رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از مکاتبه جدید با گمرک برای ترخیص کامیون‌های سه سال ساخت خبر داد و گفت: مشکل قراردادهای نوسازی کامیون با کارخانه‌های «ماموت» و «ایران‌خودرو دیزل» حل شد.

سازمان راهداری به گمرک نامه نوشت / کامیون های سه ساله ترخیص شود

به گزارش کارآفرین نیوز، داریوش امانی در نشستی آنلاین در خصوص آخرین تصمیم گیری برای ترخیص کامیون‌های سه سال ساخت که حدود ۲ سال است در گمرک مانده، گفت: گلایه وزیر راه و شهرسازی از ترخیص نشدن به موقع کامیون‌ها بود که در مکاتبه جدید با گمرک به این نتیجه رسیدیم که کامیون‌ها ترخیص و عملیات شماره گذاری و اسقاط به صورت هم‌زمان انجام شود.

وی افزود: برای ترخیص کامیون‌ها از گمرک به هماهنگی چند دستگاه نیاز بود که به همین دلیل روند ترخیص طولانی شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: سال گذشته برای واردات ۲ هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شد و تاکنون ۳۵۰ دستگاه کامیون زیر سه سال ترخیص و شماره گذاری شده اند و باقی نیز در حال طی فرایندهای قانونی ترخیص از گمرکات هستند.

وی اضافه‌کرد: همچنان برای ثبت سفارش واردات کامیون‌های جدید در حال اقدام هستیم تا تعداد دیگری کامیون دارای شرایط قانونی به شرط اسقاط دست‌کم یک کامیون فرسوده ثبت سفارش شوند.

چرا قراردادهای نوسازی با «ماموت» و «ایران‌خودرو دیزل» طولانی شد؟

امانی در پاسخ به این سوال که چرا از برنامه نوسازی عقب هستید و وزیر راه هم به‌تازگی از کارخانجاتی که قراردادهای نوسازی را به موقع انجام ندادند گلایه کرده است، توضیح داد: سال گذشته در دو قرارداد جداگانه در مجموع برای نوسازی ۶ هزار دستگاه کامیون با شبکه بانکی و سازندگان تفاهم شد که در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: در بحث ناوگان مسافری نیز سال قبل با ایران خودرو قراردادی منعقد شد که تاکنون ۱۴۰ دستگاه آن تحویل شده و در حال تنظیم قرارداد جدیدی برای ساخت و تحویل ۲ هزار دستگاه دیگر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحث نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌های جاده‌ای، با توجه به تحریم‌های موجود در این بخش با دو شرکت داخلی تولیدکننده مینی بوس هم همکاری کردیم که با یک شرکت برای ساخت ۵۰۰ دستگاه مینی بوس قرارداد منعقد شد و با شرکت دیگر هم در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستیم.

وی درباره دلایل تاخیر اجرای این قراردادها گفت: از آنجایی که میزان اقساط ماهانه با درآمد رانندگان همخوانی نداشت، بهره بانکی در قرارداد ایران دیزل خودرو از ۹ درصد به ۶ درصد رسید و اکنون ۸۰ درصد هزینه وسیله نقلیه به صورت وام به راننده با بهره بانکی ۶ درصد داده می شود.

بر اساس توضیحات امانی، اکنون برای نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، ۸۰ درصد هزینه کامیون به صورت وام کم بهره ۶ درصدی به رانندگان داده می‌شود.

امانی بیان کرد: در قرارداد با ماموت نیز مشکلی را با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت داریم و احتیاج به تفاهم مجدد با این سازمان داشتیم که این تفاهم انجام و پس از یک ماه به امضای سازمان مربوطه رسید.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره اعتراض برخی کامیون‌داران کامیون‌های حمل مواد سوختی، ضمن تکذیب مجدد اعتراض و اعتصاب این صنف، افزود: هیچ گزارشی مبنی بر اعتراض و اعتصاب نداشتیم، مشکل رانندگان نفت‌کش‌ها کرایه حمل پایین بود که از ابتدای سال کرایه‌ها اضافه شده است.

وی گفت: مشکل کمبود سوخت در روز جمعه هفته گذشته گزارش شد که دلیل اصلی آن اختلال در سامانه های وزارت نفت بود و درسریع‌ترین زمان ممکن این مشکل نیز بر طرف شد.

به گفته امانی، کمیته پایش سال گذشته هر هفته با هدف حل مشکل کامیون‌داران برگزار می‌شد که در پی رفع مشکلات ساختاری، امسال هر دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شود و اکنون بیمه تامین اجتماعی رانندگان جدید را در دستور کار دارد.

عمر ناوگان اتوبوسی چقدر است؟

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به سوالی درباره میزان تصادفات جاده ای و عمر ناوگان اتوبوس، گفت: در بین سال‌های ۹۱ تا ۹۹ کاهش سالیانه تلفات جاده‌ای را شاهد بودیم، تا جایی که در بخش برون شهری ۲.۸ دهم درصد کاهش تلفات داشتیم.

وی گفت: در بخش ناوگان اتوبوس کشور نیز میانگین عمر ناوگان اتوبوسی ۱۱ سال است.

شرکت تعاونی اتوبوس سربازان تعطیل شد

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره سانحه اتوبوس سربازان معلم گفت: بلافاصله پس از گزارش پلیس در خصوص این حادثه، شرکت متخلف را تعطیل کردیم و کارت هوشمند راننده‌ها غیرفعال شد.

وی افزود: به مدیران استانی تاکید کردیم نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت‌های اتوبوس‌رانی داشته باشند و نظارت جدی بر عملکرد مدیران فنی مورد تاکید قرار گرفت، به هر حال در حادثه اتوبوس سربازان تخلف مدیر فنی محرز بود.

امانی اظهار کرد: در این راستا سامانه‌ای را طراحی خواهیم کرد که نظارت بر عملکرد مدیران فنی شرکت ‌های حمل و نقل جامع‌تر و دقیق‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =