برنامه ریزی های مالی در بودجه سالانه نشان می دهد که سرانه بودجه هر ایرانی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۸ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان یا ماهانه ۶۸۶ هزار تومان است البته در صورتی که تورم در محدوده ۲۲ درصد مدیریت شود. بنابراین به میزانی که به نرخ تورم افزوده شود یا از درآمدهای دولت محقق نشود این عدد می‌تواند کاهش یابد.

آیا سرانه هر ایرانی در بودجه ۱۴۰۰ محقق می شود

به گزارش کارآفرین نیوز؛ یکی از موضوعات مهم در لوایح بودجه، سرانه بودجه هر شهروند است که نشان دهنده میزان هزینه دولت‌ها برای شهروندان در زمینه‌های مختلف بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و... است.

عملکرد اقتصاد کشور در دهه ۹۰ نوسان داشته و در برخی سال ها با افزایش تورم بالا مواجه بوده ایم در این شرایط قدرت خرید مردم کاهش یافته و امکان هزینه کردن آنها در برخی بخشها کم شده است. علاوه بر آن، رشد اقتصادی به گونه ای بوده که زمینه ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد درآمد سرانه مناسب فراهم نبوده است.

سرانه بودجه هر ایرانی در سال ۱۴۰۰ که رشد ۷۳ درصدی بودجه عمومی را نسبت به سال ۹۹ داشته ایم، نیز در صورتی به مبلغ ۸ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان خواهد رسید که هم تورم در محدوده ذکرشده مدیریت شود و فراتر نرود و هم رقم بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل تحقق پیدا کند؛ با این وصف آیا رقم ۸ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان مناسب است؟

سرانه بودجه ۹۹ و ۹۸

بررسی سرانه بودجه هر ایرانی در دهه ۹۰ نشان می دهد که این بودجه برای سال ۱۴۰۰ جهش داشته و حدود ۱.۸ برابر نسبت به بودجه هر ایرانی در سال ۹۹ شده و رشد حدود ۸۰ درصدی را داشته است بطوریکه بودجه سرانه هر ایرانی در سال ۹۹ به میزان ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان بوده است و از میان بخش‌های دهگانه شامل خدمات عمومی، دفاعی و امنیت، قضایی، اقتصادی، محیط زیست، مسکن، سلامت، فرهنگ و هنر، آموزش‌وپژوهش و رفاه اجتماعی، بالاترین سرانه به بخش رفاه اجتماعی (بازنشستگان و حمایتی و رفاهی) تعلق داشته و ۳۴ درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای بودجه ۹۹ را تشکیل داده است.

جالب اینکه در همین سال دو بخش محیط زیست و مسکن کمترین سهم را در بودجه داشته اند به طوری که سهم هر ایرانی دراین بخش‌ها زیر ۱۰ هزار تومان بوده است.

از سوی دیگر انتشار اوراق بدهی در بودجه ۹۹ باعث شد که هر ایرانی در این سال با سهم بدهی یک میلیون تومانی برای این سال و بیش از ۸ میلیون تومان بدهی انباشته عمومی دولت و شرکت های دولتی که از سال های گذشته ایجاد شده اند، مواجه باشد.

همچنین سرانه حقیقی هر ایرانی در سال ۹۸ مبلغی کمتر از ۴ میلیون تومان بوده است که این اعتبار را باید هزینه خدماتی دانست که هر ایرانی سالانه در بخش های مختلف دریافت می کند. در همین سال هر ایرانی به طور متوسط قریب به ۲ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده است که با این حساب، خدمات دریافتی ایرانی ها بطور متوسط دو برابر مالیات داده شده بوده که مابه التفاوت آن از محل سایر درآمدهای دولت مانند فروش نفت، فروش شرکت های دولتی و... تامین شده است.

رشد اقتصادی و بودجه سرانه

چشم اندار رشد اقتصادی در سال۱۴۰۰ در برآوردهای امور کلان ۲.۸ درصد و در برآوردهای صندوق بین المللی پول ۳.۲ درصد است بر این اساس سازمان برنامه بر سیاست های معطوف به ایجاد ثبات در بازارها، دستیابی به مواد اولیه و واسطه ای، توزیع عادلانه منابع بانکی و اختصاص سهم بیشتر به بنگاه های تولیدی کوچک تاکید کرده است.

در صورتی که این رشد اقتصادی صورت گیرد و تورم ۱۴۰۰ بیش از پیش‌بینی‌ها حدود ۲۲ درصد نباشد، می توان انتظار داشت که بودجه سرانه هر ایرانی محقق شود و رقم ها متفاوت از برنامه بودجه ۱۴۰۰ نباشد و البته اگر نرخ تورم کاهش یابد می توان به وعده ها در برنامه بودجه بیشتر امیدوار بود همانطور که طراحان بودجه ۱۴۰۰ گشایش های اقتصادی و منابع درآمدی بالایی را برای ۱۴۰۰ پیش بینی کرده اند.

در برنامه بودجه ۱۴۰۰ نیز مانند سال های گذشته، کمترین سهم هر ایرانی در بخش محیط زیست و مسکن است و بیشترین سهم در بخش رفاه اجتماعی (بازنشستگان، رفاهی و حمایتی) است و پس از آن، آموزش و پژوهش و دفاعی امنیتی قرار دارند.

چشم انداز ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ به احتمال زیاد ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت زیرا طی دهه های گذشته، در ۱۳۹۹ کاهش سطح سرمایه به قدری بوده که حتی استهلاک ها را هم جبران نکرده است. از طرفی کرونا باعث شد که در سال ۹۹ رشد منفی تولید را تجربه کنیم و کاهش درآمد نفتی را نیز داشته باشیم بالاخص اینکه قیمت نفت و فراورده های نفتی نیز کاهش یافت بطوریکه کرونا باعث شد که هم به لحاظ تجاری و هم به لحاظ درآمدهای نفتی دچار شوک شویم شیوع این بیماری در سال ۱۴۰۰ نیز تداوم دارد اگرچه برخی پیش‌بینی‌های خوش بینانه نیز وجود دارد که کرونا در ۱۴۰۰ کاهش چشمگیر داشته باشد یا از بین برود.

موضوع مهم دیگر بحث تحریم ها می باشد که اگر از این بابت اتفاق خاصی نیفتد مثلا توافقی صورت نگیرد یا منابع مالی ایران آزاد نشود سطح تولید در همان سطح کاهش یافته خواهد ماند و رشد اقتصادی روند کاهشی خواهد داشت و تولید سرانه کم خواهد شد و احتمالا بودجه با کسری مواجه خواهد شد و در نتیجه شاهد تشدید تورم و افزایش نااطمینانی در بازار بورس، مسکن و... خواهیم بود.

اما اگر فروش نفت امکان داشته باشد و آثار آن در نرخ ارز و مثبت شدن انتظارات نسبت به آینده نمایان شود، موجب کند شدن تورم در ۱۴۰۰ خواهد شد و امکان تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ را افزایش خواهد داد اگرچه رشد اقتصادی با این شرایط، حاصل کار نیست بلکه حاصل درآمد نفتی است که وارد کشور می شود.

در مجموع سرانه بودجه هر ایرانی در سال ۱۴۰۰ بستگی مستقیم به میزان تحقق بودجه ۱۴۰۰ دارد که اگر این بودجه تحقق یابد و منابع درآمدی آن ایجاد شود باید انتظار داشته باشیم سرانه بودجه هر ایرانی در بخش های مختلف تامین شود و برخی بخش های آن مانند سال های گذشته آب نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =