تاب آوری برای یک کارآفرین در آغاز راه مانند ریشه یک درخت در خاک است که بتواند در مقابل بادها، حوادث و بحران ها پایدار بماند، اگر می خواهید کارآفرین شوید باید به تاب آوری خود و سازمان‌تان اهمیت داده و آن را برای مقاومت و انعطاف در مقابل بحران ها و ریسک ها پرورش دهید.

کارآفرینان چگونه سازمان را تاب‌آور می‌کنند

به گزارش کارآفرین نیوز؛ کارآفرینی موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی است که متغیرهای زیادی مانند مدیریت، نوآوری، کارایی، رقابت، بهره‌وری و... بر آن تاثیرگذار است اما متغیر تاب آوری، عاملی برای افزایش تحمل‌پذیری و انعطاف در قبال مشکلات است تا یک کارآفرین و شرکت کارآفرینی بتواند از موانع عبور و خود را از گزند حوادث حفظ نماید.

تاب آوری را سازگاری با محیط و موقعیت، حتی موقعیت های ناامیدکننده می دانند که ابعاد مختلفی مانند پذیرش تغییرات، یادگیری مستمر، مسئولیت پذیری، هدف گزینی و... دارد، تصمیم گیرندگان سازمان ها باید این واقعیت را بپذیرند که بقای سازمان های فعلی بدون تاب آوری و نهادینه کردن آن امکان‌پذیر نیست و شرط پایداری سازمان‌ها در این دنیای پر رقابت ایجاد حداکثر تاب آوری و بسترهای مناسب برای آن است.

کارآفرینان چگونه سازمان را تاب‌آور می‌کنند؟

دوی با مانع

بطور کلی راه اندازی یک کسب و کار در محیط کارآفرینی مانند دوی با مانع در یک مسیر بی پایان است که مملو از مشکلات و چالش های فراوان است و طی کردن آن ساده و راحت نیست. در مسیر کارآفرینی، استقامت و تاب آوری و توانایی تجدیدنظر در نوع نگریستن به مشکلات و شکست ها، کاتالیزوری برای پیشرفت و رشد است.

اما سوال این است که چگونه می توان تاب آوری و توان تجدیدنظر در مورد رویدادهای منفی را افزایش داد؟ و چگونه می توان از مشکلات، پله هایی برای صعود ساخت؟ نه اینکه مانند یک کارآفرین خشک و غیرقابل انعطاف، خود را در مشکلات موقتی غرق کرد؟

یک کارآفرین بجای تمرکز بر مشکلات موقت، چالش های اصلی را شناسایی می کند و مانند کسی که به دلیل ازدیاد درخت، جنگل را نمی بیند، رفتار نمی کند و به راحتی تسلیم نمی شود و هنگام بروز مشکلات و موانع، خود را گم نمی کند، در عوض آن، با بکارگیری توان تاب آوری و استعداد خود، واکنش مناسب را انتخاب می کند و به استقبال چالش ها می رود.

کارآفرینان چگونه سازمان را تاب‌آور می‌کنند؟

معنادار کردن مشکلات

یک ضرب المثل است که می گوید چیزی را که نمی توانید اندازه بگیرید مدیریت هم نمی توانید بکنید. یکی از ویژگی های تاب آوری برای کارآفرینان این است که مشکلات را معنادار می کند یعنی علاوه بر اینکه مشکلات اصلی را از حواشی جدا کرده و آنها را به شما نشان می دهد تا بتوانید در قبال آنها با تاب آوری رفتار کنید، قابلیت سنجش و  بررسی مشکلات را هم به شما می دهد، موانع و مشکلات ممکن است به اندازه درآمد، سود، سهم بازار و... قابلیت سنجش نداشته باشند اما بررسی آنها به اندازه شاخص های کلیدی در کسب و کار اهمیت دارد.

برای اینکه بتوانید فهرستی از چالش های سازمان را داشته باشید و به طور مستمر آنها را پایش کنید باید ابتدا توان خود را در مواجهه با مشکلات افزایش دهید در واقع مدیر کارآفرین باید توان تاب آوری بالایی داشته باشد تا بتواند به دنبال کشف مشکلات باشد والا ممکن است از آنها فرار کند یا مشکلات را در زیر فرش های سازمان پنهان نماید.

تاب آوری به کارآفرین اجازه می دهد که صبورانه، اطلاعات مشکلات را جمع آوری و بررسی کند که این مشکلات چه بخشی از کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است و عواقب آن چیست.

کارآفرینی با تمرکز روی هدف

فردریش نیچه می گوید:‌ "هر کس به دلیلی و برای هدفی زندگی می‌کند و به همان دلیل مشکلات را تاب می‌آورد"، علی الاصول تمرکز روی هدف، یک روش موثر برای مقابله با مشکلات و افزایش توان تاب آوری است. کارآفرینان می دانند که تاب آوری به معنای سازگاری مداوم با تغییرات محیطی است اما این سازگاری نباید باعث شود که هدف تحت الشعاع قرار گیرد یا تمرکز بر روی هدف کمرنگ شود.

کارآفرینان چگونه سازمان را تاب‌آور می‌کنند

در برخی زمان ها، سازمان ها و کسب و کار درگیر مشکلات می شوند و نیروی سازمان، صرف برطرف کردن آن می شود اما یک کارآفرین اجازه نمی دهد که مشکلات، مسیر رسیدن به هدف را دچار انحراف کند، بعکس، همواره هدف و ماموریت و چشم‌انداز را به یاد دارد، وقتی ماموریت و هدف در کسب و کار، پر رنگ می شود مشکلات در برابر هدف اصلی رنگ می بازد و تاب آوری سازمانی افزایش می یابد.

گاهی اوقات تسلیم شوید!

آدام گرانت، نویسنده کتاب نوآفرینی می گوید:“هرگز تسلیم نشوید، توصیه بدی است.” بر این اساس، گاهی اوقات ترک کردن یک اقدام، نوعی فضیلت است که به تاب آوری نیاز دارد. مدیران کارآفرین که تاب آوری را آموخته اند می دانند که توجیه هایی مانند اینکه زمان زیادی صرف فلان اقدام شده است، یا هزینه زیادی برای راه اندازی فلان کسب و کار صورت گرفته، نمی توانند باعث شوند که زمان بیشتر یا هزینه بیشتری صرف شود بدون اینکه نتیجه مطلوب یا چشم اندازی داشته باشد.

گاهی اوقات تاب آوری برای مدیران کارآفرین به معنای این است که به موقع از یک کسب و کار ضررده بیرون بیایند و آن را تعطیل کنند بدون اینکه توجیهات مختلفی برای ادامه ان بیاورند.

ممکن است شما یک کسب و کار داشته باشید که مدتهاست به‌صرفه نیست اما نداشتن تاب آوری به میزان کافی باعث شده که کج دار و مریز، به این ضرردهی ادامه دهید، اگر یک روز تصمیم گرفتید که تسلیم شوید و رویکرد جدیدی را در پیش بگیرید بدانید که تاب آوری شما مسیر درستی را به شما نشان داده و مانع پافشاری و سرسختی کردن در قبال تصمیمات اشتباه شده است.

به یاد داشته باشید که تاب آوری در کارآفرینی نوعی خرد است و هوشمندی بدین معنی است که رها نکردن چیزی فقط به این دلیل که برای آن تلاش کرده‌اید، همیشه مفید نیست. برای کنار گذاشتن تصمیماتی که پربازده نیست آماده باشید و بدانید که متوقف کردن یک فعالیت به معنی شکست آن نیست.

کارآفرین تاب آور

برای کارآفرینان، تاب آوری به معنی مهارت در حل مساله، خوش بینی و انعطاف پذیری، تجزیه و تحلیل واقع بینانه، و کشف راهبردهای مواجهه با مشکلات و اجتناب از اختلالات روانی است.

امروزه شرکت‌های نوپا با انواع چالش‌هایی روبرو هستند که مربوط به بازار، مخاطبان، استخدام، محصول، سرمایه و خدمات به مشتری است و هیچ راه ساده‌ای برای حل کردن آن‌ها وجود ندارد. اما مهم این است که با وجود موانع احتمالی در مسیر یک کارآفرین، چگونه می‌توان تاب آوری سازمان را افزایش داد.

قانونی به نام قانون ۴۰ درصد وجود دارد که می‌گوید اگر ذهن شما به انجام کاری اعتقاد داشته باشد، شما واقعا ۴۰درصد آن کار را انجام داده اید. کارآفرینان برای افزایش تاب آوری سازمان از این قانون استفاده می کنند و با بکارگیری مهارت‌های مدیریتی، انگیزه انجام کار را در سازمان ایجاد کرده و کارکنان را با افزایش تاب آوری، برای مقابله با مشکلات آماده می کنند.

مدیر کارآفرین می داند که تاب آوری، محدود به برخی از رهبران فوق بشری نیست. کارآفرینان مقاوم افرادی هستند که بیشترین ارزش را از مبارزات خود در مسیر موفقیت کسب می‌کنند. اکنون شما آیا برای توسعه تاب آوری و استقامت در استراتژی‌های کسب‌وکارتان، برنامه‌ای دارید؟ سفر کارآفرینی می‌تواند بسیار دشوار باشد به خاطر داشته باشید که برای پشت سر گذاشتن آن، تاب آوری بسیار مهم است. راه‌های تاب‌آورشدن را بشناسید و با کمک آن به تاب‌آوری سازمانی دست یابید و نیز مدیران سازمان‌تان را ترغیب کنید تا به سمت تاب‌آور شدن تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =