رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پرونده‌های حقوقی مربوط به جعل و تقلب اسناد است به تشریح مزایای بهره‌گیری از اسناد دیجیتالی و ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه پرداخت.

اسناد دیجیتالی راه جعل و تقلب را می بندد

به گزارش کارآفرین نیوز، حسین اسلامی با اشاره به تأثیرهای اقتصادی دیجیتال‌سازی اسناد، گفت: در حال حاضر وقت و هزینه زیادی برای تولید و جا به جایی اسناد صرف می‌شود، ‌ با دیجیتالی سازی می‌توان این مشکل را حل کرد.  بسیاری از مجموعه‌های دولتی که هزینه‌های زیادی بر بودجه تحمیل می‌کنند یا در بخش خصوصی برای ما هزینه زیادی می‌گذارند مشمول چنین موضوعاتی هستند. سند موضوع مهمی است و این کاهش هزینه فرق یک حکمرانی نوظهور و پیشرفته را از یک حکمرانی سنتی نشان می‌دهند.

اسلامی افزود: بسیاری از دادگاه‌ها به دلیل خطاهای انسانی به وجود آمده در اسناد بزگزار می‌شود. ما هم اکنون در ثبت سند دچار مشکل هستیم، در انتقال سند هم مشکل داریم بطوریکه در این حوزه تقلب و تخلفات زیادی شکل می‌گیرد.  برای اینکه خطای انسانی را کاهش دهیم نیازمند حرکت به سمت فناوری‌های نوظهور هستیم. در زمینه دیجیتال‌سازی اسناد می‌توانیم از ظرفیت دفتر کل توزیع شده استفاده کنیم.  البته در فناوری‌های نوظهور هم امکان تخلف و تقلب وجود اما در عین حال قابل مدیریت‌تر و برنامه‌ریزی تر است.

موضوع بعدی تأثیرات اقتصادی افزایش سرعت تراکنش‌هاست. رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این باره گفت :‌در حال حاضر فرم‌های متعددی را تکمیل می‌کنیم که زمان بسیار زیادی را از ما می‌گیرد. افزایش سرعت تراکنش‌ها با اپلیکیشن های جدید میسر شده است. در بانک‌ها تقریباً همه رفتارهای ما هم‌زمانی و هم‌مکانی شده است. افزایش سرعت تراکنش‌ها از بدیهیاتی است که دیجیتال‌سازی اسناد به ما کمک می‌کند که این کار را انجام دهیم.

تاثیرات اجرای دیجیتال‌سازی اسناد

وی با اشاره به تأثیرات اجرای دیجیتال سازی اسناد،  تأکید کرد: در حال حاضر مناقصات و مزایدات با شفافیت بیشتری اجرا می‌شوند در حالی که در گذشته این اسناد به‌صورت فیزیکی در اختیار افراد قرار می‌گرفتند. موضوع بعدی افزایش رقابت است. حضور شرکت‌های نوپا تسریع شده است. دیجیتال‌سازی اسناد به افزایش رقابت می‌انجامد و باعث افزایش سطح عدالت می‌شود.  

رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ادامه سخنرانی خود در رویداد اسناد تجاری دیجیتال، به تاثیرات برنامه‌ای دیجیتال‌سازی اسناد اشاره کرد و گفت: در خصوص مراودات بین‌المللی ما، بسیاری از موضوعاتی که صورت می‌گیرد، سندهای دیجیتالی هستند که جابه‌جا می‌شوند به همین دلیل لازم است که فرهنگ مدیران را برای استفاده از ابزار دیجیتال افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: در خصوص دیجیتال‌سازی اسناد راهکارهای فراوانی وجود دارد که بخشی از آن با سرعت کمی در حال انجام  است. در ابتدای این مسیر ابتدا بحث اصل دیجینال سازی اسناد مانند دیجیتال سازی چک، برات و امضای دیجیتال باید انجام شود و سپس نافذ سازی این اسناد در گلوگاه‌های قانونی و حقوقی است. برای سرعت یافتن این روند باید هر چه زودتر سازمان ثبت اسناد وارد این فضا شود، دیجیتال سازی اسناد احتیاج به فرآیندی طولانی مدت و حرکتی پیوسته احتیاج دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =