نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور می گوید:‌ در کشور به هر فعال اقتصادی کارآفرین گفته می شود در حالی که « کارآفرین» باید خالق ارزش باشد و توانایی ایجاد جهش بزرگ در اقتصاد کشور را داشته باشد.

کارآفرین خالق ارزش است

 کارآفرینی مفهومی بوده که تاکنون از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. کارشناسان اعتقاد دارند کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است. تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد سه دلیل مهم برای کارآفرینی محسوب می‌شود.

در کشور ما کارآفرینی فقط با اشتغال‌زایی مترادف است و بسیار امور در این حوزه فقط مبحث اشتغال را شامل می‌شود.

یلدا راهدار، نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز به بررسی تعریف کارآفرینی و عوامل شکست کارآفرینان پرداخت.کارآفرین خالق ارزش است

راهدار به نقش بخش خصوصی  اشاره کرد و گفت: راهدار اقتصاد هر کشور از دو بخش مهم و اساس دولتی و خصوصی تشکیل شده است. معمولاً دولت‌ها تلاش می‌کنند بخش دولتی را کم‌رنگ و بخش خصوصی را پررنگ کند. در واقع اقتصاد هر کشوری در صورتی‌که بیشتر مبتنی بر بخش خصوصی باشد امکان رشد، استقلال و قوی‌تر شدن آن بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در کشور ما که اقتصاد وابسته به منابع زیرزمینی یعنی نفت را دارد، جایگاه بخش خصوصی تضعیف می‌شود و نقش کارآفرینان نیز کمتر می‌شود. متأسفانه قدرت اقتصاد بخش دولتی یا همان نفت زیاد است و بخش خصوصی قدرت رقابت با بخش دولتی را ندارد.

نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور، تعریف کارآفرینی را خلق ارزش عنوان کرد و گفت: به‌صورت خاص اگر بخواهیم به نقش کارآفرین در اقتصاد کشور بپردازیم باید بدانیم کارآفرین چه کسی است؟ اگر با مفهوم اشتباه رایج در کشور کارآفرین بخواهیم به موضوع بپردازیم، به هرکسی که فعال اقتصادی است و اشتغال ایجاد می‌کند کارآفرین گفته می‌شود.

همچنین در این تعریف که کلی‌گویی بوده ذکر می‌شود بدون کارآفرینی اقتصاد کشور حرکت نخواهد کرد و کارآفرین سهم زیادی در اقتصاد و اشغال دارد. ولی اگر به معنی خاص آن یعنی interpreter یعنی کسی که خلق ارزش می‌کند بپردازیم باید گفت کارآفرینان هستند که توانایی ایجاد جهش بزرگ در اقتصاد کشورها را دارند.

کارآفرینان و جهش های بزرگ

 راهدار در ادامه گفت: امروز نقش کارآفرینان بزرگ در توسعه جوامع کاملاً مشخص است افرادی چون ایلان ماسک یا بیل گیتس که در واقع کارآفرینان بزرگ بین‌المللی هستند باعث جهش‌های بزرگ در توسعه دنیا شده‌اند و تغییرات شگرفی در زندگی بشر ایجاد کرده اند.

مدیر و مؤسس گروه صنعت و مدیریت ایرافا به تعریف اشتباه کارآفرینی در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما به هرکسی که فعال اقتصادی است کارآفرین گفته می‌شود این در حالی است که نمی‌توان نقشی برای این دسته از افراد در توسعه ایران تصور کرد. از طرفی کارآفرینان واقعی در بروکراسی اداری از بین می‌روند.

وی افزود: همچنین در ایران نسبت به پدیده‌های جدید موضع‌گیری زیادی وجود دارد و مقاومت در مقابل آن صورت می‌گیرد. در واقع فردی که توانایی خلق ارزش را دارد خسته و پشیمان شده و کار را رها می‌کنند. متأسفانه در ایران کارآفرینان واقعی یعنی افرادی که توانایی خلق اثر را دارند در اقتصاد کشور نقش چندانی ندارند.

کارآفرین خالق ارزش است

راهدار در ادامه به عوامل موفقیت کارآفرینی اشاره داشت و گفت: برای یک فعال اقتصادی موفقیت در کسب‌وکار به عوامل متعددی بستگی داد. فعال اقتصادی باید متوجه باشد که در فضای کسب‌وکار در حال کار است یعنی علاوه بر عوامل داخلی که تحت کنترل خود او است عوامل بیرونی نیز بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد.


عوامل شکست کارآفرین

 مدیر و مؤسس گروه صنعت و مدیریت ایرافا( برگزاری دوره های آموزشی و مجازی آنلاین صنعت و مدیریت)، فقدان تناسب بین فضای داخلی و خارجی در کارآفرینی را عامل شکست کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: در بیشتر اوقات کارآفرینان نمی‌توانند بین فضای داخلی و خارجی تناسب ایجاد کنند. گاهی غرق عوامل بیرونی نظیر قوانین و مقررات و ضوابط از قبیل بیمه و مالیات و مسائل مرتبط با بانک و سازمان صمت و گمرک و ... می شوند که از عوامل درونی نظیر نیروی انسانی، فناوری، برندسازی، دیجیتال مارکتینگ غافل می شوند. گاهی نیز غرق مسائل داخلی شده و درگیر این مسائل هستند و همین امر باعث می شود که تنظیم روابط با محیط بیرونی را به فراموشی سپارند. همین توجه بیش از حد باعث ورشکستی کارآفرینی می‌شود

کارآفرین خالق ارزش است

وی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که کارآفرین باید به آن توجه کند این است که بتواند میان مسائل درونی و بیرونی تعادل ایجاد کرده آن را نظم بخشد و مدیریت کند.

راهدار در ادامه به نقش مدیر در توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: اگر صاحب ایده هستید این دلیل نمی‌شود که لزوماً مدیر خوبی باشید. در واقع افرادی که ایده و سرمایه دارند احتمالاً مدیر خوبی نیستند. بسیاری از موارد عامل شکست فعالان اقتصادی این بوده که همه‌ی فعالیت‌ها را می‌خواهند خودشان انجام دهند یا می‌خواهند در همه امور دخالت کنند که همین مورد پاشنه آشیل بوده و باعث شکست می‌شود.

نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور کسب‌وکارهایی که از افراد متخصص بهره می‌برند را ماندگار دانست و گفت: کارآفرینان منحنی رشد سازمان را در نظیر نمی‌گیرند. به طور مثلاً در دوره جنینی می‌خواهند به‌اندازه دوران بلوغ رفتارهای اقتصادی داشته باشند که این خود باعث وارد شدن ضربه بزرگی به بنگاه اقتصادی می‌شود.

وی در ادامه گفت: گاهی مشاهده می‌شود که کسب‌وکار در دوره بلوغ سازمان است ولی رفتار هنوز رشد نکرده است . به‌صورت کلی ضعف فعالان اقتصادی در دانش مدیریت و بی‌توجهی به تغییرات سریع فناوری تکنولوژی بزرگ‌ترین عامل شکست کسب‌وکارها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =