کدام روحیه باعث می شود که برخی ها نگاه ویژه ای به محیط اطراف خود داشته باشند و با یافتن و شناخت فرصت های محیط اطراف خود، و با بکارگیری خلاقیت و نوآوری، ایده ای را عملیاتی کنند و فرصت های شغلی را بیافرینند؟

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

به گزارش کارآفرین نیوز، کارآفرینان کدام روحیه را دارند که باعث می شود بتوانند موقعیت های مناسب را بشناسند و آن را برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال به کار بگیرند؟ آیا این روحیه، اکتسابی است؟ آیا همه افراد این روحیه را دارند و باید آن را بشناسند؟ یا فقط برخی افراد دارای این روحیه هستند؟ چگونه می توانیم این روحیه را در خود پرورش دهیم و آن را برای کارآفرینی مستعد کنیم؟ و آیا برای کارآفرینی، روحیه مشترک و یکسانی لازم است؟ و روحیه کارآفرینان در موفقیت آنها چه قدر نقش دارد؟ و آیا با هر روحیه ای می توان کارآفرین شد؟

پاسخ به این سوالات، رهیافتی برای شناخت روحیه و خصایل لازم برای کارآفرین شدن است که باید دقت نمود روحیه کارآفرینی با آن چه که تحت عنوان ویژگی های کارآفرینان خوانده می شود، متفاوت است.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

خلاقیت

کارآفرینی مهمترین عامل رشد اقتصادی است و موفقیت در کسب و کار به غیر از سواد، تحصیلات، مهارت، شناخت، مدیریت، سرمایه و... به یک شاخصه دیگر نیاز دارد که باید آن را روحیه درخور کارآفرینی عنوان کرد.

روحیه یا خصلت های فردی یک کارآفرین زمینه تغییر در محیط را به وجود می آورد تا به عنوان یک عامل تغییر، محیط را به ایده آل خود نزدیک کند. داشتن خلاقیت و ابتکار احتمالا نخستین روحیه لازم برای کارآفرین شدن است.

از لحاظ روانشناختی، خلاقیت به معنای پدید آوردن چیزی از چیز دیگر است به گونه ای که منحصر به فرد باشد، همچنین خلاقیت بکارگیری توانایی ذهنی برای خلق یک ایده یا فکر جدید است. عواملی که در خلاقیت موثرند شامل دانش، توانایی عقلانی، سبک فکری، انگیزش، شخصیت و محیط است و عواملی که مانع بروز خلاقیت اند، عدم اعتماد به نفس، ترس از انتقاد و شکست، تمایل به همرنگی، عدم تمرکز ذهنی و امثال اینهاست.

اما آنچه که یک فرد کارآفرین را خلاق می کند ایده پروری است، اگر کسی نتواند ایده جدید داشته باشد طبیعی است که نمی تواند خلاقیت به خرج دهد و بدون خلاقیت نیز موفقیتی حاصل نمی شود. یک کارآفرین می داند که همیشه امکان بهبود وجود دارد و فقط باید ایده بهبود را پرورش داد و آن را پیدا کرد.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

روحیه مشارکت جویی

کارآفرینان برای بهینه کردن منابع و کارآمد کردن آن بطوریکه حداکثر استفاده از آن صورت بگیرد، توانایی زیادی دارند و با این کار، ارزش افزوده مناسبی ایجاد می کنند اما برای همین کار، با روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری، دیگران را وادار به فعالیت می کنند و هیچگاه به تنهایی، خود را درگیر کارهای بزرگ نمی کنند.

روحیه کارآفرین به گونه ای است که به بالا بردن نقاط بهینه فکر می کند و به دنبال بهره وری است تا به اهداف سازمان خود، بهتر و بیشتر دست پیدا کند، برای این اتفاق، به اثربخشی، کارآیی، مدیریت بهره وری و البته مشارکت جمعی می اندیشد و با بکارگیری مشارکت تمام سطوح سازمان، فعالانه و مشهود، بهینه سازی را انجام می دهد.

از دیدگاه کارآفرینان، بی تفاوتی دیگران، آسیب بزرگی است که باید جای خود را به مشارکت جویی بدهد تا شاهد واکنش کمرنگ اعضای سازمان به محیط پیرامون خود نباشند.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

روحیه ارتباط گیری

یک کارآفرین دارای هوش هیجانی بالایی است و می تواند با افراد در سطوح مختلف، ارتباط برقرار کند. کارآفرینان به اهمیت نقش ارتباطات در کارآفرینی پی برده و توانایی تعامل با افراد مختلف را جزئی از روحیه خود قرار داده اند. در واقع موفقیت برای کارآفرین، ارتباط مستقیمی با تعامل درون گروهی و برون گروهی دارد. مهمتر اینکه توانایی برقراری ارتباط تحت فشار، یک مهارت اصلی در کارآفرینی است، بطوریکه پس زدن همیشه باید مودبانه، موثر و غیرشخصی باشد زیرا کارآفرینان زمان زیادی را برای حل تضادها بکار می گیرند و باید روحیه بکارگیری این مهارت را داشته باشند.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

نترسیدن از بهترین نیروها

برخی افراد سعی می کنند که نیروهای بهتر از خودشان را بکار نگیرند تا بتوانند بر نیروهای ضعیف حکمرانی کنند در حالی‌که کارآفرینان، بهترین نیروها را استفاده می کنند تا از توان فکری و عملیاتی آنها در راستای موفقیت بهره مند شوند.

کارآفرینان می دانند که همه چیز را نمی دانند و باید با همکاری دیگران، به موفقیت برسند لذا دیگرانی را انتخاب می کنند که در حرفه خودشان، بهترین اند.

به غیر از این، یک کارآفرین حرفه ای به جانشین پروری نیز معتقد است به همین خاطر برای انتخاب جایگزین ها باید به سمت بهترین ها برود والا سازمان کارآفرینی در مرور زمان تحلیل می رود.

اگرچه داشتن روحیه بکارگیری بهترین نیروها، عمومی نیست اما هر چه قدر که این روحیه نزد کارآفرینان بیشتر و قوی تر باشد به همان اندازه احتمال موفقیت اش بالا می رود.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

روحیه نظرخواهی و پیگیری بازخورد

کارآفرینان روحیه دریافت نظر دیگران ولو انتقادی را دارند و برای آنها گرفتن بازخورد از دیگران اهمیت دارد. کارآفرینان از دیگران می خواهند که صادقانه، نظر و بازخورد خود را ارائه دهند تا بتوانند در کارها بهبود و رشد ایجاد کنند.

درحالی‌که ممکن است افراد بازخوردهای کلامی را پیش خود نگاه دارند، اما چهره‌ها و بدن‌های آنان داستان متفاوتی را بازگو می‌کند. کارآفرینان یاد گرفته اند که این سرنخ‌ها را بخوانند و از این طریق، سیلی از اطلاعات را درباره خود دریافت کنند.

مهم این است که کارآفرین به صداهایی که به او می گوید همه چیز خوب است، توجه چندانی نمی کند و در پی گرفتن بازخورد فعالیت ها از دیگران است تا جایی که نقصان ها را بیابد و برای بهبود آنها تلاش کند.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

مواجهه با مشکل و مساله

هنگامی‌که کسب‌وکاری دارید، حل مسئله، برای شما فعالیتی روزمره می‌شود. کارآفرینان هر روز با مسائلی درگیر هستند که برای حفظ و ارتقای کسب و کار باید توانایی حل آنها را داشته باشند. مشتریان مشکلی دارند، کارکنان با مسئله‌ای روبه‌رو هستند، روند کاری ممکن است اختلال داشته باشد و... بنابراین باید گزینه‌های موجود را ارزیابی و مسیری را برای پیمودن انتخاب کنند، حتی اگر این مسیر قبلا تجربه نشده باشد.

مهارت حل مساله، اقدامی فعالانه برای تشخیص مشکلات و حتی فرصت ها است که پیش از هر چیز به جمع آوری اطلاعات نیاز دارد و به ارائه راهکار می انجامد. نکته مهم در این قضیه آن است که کارآفرینان در مواجهه با مساله، دچار استرس و نگرانی نمی شوند و انتظار ندارند که مشکل، خودبخودی حل شود و به دنبال کسی نمی گردند که با سرزنش کردن او، مشکلات را به گردن اش بیندازند.

روحیه کارآفرینی؛ رهیافتی برای موفقیت

خوش بینی و کنترل درونی

خوش بینی مبتنی بر داشتن نگرش مثبت به دیگران و محیط پیرامون است و کارآفرینان با داشتن چنین روحیه ای می دانند که دیگران و اتفاقات محیط پیرامون هیچگاه کامل و ایده آل نیست و هیچ کسی و هیچ اتفاقی نمی تواند کاملا ایده آل و مطلوب باشد به همین دلیل سعی می کنند که وجوه مثبت دیگران و اتفاقات را هم ببینند و بر روی آن سرمایه گذاری کنند.

اگر فکر می کنید که کار کردن با کارآفرینان، سخت نیست به دلیل وجود همین ویژگی است زیرا آنها با داشتن خوش بینی، نقاط قوت و مثبت دیگران را می بینند و بجای تمرکز بر نقاط ضعف، سعی می کنند از نقاط مثبت دیگران استفاده کنند و تمرکز خود را بر روی آن بگذارند تا برای هر دو طرف برد-برد محقق شود.

باید یادآوری کرد که البته روحیه خوش بینی کارآفرینان، مانع ارزیابی دقیق آنها و آمادگی برای رویارویی با مسائل و رویدادهای واقعی نیست.

در عین حال یک کارآفرین، کنترل درونی ویژه ای دارد و بر این باور است که وضعیت فعلی، تابع عوامل قابل کنترل مانند تلاش، نگرش و آماده بودن است. این روحیه در مقابل افرادی قرار دارد که با کنترل بیرونی، تصور می کنند وضعیت فعلی، تابع عواملی است که خارج از کنترل است.

کارآفرین با داشتن روحیه کنترل درونی، این آگاهی را دارد که می تواند بر روی نتیجه تاثیر بگذارد و خود را در قبال رخدادهای زندگی مسئول می داند زیرا آن را حاصل توانایی ها، اقدامات و اشتباهات خود می داند، همین روحیه باعث می شود که هنگام رویارویی با چالش ها، اعتماد به نفس خود را از دست ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =