دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: قطعاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از واردات رسمی مشابه آن است.

اختلاف ۴۰ درصدی قیمت قطعات وارداتی خودرو در مبادی رسمی و قاچاق

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز  اظهار کرد: به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش تولید داخلی، فعالان صنعت قطعه سازی طی سال های اخیر به صورت حداقلی و با صرف هزینه های هنگفت و دور زدن تحریم ها، مقادیری قطعات با کیفیت و مشابه تولید داخل وارد کردند که لازم است ساز و کاری برای مدیریت این نوع واردات صورت گیرد تا قطعه سازی ایران از این بابت ضربه نخورد.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار کرد: بزرگترین موهبت تحریم ها برای صنعت قطعه سازی ایران، تقویت نهضت ساخت داخل بود و باعث شد نگاه ها به توانمندی داخلی برای تامین قطعات خودرو معطوف شود و نباید این نقطه قوت را با واردات بی رویه، تضعیف کرد.

وفور قطعات بی‌کیفیت قاچاقی در بازار

وی با اشاره به مسئله واردات از مبادی غیررسمی، اظهار کرد: واردات  قاچاق رواج بسیاری دارد و در ایران به دلیل فقدان نظام شناسایی و ردیابی در سیستم توزیع قطعات خودرو، شاهد وفور توزیع قطعات بی کیفیت و بی شناسنامه در بازار هستیم که اکثر این قطعات هم از مبادی هند و چین وارد می شود.

محبی‌نژاد ادامه داد: این قطعات بسیار ارزان قیمت تر از قطعات با کیفیت بین المللی و ایرانی هستند که علاوه بر قطعه سازان، خسارت زیادی به مصرف کنندگان داخلی وارد می کنند.

به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، قطعات قاچاق جزو بی کیفیت ترین لوازم هستند و مصرف کننده گول قیمت ارزان آن را می خورد غافل از اینکه با خریداری و نصب آن، استهلاک خودرو خود را بالاتر می برد و ظرف مدت کوتاهی باید آن را تعویض کند و از این بابت با وجود شرایط بد اقتصادی باید برای بار دیگر هزینه ای برای تامین آن قطعه پرداخت کند.

وی بیان کرد: تفاوت قیمت قطعاتی که قاچاقی وارد کشور می شوند با قطعاتی که از مبادی رسمی وارد می شوند بسیار است و برآوردها نشان می دهد که این قطعات قاچاق حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از قطعات وارداتی با کیفیت و قطعات تولید داخل ارزان تر هستند چرا که واردات این قطعه ها بدون پرداخت عوارض گمرکی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های ترخیص از گمرک، دپو، و... صورت گرفته است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با تاکید بر اینکه در سال های تحریم شاهد افزایش بی رویه واردات قطعات بودیم، تصریح کرد: لازم است دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتخاذ تدابیری از واردات بی رویه قطعات به جهت حمایت از قطعه سازان داخلی، جلوگیری کنند.

بررسی ها نشان می دهد که در سال ۹۹، حدود ۵۷۶ میلیون دلار قطعات و اقلام مورد نیاز خودروسازان و لوازم یدکی وارد کشور شده است. این در حالی است که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بین یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات قاچاق لوازم یدکی خودرو صورت گرفته که این عدد در سال ۹۷ به حدود ۲ میلیارد دلار رسید و در سال ۹۸ نیز شاهد واردات غیرقانونی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری قطعات خودرو بوده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =