نئوبانک‌ها نسل جدید بانک‌ها، سیستم بانکداری سنتی را به چالش کشیده‌ و به دلیل در دسترس بودن و انعطاف با مشتریان خود به سرعت در حال گسترش هستند.

نئوبانک‌، رقیبی هوشمند برای بانکداری سنتی

به گزارش کارآفرین نیوز، در یک دهه اخیر با پیشرفت تکنولوژی شکل و ماهیت اغلب صنایع دستخوش تغییر شده‌ است. کمتر صنعتی را می‌توان یافت که از سیل تکنولوژی در امان بوده باشد، صنعت بانکداری هم از این موضوع مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر تغییرات چشم‌گیری در نسبت مشتری و بانک رخ داده است.

 بانک‌های سنتی در یک تحول در حال حرکت به سمت بانک‌های دیجیتال هستند و بانکداری الکترونیک و اپلیکیشن‌های تلفن همراه تا حدودی جای شعبه‌های حضوری و سنتی را گرفته‌اند. این دگردیسی با تبدیل کامل بانک‌های سنتی به نئوبانک‌ها ( Neobank) تکمیل می‌شود.

نئوبانک‌، رقیبی هوشمند برای بانکداری سنتی

نئوبانک طبق تعاریف مرسوم، بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به‌صورت کاملا دیجیتالی و بدون حتی یک شعبه، فقط روی گوشی موبایل یا بسترهای مشابه دیجیتال انجام دهد.

البته پیشگامان ایجاد نئوبانک‌ها، آن را اینگونه تعریف می‌کنند: بانکی که قرار است مبتنی بر رفع نیازهای مشتری و افزایش رفاه ناشی از سهولت امکان بهره‌گیری از خدمات باشد. بر این اساس هیچ تعریف دقیق و مرزبندی شده‌ای نمی‌توان برای آن ارائه کرد بلکه بستگی به نیازهای بانکی مشتری دارد.

هر تلفن همراه یک شعبه بانک!

بارزترین تفاوت نئوبانک‌ها با بانک‌های سنتی درگاه خدمت‌رسانی آنهاست. با وجود اینکه در چند سال اخیر بانک‌های سنتی به سمت کاهش حداکثری حضور فیزیکی مشتریان خود در شعب رفته‌اند اما باز هم این موضوع به صفر نرسیده است. این یعنی مشتری مجبور است برای برخورداری از بخش قابل توجهی از خدمات به صورت حضوری به بانک مراجعه کند. اساس و فلسفه ماهیت نئوبانک‌ها بر عدم حضور مشتری در شعبه بانک تعریف می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل لمس نئوبانک‌ها برای مشتریان حذف کارت‌های پرداخت و اعتباری است. بطوریکه دیگر مشتریان می‌توانند با در اختیار داشتن تلفن هوشمند خود اقدام به پرداخت یا جا به جایی پول کنند. البته بهره‌گیری از این خدمات بویژه پرداخت در محل با موبایل مستلزم ایجاد زیرساخت‌های فنی نرم افزاری و سخت افزاری است که به مرور زمان و با گسترش نئوبانک‌ها به وجود خواهند آمد.

اما به غیر از موارد ذکر شده نئوبانک‌ها تفاوت‌های دیگری نیز با بانک‌های سنتی دارند. ارتباط مشتری با این نوع جدید بانک‌ها بسیار انعطاف پذیر است؛ بطوریکه مشتری می‌تواند در تمام ساعات شبانه روز در سرویس‌های گفت‌وگو از اپراتور بانک خود درخواست خدمات داشته باشد. البته در بسیاری از موارد اساسا احتیاجی به ارتباط گرفتن با اپراتور نمی‌شود و خدمات به صورت خودکار در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

موارد ذکر شده می‌توانند نقاط متمایز کننده و جذاب برای مشتریان جوان بانک‌ها باشند؛ مشتریانی که بر عکس پیشینیان خود ترجیح می‌دهند به جای تاکسی‌های تلفنی از مسافرکش‌های اینترنتی، به جای فروشگاه‌های پر زرق و برق از سایت‌های فروش اینترنتی و به جای آموزش و کلاس‌های حضوری از دوره‌های آموزشی از راه دور و آنلاین استفاده کنند.

به غیر از تغییرات گسترده‌ای که نئوبانک‌ها در نسبت بین مشتری و بانک انجام می‌دهند، نسبت بین بانک و رگولاتور یا بانک مرکزی را نیز تغییر می‌دهند. بر خلاف بانک‌های سنتی، نئوبانک‌ها می‌توانند صرفا درگاه و برنامه‌ای برای ارائه خدمات باشند که احتیاج دریافت مجوز مستقل از رگولاتور نداشته باشند. البته این نکته تا زمانی ادامه خواهد داشت که بانک مرکزی کشورها به این موضوع ورود نکرده باشد و بلافاصله پس از ورود آنها دیگر اوضاع تغییر خواهد کرد.

نئوبانک‌، رقیبی هوشمند برای بانکداری سنتی

بانک‌های سنتی خواه ناخواه برای بقاء خود باید به سمت نئوبانک حرکت کنند، تاکنون در کشور ما چند بانک در بخش خصوصی در این مسیر گام برداشته و به توفیقات نسبی رسیده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان هم به تغییرات دست و پا شکسته این بانک‌ها در ارائه خدمات واکنش مناسبی نشان داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =