به گزارش کارآفریننیوز به نقل از تسنیم، جهانگیر مجیدی افزود: انجمن صنایع چرم ایران متشکل از ۲۲۰ عضو از تولیدکنندگان تبریز , تهران و مشهد است، اما بیشتر کارخانههای تولیدی، به خاطر ناقص بودن زنجیره ارزش، مشکلات ارزی و تحریم ها، با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند.
وی گفت: در ایران به لحاظ جمعیت قابل توجه دام سبک و سنگین، مزیت نسبی برای رونق و رقابت پذیری صنعت چرم وجود دارد به شرط اینکه دولت و بانک مرکزی حمایت کند.
مجیدی افزود: به گفته صنعتگران دنیا و محیط زیست، صنعت چرم، یک صنعت سبز تلقی میشود به این معنا، حیوانی که برای مصرف کشتار میشود اگر پوست آن فراوری نشود باعث آلودگی محیط زیست میشود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: چرا صنعت چرم را صنعت سبز تلقی میشود؟ زیرا در صنعت چرم، میتوان بخش قابل توجهی از مواد اضافی که به خاطر کشتار حیوانات اعم از گاو، گوسفند، بز، شتر مرغ و شتر ایجاد میشود را به یک محصول زیبا و ماندگار تبدیل کرد.
مجیدی گفت: صنعت چرم این وظیفه را دارد پوست حیوانات کشتار شده، که متشکل از مواد آلی و فساد پذیر است را به یک ماده ز یبا و ماندگار تبدیل کند.
وی افزود: ۵۴ میلیون راس آمار جمیعت گوسفند ایران است که سالیانه تقریبا یک سوم آن کشتار میشود و ایران رتبه چهارم دنیا را از نظر جمیعت گوسنفدی دارد، همچنین ۲۷ میلیون راس جمعیت بز در ایران است که سالیانه ۸ میلیون راس آن در سال کشتار میشود و رتبه هفتم جهانی را داریم ضمن اینکه سالیانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس در کشور گاو پرورش داده میشود که تقریبا یک سوم آن کشتار میشود و در این بحش هم ایران رتبه ۳۷ جهان را به خود اختصاص داده است.
دبیر انجمن صنعت چرم کشور گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه صنعت چرم در کشور موجود است باید شرایط نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کرد، اما چون زنجیره ارزش در داخل تکمیل نیست مواد اولیه ما به صورت خام یا سالامبور به کشورهای متقاضی مثل هند، پاکستان، ترکیه، ایتالیا صادر میشود و با مواد اولیه ما صنعت و اشتغال آنها رونق میگیرد و محصول نهایی را با چند برابر قیمت به ما می فروشند.
وی با اشاره به جمعیت بالقوه گاو، گوسفند و بز کشور، افزود: میتوانیم سهم قابل توجهی در صنعت چرم داشته باشیم، اما چون زنجیره ارزش تکمیل نیست جایگاه خوبی در این صنعت نداریم.
مجیدی ادامه داد: زنجیره ارزش زمانی تکمیل میشود که پوست به درستی استحصال و به چرم تبدیل شود و صنعتگران بتوانند چرم تولید شده را به محصول نهایی یعنی پوشاک، کیف، کفش و کمربند تبدیل کنند.
وی با بیان اینکه چرم سنگین یا همان چرم گاوی تا حدودی نیاز داخل را تامین میکند گفت: اگر مواد اولیه (چرم سنگین) وارد شود، با توجه به ظرفیت، توانایی و نیروی انسانی مطلوبی که در کشور وجود دارد میتوانیم چرم را به محصول نهایی تبدیل کنیم، اما به دلیل سیاستهای غلط، این هدف تحقق پیدا نمیکند و به تولید ضربه وارد میشود.
مجیدی گفت: از چرم بزی (چرم سبک) , بیشتر برای آستری داخل کفش استفاده میشود و اگر کیفیت آن مناسب باشد میتوان در تولید کفش و پوشاک هم از آن استفاده کرد؛ چون زنجیره ارزش چرم سبک گوسفندی در کشور ناقص است فقط تا مرحله اول یعنی تا چیدن پشم از روی پوس, آن هم به صورت سنتی و غیر علمی انجام میشود که هزینه بر هم است برای اینکه پوستها فاسد نشوند آنها را ترشی میاندازند در اصطلاح بین المللی پیکِل میکند تا سالم بماند تا به دست مشتریان ترکیه ایی، هندی، ایتالیای برسد تا آنها تبدیل به پوشاک گران قیمت کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: گوسفندان ایرانی به دلیل داشتن دنبه، پوست آنها همیشه نرم و لطیف است به همین دلیل لطیفترین چرم گوسفندی دنیا از پوست استحصال شده گوسفندان ایرانی است که در دنیا بی نظیر است.
مجیدی افزود: سال ۱۳۴۴ سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) , به علت مزیتی نسبی که در ایران وجود داشت، کشور ما را مرکز فراوری چرم غرب آسیا قرار داد و مرکز آموزشی بسیار قوی هم در میدان کشتار ایجاد کرد و دولت هم سرمایه گذاری خوبی در بخش چرم سبک داشت، اما به علت سیاستگذاری غلط کارگاههای چرم سبک تعطیل شد و هم اکنون ایران با داشتن مزیتهای خوب، تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز کارخانههای چرم سازی جهان با حداقل ارزش افزوده شده است.
وی با بیان اینکه کاربرد چرم سنگین با چرم سبک متفاوت است گفت: از چرمهای گاوی و گوسفندی، میشود پوشاک، کیف و کمر بند و کفش تولید میشود وارد کردن دانش فنی آن مشکلی ندارد، اما باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد.
دبیر انجمن صنعت چرم کشور افزود: اگر ۲۰ خط فراوری چرم سبک در کشور ایجاد شود میتوان پوست ۱۵ میلیون کشتار سالیانه را استحصال کرد و به جای اینکه پوست خام را صادر کنیم آن را به حلقه بعدی یعنی تکمیل زنجیره ارزش و تولید پوشاک تبدیل کرد.
مجیدی با اشاره به اینکه در ایران به غیر از چند استان که سردسیر است پوشیدن لباس چرمی خیلی کاربرد ندارد گفت: با سرمایه گذاری حدود ۴۰ میلیون دلاری برای ایجاد ۲۰ خط فراوری چرم، میتوان پوست مورد نیاز برای تهیه چرم را استحصال و آن را به پوشاک تبدیل و به کشورهای سردسیر صادر کردو در مدت کوتاهی (دو تا سه سال)سرمایه گذاری که در این زمینه شده است را به کشور بازگرداند؛ ضمن اینکه سالیانه ۸۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از صادارت پوشاک چرمی میتوان درآمد ارزی داشت.
وی افزود: از ۱۵ میلیون کشتاری که سالیانه انجام میشود میتوان ۴ میلیون دست لباس (۲۰۰ دلار) تولید کرد که با صادرات محصول نهایی ارزآوری قابل توجهی میشود.
نظر شما