فرایند اجرای طرح نوسازی و واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی به کندی پیش می‌رود که این امر ناشی از بروز مشکلاتی در مسیر اجرایی شدن این طرح است.

از طرح نوسازی کامیون‌های کارکرده چه خبر

به گزارش کارآفرین نیوز، بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که نیازمند بازسازی و نوسازی هستند. فعالیت این ناوگان فرسوده علاوه بر اینکه باعث ایجاد آلایندگی های شدید زیست محیطی شده، عوارض جسمی و روحی جبران ناپذیری برای رانندگان این کامیون ها به دنبال داشته است.

قیمت تمام شده نوسازی، ۲۵ درصد عوارض گمرکی، ۳ درصد خدمات پس از فروش و ارزش افزوده، جزو مواردی هستند که طرح نوسازی و واردات کامیون های کارکرده اروپایی را با مشکلاتی مواجه کردند که نیازمند رسیدگی جدی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سایر ارگان های مربوطه هستند.

به منظور اطلاع دقیق تر از مشکلات طرح نوسازی و واردات کامیون های کارکرده اروپایی، گفت‌وگویی با احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درباره چالش های طرح نوسازی کامیون های فرسوده داشتیم و او در این باره گفت: روند نوسازی کامیون های فرسوده در کشور به کندی پیش می رود و اگر اینکار به همین منوال ادامه پیدا کند، تعداد کامیون های فرسوده روز به روز بیشتر می شود و تا چندین سال دیگر پروسه نوسازی همچنان ادامه خواهد داشت.

سن فرسودگی کامیون‌های فعال در بخش جاده‌ای

کریمی افزود: قانون هوای پاک اخیرا سن فرسودگی کامیون های فعال در بخش جاده ای را ۱۶ سال اعلام کرده و شروطی را برای ادامه فعالیت این کامیون ها در ناوگان حمل و نقل جاده ای لحاظ کرده که از جمله آن می توان به اخذ سه تا چهار باره معاینه فنی در طول هر سال اشاره کرد و اگر کامیونی با ۱۶ سال سن نتواند این معاینه فنی را بگیرد، نیاز به نوسازی دارد و فرسوده تلقی می شود که این امر بر تعداد کامیون های فرسوده کشور اضافه می کند و کار نوسازی سخت تر می شود.

وی ادامه داد: عدم سرمایه گذاری بر روی طرح نوسازی کامیون های فرسوده جاده ای و تعلل برخی ارگان ها در اجرای این طرح و عدم تخصیص تسهیلات ویژه به صاحبان این کامیون ها، منجر به طولانی شدن پروسه نوسازی و تبدیل شدن کشور به پارکینگ کامیون های فرسوده شده که نیازمند رسیدگی جدی است.

تاثیر محدود اجرای طرح‌های نوسازی کامیون‌های فرسوده

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اظهار کرد: در طول سال های گذشته، طرح های مختلفی برای نوسازی کامیون های فرسوده اجرایی شده اما برخی از این طرح ها بی سرانجام بودند و بعضی از طرح ها با اینکه در حال اجرا هستند (همچون طرح کلید به کلید) تاثیر چندانی بر نوسازی ناوگان نداشتند.

وی با اشاره به واردات کامیون های کارکرده اروپایی، خاطرنشان کرد: قریب به ۱۰ ماه از واردات حدود ۲۰۰۰ دستگاه کامیون اروپایی سه سال کارکرد به کشور می گذرد و در حال حاضر فقط ۴۸ دستگاه از این کامیون ها شماره گذاری شدند و تکلیف مابقی آن ها هنوز مشخص نشده و این امر نشان دهنده تعلل در اجرای طرح واردات خوردوهای اروپایی است که ضربه سنگینی به کامیون داران وارد می کند و باعث دلسردی آنان نسبت به نوسازی کامیون های فرسوده و ادامه فعالیت در این عرصه می شود؛ از طرفی از انگیزه سرمایه گذاران برای واردات این کامیون ها به کشور می کاهد.

به گزارش کارآفرین نیوز ، اظهارات کریمی در باره نوسازی ۴۸ دستگاه کامیون درحالی بیان می شود که داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای روز گذشته از شماره گذاری ۳۵۰ دستگاه کامیون اروپایی زیر سه سال خبر داده بود. 

سهم ۴۰ درصدی کامیون‌های اتاق‌دار از ناوگان فرسوده کشور

کریمی در خصوص وضعیت نوسازی کامیون های اتاق دار، اظهار کرد: کامیون های اتاق دار و کمپرسی و غیرکشنده، حدود ۴۰ درصد از ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده ای را تشکیل می دهند و با اینکه بخش قابل توجهی از حمل و نقل نهاده های دامی، محصولات کشاورزی و صیفی جات از طریق این کامیون های اتاق دار صورت می گیرد اما اقدام خاصی جهت نوسازی آن ها صورت نگرفته که امیدواریم مسئولان امر به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: سقف واردات برای هر سرمایه گذار وارد کننده کامیون های کارکرده اروپایی در مرحله اول، ۵۰ درصد تعیین شده و پس از اجرای ۸۰ درصدی تعهدات، این سرمایه گذاران که عمدتا شرکت های وارد کننده تایر و قطعات هستند، می توانند در مرحله دوم نسبت به واردات ۵۰ درصد دیگر اقدام کنند. البته کامیون های وارداتی هم معمولا شامل سه برند رنو، داف و FH۵۰۰ هستند و قبل از ورود به کشور کاملا اورهال می شوند و نقایص آن ها از نظر قطعه و لاستیک و... برطرف می شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ابراز کرد: امیدواریم طرح نوسازی کامیون های فرسوده هر چه سریعتر با ارائه تسهیلاتی ویژه از سوی دولت به سرانجام برسد و تمامی کامیون داران بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =