آیا می‌دانستید شرکت‌های بزرگی چون اپل، جنرال موتورز، کرایسلر و... در زمانی نه چندان دور، اعلام ورشکستگی کردند اما پس از مدتی با بکارگیری استراتژی توانمند به تجدید ساختار اقدام کرده و دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

۷ استراتژی کارآفرینان در هنگام ورشکستگی

به گزارش کارآفرینان نیویز؛ کارآفرینان می‌توانند از ورشکستگی شرکت‌ها، پلی به سمت موفقیت بسازند زیرا ورشکستگی را پایان یک کسب و کار نمی دانند.
طی کردن مسیر پرپیچ و خم برای موفقیت در کسب و کار، سخت است، استفاده از تجربیات دیگران، بکارگیری سرمایه مادی و تلاش برای بهره‌گیری از دانش و علم روز، ممکن است شما را به عنوان کارآفرین به نقاطی از موفقیت برساند اما ادامه مسیر موفقیت، مهم‌تر از رسیدن به این نقاط است بطوریکه اگر در این مسیر، روزی به‌ناگاه با کلمه "ورشکستگی" مواجه شدید، نباید خود را ببازید، بلکه بجای آن باید به دنبال راهکار باشید.

ادامه مسیر موفقیت، مهم‌تر از رسیدن به نقاطی از موفقیت است و کارآفرینان برای تداوم موفقیت خود، با خیال آسوده به خواب نمی‌روند و مرتبا پایش و نظارت را در برنامه خود دارند. اما اگر روزی بفهمند که در مسیر ورشکستگی قرار گرفته‌اند چگونه این مسیر را طی می‌کنند؟

اول خوب است دقت داشته باشیم شرکتی را ورشکسته می‌گویند که توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارد و نمی‌تواند تعهدات مالی خود را انجام دهد، هر چند حکم نهایی ورشکستگی شرکت‌ها را دادگاه اعلام می‌کند.

فقدان سرمایه کافی، برنامه‏‌ریزی نامناسب، پیش‏‌بینی نکردن آینده، انتخاب نیروی کار نامناسب و بازاریابی ضعیف هر کدام می‌توانند دلیل ورشکستگی شرکت باشد که به موقع به آنها توجه نشده است اما یک کارآفرین حتی اگر به این مرحله رسیده باشد برای عبور از بحران ورشکستگی، خود را نمی‌بازد و برای عبور از این گردنه، به دنبال راهکار می‌گردد و بجای توجه کردن به حجم بدهی‌ها، امید خود را از دست نمی دهد و به راه چاره می‌اندیشد.

 کارآمد کردن مدیریت

یک کارآفرین، پیش از هر چیز مدیریت شرکت را کارآمد و توانمند می‌کند، چه در هنگام ورشکستگی و چه پیش از آن. البته باید این اقدام پیش از ورشکستگی انجام شود اما در هنگام ورشکستگی، به اطراف خود نگاه می کند و یک بار دیگر سیستم مدیریتی و توانمندی مدیران را مورد ارزیابی و محک قرار می‌دهد.

در مواقع بحرانی، مانند ورشکستگی، کارآفرینان می دانند که باید بهترین مدیران را به کار بگیرند و اگر این مدیران را در شرکت خود ندارند با فوریت آنها را استخدام می‌کنند و با توضیح شرایط، از توانایی و دانش این مدیران استفاده می کنند.

رسیدن به نقطه ورشکستگی، دلایل مختلفی دارد اما یکی از دلایل ثابت این اتفاق معمولا فقدان مدیریت کارآمد است، بنابراین پیش از هر چیز، باید نسبت به اضافه کردن توانمندی مدیریتی در درون شرکت اقدام نمود زیرا موفقیت یا عدم موفقیت به طور مستقیم  از اقدامات و تصمیمات مدیریتی تاثیر می‌پذیرد.

کارآفرین فروتن

یک کارآفرین همیشه از تکبر و غرور دور است اما در هنگام مواجه شدن با ورشکستگی، فروتنی بیشتری به خرج می دهد تا بتواند مشکلات را دریابد و از مسیر ورشکستگی با پیدا کردن اشتباهات و پر کردن خلاها، بیرون بیاید.

بر این اساس، منظم‌تر و بر پایه اصول کار می‌کند و ذهنیت مدیر افسانه‌ای را از خود دور می‌کند و از دیگران کمک می‌گیرد و افراد مستعد را در کنار خود قرار می‌دهد تا بتواند استراتژی های غلط را با مشارکت سایرین کشف نمایند. مشارکت دادن دیگران برای عبور از بحران ورشکستگی اهمیت فراوانی دارد و کارآفرینان در این مواقع، به سراغ همه افراد شرکت می روند و از همه آنها نظرخواهی می کنند.

شفاف سازی

کارآفرین همه چیز را شفاف می کند، او می داند باید از همه قسمت های شرکت حسابرسی داشته باشد تا متوجه شود که پول ها کجا خرج شده اند و چه چیزی مورد نیاز او نیست یا چه چیزی را باید تقویت کند.

شفاف سازی در شرکت، نه تنها ایرادات و مشکلات و گره‌ها را بیرون می اندازد بلکه باعث افزایش کارایی می شود و یکی از اقدامات موثر برای جلوگیری از رسیدن به نقطه پایانی ورشکستگی است.

جلوگیری از شایعات

شایعات در هر زمانی می‌تواند مخرب باشد بالاخص زمانی که کسب و کار شما در دوران رکود و تزلزل قرار دارد. کارآفرینان همواره مراقب شایعات هستند و اجازه نمی دهند که شایعات آنها را تضعیف کند یا بر بازاریابی آنها تاثیر منفی بگذارد.

برای اینکه از شایعات جلوگیری شود کارآفرین بخشی از تمرکز خود را بر بیرون سازمان توجه می دهد و مراقب است که رقیبان شایعه‌سازی نکنند یا رفتاری از درون شرکت باعث ایجاد شایعه در بازار نشود.

کارآفرینان می‌دانند که در مسیر احیای یک شرکت ورشکسته، شایعات می‌تواند مخرب‌ترین بازدارنده باشند به همین دلیل مراقب هستند که شایعات شکل نگیرد یا در صورت شکل گیری آن، مانع گسترش شایعه شوند و با توضیح مناسب، روند شایعه را متوقف نمایند.

۷ استراتژی کارآفرینان در هنگام ورشکستگی

تقویت روحیه

کارآفرینان در هنگام سختی ها نه تنها روحیه خود را نمی بازند بلکه در دیگران انگیزه ایجاد می کنند تا بتوانند بر مشکلات غلبه نمایند و از لحاظ عاطفی و انگیزه ای دچار مشکل نشوند.

درست است که سرمایه شرکت در معرض تهدید قرار دارد اما عدم غلبه بر بی انگیزگی، عامل تشدیدکننده ای برای ورشکستگی خواهد بود بنابراین کارآفرین می داند که در اینگونه مواقع باید بر خودش مسلط باشد و به دیگران روحیه بدهد، هر چند این کار سخت است اما کارآفرینان، لبخند را در شرایط دشوار فراموش نمی کنند.

استفاده از تجربه افراد ورشکسته

کارآفرینان ممکن است خودشان تجربه قبلی ورشکستگی را داشته باشند اما اگر این تجربه را هم نداشته باشند در مواقع بحرانی ورشکستگی به سراغ افرادی می روند که این تجربه را داشته اند و از تجربه آنها استفاده می کنند تا اشتباهات آنها را تکرار نکنند.

کارآفرینانی که دچار ورشکستگی شده اند کوله باری از تجربه و اطلاعات را دارند که دانستن جزییات آنها، برای عبور از ورشکستگی یاری دهنده است. کارآفرینان در اختیار گرفتن این تجربه ها را در اولویت برنامه های خود قرار می دهند.

۷ استراتژی کارآفرینان در هنگام ورشکستگی

اولویت بندی پرداخت بدهی ها

زمانی که شرکت بدهی زیادی ایجاد کرده و در معرض ورشکستگی است، کارآفرینان که مدیریت شرکت را برعهده دارند باید پرداخت بدهی ها را با اولویت بندی دقیق انجام دهند و آنها را بر اساس نرخ بهره اولویت بندی نمایند و با بالاترین نرخ بهره شروع کنند. اما اگر بابت بدهی‌ها دارایی شرکت به‌عنوان ضمانت قرار داده شده، این امر می‏‌تواند دارایی‏‌های شرکت را به خطر بیندازد. بنابراین باید پرداخت آنها در اولویت قرار داده شود.

و سخن آخر اینکه مشکلات مالی یک شرکت لزوما به ‏این‏ معنا نیست که شرکت باید تعطیل شود و اعلام ورشکستگی کند. استراتژی‏‌های تجدید‏ساختار و سازماندهی مجدد با بکارگیری نکات گفته‌شده، به‏‌جای اعلام ورشکستگی، به کارآفرینان این فرصت را می‌‏دهد تا بتوانند شرکت را احیا نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =