زمانی که از نام تجاری و برند سخن گفته می‌شود، عده‌ای به طرح‌های رنگی و نماد کسب‌وکار اشاره می‌کنند در حالی‌ که برند فراتر از ظاهر و رنگ‌آمیزی بوده است.

نام تجاری ؛ راهبرد کسب و کار

به گزارش کارآفرین نیوز،   Branding از حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد وجود داشته و از واژه Brandr به معنای «سوزاندن» در زبان نورس باستان برگرفته شده است. درواقع در آن زمان برندینگ به معنای علامتی بود که روی گاوها زده می‌شد تا

نشان دهد که این گاو صاحب دارد. این علامت‌ها که ساده و به‌آسانی قابل‌درک بودند تمام نشانه‌های آرم‌های مدرن را داشتند، اما امروزه برندسازی کمی بیشتر از ظاهر و یا لوگو است.

معنا بخشیدن به یک کسب‌وکار، محصول و یا خدمات خاص برندسازی بوده که یک استراتژی طراحی شده توسط شرکت‌ها است تا به مردم برای تشخیص سریع محصولات و سازمان کمک کند.

حجم بالای محصولات و خدمات در بازار، موجی از سردرگمی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند، در نتیجه افراد به دنبال محصول و یا خدماتی رفته که برند معتبری محسوب می‌شوند.

مشتریان اعتقاد دارند که محصولاتی که توسط برندهای شناخته شده تولید می‌شوند، از سایر محصولات مشابه، عملکرد بهتری دارند. حتی مدیران سازمان‌ها، از برندهایی خرید مجموعه خود را انجام می‌دهند که ریسک کمتری برای آنها ایجاد می‌نماید.

توسعه نام تجاری اولین قدم برای ایجاد استراتژی‌های مؤثر بازاریابی و فروش بوده است. این امر به کسب‌وکارهای اجازه می‌دهد تا بتوانند در بازار جایگاه مشخص داشته و درنتیجه راحت‌تر و سریع‌تر از رقبا با مشتریان در ارتباط بوده و محصولات خود را به فروش برسانند. اپل، گوگل، آمازون، مایکروسافت، کوکاکولا، سامسونگ، تویوتا و مرسدس‌بنز نمونه‌ای از همین برندهای موفق در سطح جهان است.

نام تجاری ؛ راهبرد کسب و کار

افزایش طول عمر

اساسی‌ترین مسئله شرکت‌ها در شرایط رقابتی دنیای امروز، حفظ و دوام بقای کسب‌وکار است. کسب‌وکارها در این فضا بی‌ثبات و متغیر نه‌تنها به دنبال بقا هستند بلکه تلاش می‌کنند از سایر رقبا پیشی گرفته و سودآوری بیشتری داشته باشند. برندهای معتبر توانایی این را داشته که در این شرایط حتی با کاهش کیفیت محصولات، بقای بیشتری داشته و با بهره‌گیری از همین زمان کسب‌وکار خود را نجات دهند.

افزایش درآمد

مطابق با اظهارنظر کارشناسان، زمانی که مجموعه‌ای به‌صورت قوی بر روی بازاریابی و برندسازی تمرکز می‌کند، درآمد و سهم مجموعه از بازار افزایش پیدا می‌کند، درواقع یک کسب‌وکار می‌تواند از چیزی که درگذشته بوده، قوی‌تر شده باشد. این قدرت به کسب‌وکار توانایی ورود به یک حوزه جغرافیایی جدید را داده، تا با بهره‌گیری از برندسازی انجام شده، فرصت‌های جدیدی را به دست آورد.

نجات کسب‌وکار

برند معتبر عاملی برای نجات یک کسب‌وکار در شرایط بحرانی است. شرکت تویوتا در سال ۲۰۰۹ محصولی بدون کیفیتی تولید کرد که انتقادات فراوانی به دنبال داشت. ازآنجایی‌که در طی سال‌ها، برند تویوتا از برندهای معتبر جهانی بود و در ذهن مخاطب کیفیت خوب محصولات این شرکت حک شده بود، تویوتا از این بحران به‌سلامت عبور کرد و توانست اعتماد را در محصولات خود حفظ نماید.

افزایش ارزش برند

منابع فیزیکی و نیروی انسانی یک کسب‌وکار سهم بالایی در ارزش‌گذاری یک واحد کسب‌وکار نداشته است بلکه بخش اعظم ارزش یک سازمان به ارزش ویژه برند آن مربوط می‌شود. درواقع ارزش یک شرکت، بیانگر اهمیت برندسازی آن است.

سدی در مقابل رقبا

رقبایی که در بازار تازه‌ وارد بوده و قصد دارند محصول و خدمات خود را در اختیار مشیریان قرار دهند، با مشکل بسیار بزرگی مواجه هستند و آن به این اصل مربوط بوده که بخش بزرگی از بازار در اختیار برندهای بزرگ بوده و بازار بر روی آنها متمرکز است.

افزایش قیمت در سایه نام برند

ازآنجایی‌که برای صاحبان کسب‌وکار مهم‌ترین مسئله سودآوری است لذا جایگاه برندسازی در این بخش ملموس‌تر احساس می‌شود. مشتریان تمایل زیادی دارند که هزینه بیشتری جهت خرید محصول یک برند بسیار معروف داشته باشند،

درحالی‌که می‌توانند همان محصول با همان کیفیت را از برند ضعیف‌تر و با قیمت پایین‌تر تهیه کنند. تلفن‌های همراه دو شرکت اپل و سامسونگ نمونه‌ای باتکیه‌بر همین اصل، محصولات خود را با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسانند بدون اینکه حتی از تعداد مشتریان آنها کاسته شود.

نام تجاری ؛ راهبرد کسب و کار

جذب توزیع‌کننده و بازاریاب

توزیع‌کنندگان به دنبال برندهایی هستند که تقاضای محصولات آن‌ها بالاست. همین جذب توزیع‌کننده، نرخ بازگشت سرمایه در کسب‌وکار را بالا می‌برد.

از طرفی آنجایی که در برندهای معروف، محصولات در میان مشتریان از محبوبیت بیشتری برخوردار است، کار بازاریاب راحت‌تر بوده و به‌سادگی می‌تواند محصولات شرکت را به فروش برساند. در نتیجه بازاریاب‌ها و ویزیتورها بیشتر تمایل داشته با برندهای معتبر همکاری نمایند.

از سوی دیگر زمانی که محصولی می‌شود و انبار پر از کالا می‌شود، در صورت نداشتن سیستم پخش و توزیع مناسب، کابوس بزرگی کسب‌وکار را فرامی‌گیرد که اهمیت برندسازی برای سازمان احساس می‌شود.

جذب سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذاران به دنبال برندهایی بوده که به‌اندازه کافی قوی باشند تا اعتماد آنها جلب شود. در واقع سرمایه‌گذاران به دنبال ریسک در برندهایی ضعیف نبوده و به دنبال کسب‌وکارهایی بوده که برند معتبری داشته باشند.

همان‌طور که گفته شد برندسازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب‌وکاری بوده و تفاوتی نداشته که کسب‌وکار بزرگ یا کوچک باشد. همچنین برندسازی با بازاریابی تفاوت داشته، در واقع بازاریابی فرایندی بوده که فروش را بیشتر کرده ولی برندسازی پایه‌ای است که شهرت و وفاداری مشتری بر آن استوار است که این خود بر اهمیت برندسازی در کسب‌وکارهای اشاره دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =