معاون حمل و نقل سازمان راهداری اعلام کرد: نه تنها کمبود کامیون نداریم بلکه مازاد هم داریم اما در مجموع، کامیون داران رغبتی به حمل کالا ندارند.

سازمان راهداری مشکل کمبود کامیون برای حمل کالا ندارد

به گزارش کارآفرین نیوز، بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره اظهار نظر وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کمبود ناوگان جاده‌ای برای حمل کالاهای اساسی گفت: ما موارد و مستندات را ارائه داده‌ایم و شکی نیست که ناوگان جاده‌ای ما در کشور بیش از میزان نیاز است و کامیون داران به دنبال جذب بار هستند؛ بنابراین کم لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد.

طالبی ادامه داد: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی (ره) می‌روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می‌شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار کنیم که برای جذب بار به بندر امام (ره) بروند؟

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: البته ما مشوق‌هایی برای رانندگان در نظر گرفته‌ایم؛ برخی از رانندگان هم چون شغلشان صرفاً رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می‌کنند و به بندر امام (ره) می‌روند اما اینکه بگویند کامیون‌ها نمی آیند، کم لطفی است؛ دستگاه‌های مسئول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده‌اند، نمی‌گذارند کامیون‌ها به بندر امام (ره) بروند.

روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می‌رود

وی یادآور شد: همین الان روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می‌روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت GTC (شرکت بازرگانی دولتی ایران) فعالیت حمل کالا داریم.

طالبی تأکید کرد: حتی تمهیداتی اندیشیده‌ایم که «اعلام بار» کالاهای اساسی این دو شرکت (بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) به خصوص نهاده‌های دامی را در اولویت قرار دهیم و انحصارا دو نوبت از اعلام بار در سالن‌های اعلام بار را به کالاهای اساسی دولتی اختصاص داده‌ایم و هیچ اعلام بار بخش خصوصی نداریم؛ البته می‌پذیریم که این تمهیدات، اجحاف در حق بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: ما حتی به شرکت‌های حمل و نقل خصوصی تکلیف کرده‌ایم که تعدادی از ناوگان ملکی خود را به بندر امام (ره) اعزام کنند و آنها هم با سازمان راهداری همکاری می‌کنند؛ در حالی که می‌توانند بگویند ما نمی‌پذیریم ولی به دعوت سازمان راهداری، پاسخ مثبت داده‌اند؛ با چنین اقداماتی توانسته‌ایم بخشی از کار را جمع و روزی ۲ هزار دستگاه کامیون را به بنادر جنوبی ارسال کنیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی اند، اظهار داشت: رانندگان بابت معطلی‌ها اذیت شده‌اند؛ البته بخشی از نارضایتی‌ها در خصوص کم بودن کرایه حمل را شرکت‌های دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده‌اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که می‌توان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است که علی رغم تذکرات زیاد، اتفاق خاصی در خصوص رفع آنها رخ نداده است.

از حمل ریلی کالاهای اساسی استقبال می‌کنیم

وی درباره استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور، یادآور شد: ما به عنوان متولی بخش جاده‌ای، از افزایش سهم ریل از حمل بار نسبت به جاده استقبال می‌کنیم اما سهم بخش ریلی از حمل بار، بسیار ناچیز است.

طالبی اظهار کرد : به خاطر انعطافی که بخش جاده‌ای دارد طبیعتاً صاحبان کالا هم به سمت استفاده از حمل جاده‌ای رغبت بیشتری دارند تا حمل ریلی؛ برخی بارها واقعاً ریل پسندند و فقط باید با قطار حمل شوند؛ راه آهن هم تسهیلات خوبی در این خصوص در اختیار صاحبان کالا قرار داده است ولی صاحبت کالا به خاطر انعطافی که در حمل و نقل «درب به درب» در بخش جاده‌ای وجود دارد، حمل جاده‌ای را می‌پسندد اما اگر در حمل و نقل ریلی، نیازی به ترانشیپ یا حمل و نقل ترکیبی در مقصد نباشد، حمل ریلی بهترین گزینه بوده و ایمن تر و ارزان‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =