به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از آیچیزها، تبلیغات بیلبوردی اخیر فروشگاه اینترنتی بانیمد که یک فروشگاه آنلاین لباس است یک سوال جدی در اکوسیستم استارتاپی ایران مطرح کرده است. برنده اصلی بازار پوشاک آنلاین ایران کدام برند است؟ بانی مد در بلیبوردهای اتوبانیاش ادعا کرده در ۶مین سال تاسیسش توانسته به برترین برند اینترنتی فروش لباس در ایران تبدیل شود. اما آیا این همه واقعیت است و سوال مهمتر اینکه بازیگر اصلی فروش اینترنتی لباس در ایران کیست؟
بایکس: یک شکست میلیون دلاری
یکی از اولین فروشگاههای اینترنتی لباس در ایران سایت بایکس بود. بایکس سال ۹۰ تاسیس شد و یکی از اولین کسبوکارهای اینترنتی ایران بود که توانست سرمایهای معادل یک میلیون دلار جذب کند. سرمایهای که روی کاغذ قرار بود بایکس را بزرگترین فروشگاه اینترنتی پوشاک ایران کند. آنهم زمانی که نه خبری از بانیمد و دیجیاستایل بود و نه هزاران برند مغازهای دیگر در فضای آنلاین.
اما بایکس یکی از تراژیکترین و عبرتآموزترین سرنوشتهای ممکن را پیدا کرد. پول زیاد، برنامههای توسعهای غیرکارشناسی و از همه مهمتر ضعف مدیریت و اختلافات سرمایهگذار-بنیانگذار باعث شد تا یکی از اولین شکستهای بزرگ اکوسیستم استارتاپها به نام بایکس و مسعود طباطبایی ثبت شود.
شکستی که باعث شد تا طباطبایی به عنوان یک مدیر باتجربه استارتاپی که در کارنامهاش هم تجربه جذب سرمایه داشت و هم شکست، راهی استارتاپ علیبابا شود و تا مدیرعاملی این مجموعه بزرگ هم پیش برود. اگرچه در ماههای اخیر و با آب رفتن بازار گردشگری او از این مجموعه جدا شد و به عنوان معاون توسعه کسبوکار راهی گروه اسنپ شد.
دیجی استایل، کمد پوشاکی برای دیجیکالا
یکی از اولین حوزههای خارج از بازار کالاهای الکترونیک که دیجیکالا وارد آن شد پوشاک بود. استفاده از شیوههای تخصصی عکاسی پوشاک و تولید محتوای گسترده روی این حوزه نهایتا به رونمایی از یک زیربرند به نام دیجیاستایل رسید که قرار بود یکی از قویترین و مهمترین زیربرندهای هلدینگ دیجیکالا شود. اما علیرغم تلاشهای زیاد این فروشگاه بزرگ اینترنتی در نهایت دیجیاستایل آنگونه که انتظار میرفت نتوانست در اکوسیستم آنلاین پوشاک جایگاه قابل قبولی به دست آورد و در درون کسبوکار بزرگ دیجیکالا به حاشیه رفت. حتی سرمایهگذاری دیجیکالا روی اپلیکیشن کمدا که در حوزه فروش لباس دستدوم تمرکز دارد نشان از کماهمیت شدن دیجیاستایل و کمرنگ شدن توجه مدیران ارشد دیجیکالا به این بخش از بازار بود. هرچند خود کمدا هم با رواج کرونا و اهمیت یافتن موضوع بهداشت با چالشهای جدی مواجه شد.
برنده واقعی: هزاران پیج پرفالوئر اینستاگرامی
اما فارغ از ادعای بانیمد و تلاشهای رقبای دیگر این بازار همچون دیجیاستایل و چند نام شناختهشده دیگر، باید با قاطعیت گفت بازار پوشاک آنلاین نه در دست استارتاپها، که قبضه صدها فروشگاه اینستاگرامی است که در دو سال گذشته گردش مالی بزرگی را رقم زدهاند.
فروشگاههای اینستاگرامی که برخلاف وبسایتهای اسمورسمدار، محدودیتهای عکاسی و مدلینگ کمتری دارند، از مالیات و بیمه و دیگر دردسرهای کسبوکاری دورند و مهمتر اینکه اکثرا با کمک اینفلوئنسرهای پرفالوئر راهاندازی شدهاند و در میان طبقه متوسط از جمله زنان خانهدار ضریب نفوذ بالایی دارند.
فروشگاههایی که ویترین آنها صرفا یک پیج اینستاگرام است اما گردش مالی برخی از آنها به ماهی ۳۰۰ میلیون تومان میرسد و فالوئرهای وفادارشان به ۳۰۰ هزار نفر. شاید بازار پوشاک از معدود بازارهایی باشد که تا چند سال آینده و تا افول امپراتوری پیجهای پرفالوئر اینستاگرام، نمیتوان چندان به ظهور یک بازیگر قدرتمند استارتاپی در آن امیدوار بود.
نظر شما