صنعت قطعه سازی ایران به واسطه اعمال تحریم ها و بسته شدن درهای صادرات به روی قطعه سازان و بروز اختلال در روند واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده که رفع این موانع نیاز به همکاری دولت و خودروسازان داخلی دارد.

پیچ و خم‌های صنعت قطعه‌سازی ایران

به گزارش کارآفرین نیوز، صنعت قطعه سازی خودرو از اواسط دهه ۴۰ در ایران شکل گرفته و شواهد حاکی از این است که این صنعت در ابتدا با تولید بدنه خودرو و شاسی فعالیت خود را آغاز کرده است.

قطعه سازی ایران به مرور و در اوایل دهه ۵۰ با ورود سرمایه گذاران به این صنعت، جان گرفت و قطعه سازان شروع به تولید موتور و سایر قطعات خودرو از رینگ چرخ تا دینام و استارت و اگزوز و پیستون کردند و با ساخت قطعات اصلی به کمک صنعت خودروسازی کشور آمدند و به تامین بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی پرداختند.

صنعت قطعه سازی طی این سال ها مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته و قطعه سازان با حمایت سرمایه گذاران و همراهی خودروسازان، به مرور توانستند بخشی از نیاز شرکت های خودروسازی داخلی را تامین کنند و حتی به صادرات برخی قطعات به کشورهای همسایه بپردازند.

تامین ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان از سوی قطعه سازان

 به گفته فعالان این صنعت، با سرمایه گذاری هایی که روی قطعه سازی ایران صورت گرفته، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان برای تولید خودروهای داخلی از سوی قطعه سازان ایرانی تامین می شود و این حجم از داخلی سازی قطعات توانسته در رشد میزان تولید خودروهای داخلی هم تاثیرگذار باشد.

از زمانی که تحریم های اقتصادی بر ایران حاکم شده و صنایع اصلی کشور تحریم شدند، صنایع قطعه سازی و خودروسازی همچون سایر صنایع و بخش های تولیدی کشور در زمینه تامین مواد اولیه و میزان تولید و صادرات و... با مشکلاتی مواجه شدند اما این مسئله با وجود تمام خساراتی که به صنعت قطعه سازی کشور وارد کرده، باعث رشد داخلی سازی قطعات شده چون قطعه سازان برای رفع نیاز خودروسازان در تولید خودرو ناچار بودند بخشی از قطعاتی که پیش از این وارداتی بودند را تولید و تامین کنند تا چرخ صنعت خودروسازی بچرخد و نیاز مردم در زمینه تولید و عرضه خودرو رفع شود.

مشکلات قطعه سازان

در این مسیر، قطعه سازان با مشکلاتی مواجه شدند که بر روند فعالیت آن ها تاثیر گذاشت و اعمال تحریم های اقتصادی، بسته شدن درهای صادرات به روی قطعه سازان و بروز اختلال در روند واردات مواد اولیه قطعه سازی، شیوع گسترده ویروس کرونا و کمبود نقدینگی از چالش هایی هستند که اکنون قطعه سازان با آن مواجه هستند.

در بحث تحریم صنعت خودرو باید گفت که از زمان اجرای این تحریم ها، مراودات تجاری ایران با سایر کشورها قطع شده و یکی از اصلی ترین صنایعی که از این بابت متحمل ضرر و زیان هایی شد، صنعت خودروسازی و قطعه سازی بود؛ به موجب این تحریم ها صادرات قطعات خودرو به کشورهای همسایه قطع شد و قراردادهایی که قطعه سازان داخلی با خودروسازان بزرگ بین المللی لغو شد و از این رو، فعالان این صنعت از زنجیره تامین خودروسازان خارجی خارج شدند.

با این حال، قطعه سازان برای تامین نیاز خودروسازان به داخلی سازی قطعات پرداختند و در این بخش هم دستاوردهای خوبی داشتند به نحوی که طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ارزش بازار قطعات در سال گذشته ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و در صورت اصلاح قیمت‌ها، این میزان ارزش در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و حتی این احتمال می رود که میزان داخلی سازی قطعات خودرو از ۶۰ به حدود ۹۰ درصد برسد.

یکی از مزایای داخلی سازی قطعات خودرو، کاهش ۱۲۰ میلیون یورویی ارزبری در کشور بوده و طبق اعلام این انجمن، قرار است این میزان به ۳۰۰ میلیون یورو در سال و سپس ۷۰۰ میلیون یورو برسد.

جدای از بحث تحریم ها و شیوع ویروس کرونا که موجب کاهش صادرات قطعات و واردات مواد اولیه شده، کمبود نقدینگی یکی دیگر از موانع اصلی توسعه صنعت قطعه سازی ایران محسوب می شود.

این کمبود نقدینگی ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان است و طبق ادعای قطعه سازان، شرکت های خودروسازی داخلی به طور معمول چند ماه تا چند سال بعد از دریافت قطعه اقدام به پرداخت هزینه خریداری قطعات به قطعه ساز می کنند و این در حالی است که قطعه سازان به صورت نقدی، مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت قطعات را خریداری می کنند که این مسئله خسارت بسیاری به آنان وارد می کند و حتی منجر به ورشکستگی برخی از واحدهای قطعه سازی شده است.

طلب ۶۰ هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان

طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، قطعه سازان داخلی از شرکت های خودروساز داخلی حدودا ۶۰ هزار میلیارد تومان طلب دارند و لازم است که خودروسازان برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای قطعه سازی، هر چه سریعتر این بدهی ها و معوقات را به قطعه سازان پرداخت کنند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، دولت باید با ارائه تسهیلاتی به قطعه سازان و فراهم سازی زمینه های لازم برای تقویت توان داخلی سازی این صنعت به حمایت از واحدهای قطعه سازی بپردازد و موانع موجود بر سر راه آنان برای ورود به بازارهای جهانی و واردات مواد اولیه مورد نیاز را رفع کند. همچنین، خودروسازان با پرداخت مطالبات قطعه سازان مسئله کمبود نقدینگی فعالان این صنعت را مرتفع سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =