کرده و کارخانه برای آن نقش تکمیلی است. از سوی دیگر کارخانجات دارای ظرفیت خالی نیز اقدام به همکاری با صاحبان برند تولید بدون کارخانه کرده تا روند تولید آنها نیز ادامه یابد.

با چنین روشی هر دو فرد، یعنی صاحب کارخانه و صاحب استراتژی تولید بدون کارخانه سود خواهند کرد چرا که سرمایه‌گذاری اولیه در استراتژی بدون کارخانه وجود نداشته و تولیدکننده می‌تواند بدون کارخانه با کمترین هزینه فرایند تولید و توزیع در بازار را انجام می‌دهد. از طرفی کارخانه نیز راکد نبوده و ظرفیت کارخانه نیز تکمیل می‌ شود.

براساس اظهارنظر کارشناسان، تولید بدون کارخانه به علت استفاده از ظرفیت‌های خالی و بدون استفاده صنعت و همچنین افزایش سود کسب‌وکارهای تولیدی، راهکار اساسی برای حل مشکلات صنعتی بوده است.

از سوی دیگر، ازآنجایی‌که انجام امور تخصصی فرایند تولید به کارخانه‌های دارای ظرفیت خالی سپرده می‌شود، لذا با تکمیل ظرفیت خالی این واحدها، اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری این روش در برابر تغییرات محیطی، می‌توان محصولاتی تولید کرد که بر مبنای سلیقه بازار باشد و در نهایت با استراتژی صحیح حتی زمینه صادرات محصول نیز فراهم شود.

 این استراتژی برای محصولاتی که ویژگی‌هایی از قبیل تنوع در تولیدات، عمر کوتاه محصول، تغییر سریع تکنولوژی و ... دارند، بسیار مناسب است.

طبق نظر نظر کارشناسان حوزه تولید، هدف از استراتژی تولید بدون کارخانه، افزایش میزان تولید و بالابردن صادرات در کشور است. کارگاه‌های تولیدی که این استراتژی را اتخاذ کرده اند ، نسبت به تعییرات بازار انعطاف‌پذیر بوده و درعین‌حال با دریافت بازخورد از بازار، محصولاتی مطابق با تقاضای بازار را عرضه می‌نمایند.

در کشور کارخانه‌های فراوانی دلایل متعدد امکان استفاده از تمام ظرفیت خود را ندارند؛ لذا با بهره‌گیری از استراتژی تولید بدون کارخانه می‌توان از ظرفیت‌ها بدون استفاده این واحدها استفاده کرد که در نهایت به رشد تولید داخلی و صادرات منجر خواهد شد.

 البته به‌منظور راه‌اندازی یک تولیدی با بهره‌گیری از این استراتژی، ابتدا باید ظرفیت‌های بازار، میزان تقاضا برای محصولات موردنظر، قابلیت فروش و ... مورد بررسی قرار گیرد تا کارآفرین حوزه تولید بدون کارخانه با کسب اطمینان از موفقیت، در این حوزه فعالیت نماید.

همچنین طولانی و سخت بودن مراحل دریافت مجوز و در عین‌حال هزینه‌بر بودن ساخت یک کارخانه و گرداندن آن باعث شده کارآفرینان در این حوزه با ناامیدی مواجه شوند. از طرفی بخش بالایی از نخبگان جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز توان مالی قابل قبولی نداشته‌اند. در کنار این موارد عدم اطلاعات صحیح از بازار و شکست در کسب‌وکار نیز مانع بزرگی برای تحقق کارآفرینی است. نوسانات شدید بازار نیز در کشور از دیگر دلایلی بوده که کارآفرینی در کشور از رشد قابل قبولی برخوردار نیست. با این تفاسیر استراتژی تولید بدون کارخانه می‌تواند راهی جایگزین برای تحقق کارآفرینی در کشور محسوب شود .
از طرفی افرادی که دارای نوآوری و خلاقیت هستند نباید زمان خود را صرف تأسیس و ایجاد یک کارخانه کنند، بلکه باید از توان اجرایی واحدهای تولیدی جهت عملیاتی کردن  خلاقیت‌ها خود بهره ببرند و در این راه استراتژی تولید بدون کارخانه بهترین راه است.

همچنین ازآنجایی‌که فرایند فروش و بازاریابی نیز در اختیار کارخانه‌ها است، کارآفرینان استراتژی تولید بدون کارخانه نگرانی در خصوص فروش و بازاریابی محصول نداشته و در نتیجه بر تولید و همچنین خلق محصولات جدید تمرکز نموده و کسب‌وکار خود را توسعه می‌بخشند.

با این اوصاف توجه به این استراتژی می تواند منافع متعددی را  نصیب کشور نماید. با وجود اینکه پس از سالها انتظار، دستورالعمل مجوز «تولید بدون کارخانه» در کشور صادر شده است اما طبق نظر کارشناسان، در این طرح بیشترین نگاه به بخش برندینگ بوده و به بخش تحقیق و توسعه، فناوری و برون‌سپاری و در عین حال نقش معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان  کمتر توجه شده است که جا دارد مسئولان مربوطه به این قضیه ورود نموده و با تسهیل در قوانین حوزه تولید بدون کارخانه، زمینه ساز توسعه کشور در این بخش را فراهم آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =