برخی کارشناسان معتقدند: انحصاری بودن بازار خودرو، کم توجهی به مشتری مداری ، فقدان سرمایه گذاری بر روی ارتقای کیفی تولیدات از دلایل عمده پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی است.

دغدغه‌ای به نام کیفیت خودروهای داخلی

به گزارش کارآفرین نیوز، نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی، موضوع جدیدی نیست و مردم بارها این موضوع را از طرق مختلف به اطلاع خودروسازان و صاحبان صنعت خودروسازی رساندند.

با وجود اعلام این نارضایتی ها، خودروسازان تلاش چندانی برای ارتقای سطح کیفی خودروها نکردند و این در حالی است که طی سه سال اخیر، هر روز شاهد بالا رفتن قیمت خودروها بودیم و کنترلی روی آن صورت نگرفته است.

این افزایش قیمت ها در حالی صورت گرفته که کیفیت خودرو ثابت مانده و تغییری در ساختارهای کیفی خودروها به نسبت قبل از افزایش قیمت ها صورت نگرفته است. با این حال، مردم به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی ایران چاره ای جز خرید این محصولات بی کیفیت با پرداخت هزینه های سرسام آور ندارند.

انحصار بازار خودرو

صنعت خودروسازی ایران از ابتدای شکل گیری تا به الان شاهد حضور شرکت های بزرگ و کوچک بسیاری بوده و اکنون بازار خودروسازی در انحصار چند شرکت بزرگ ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و پارس خودرو است. هر چند برخی از محصولات این شرکت ها مونتاژی هستند و ۱۰۰ درصد تولید داخلی نیستند اما بازار خودرو به انحصار این گروه های خودروسازی درآمده و کارشناسان بسیاری در طی سال های اخیر خواستار خروج خودروسازی از این انحصار شدند تا تحولی مثبت در سطح کیفی خودروها و نوع خودروهای تولیدی ایجاد شود.

دلایل پایین بودن سطح کیفی خودروها

بررسی ها نشان می دهد که مشتری مدار نبودن و عدم سرمایه گذاری روی ارتقای کیفی خودروها از دیگر دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی است که خودروسازان از آن غافل شده اند و انگار تمایلی به اصلاح این وضعیت ندارند چرا که می دانند اکثریت مردم به دلیل شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی توان خرید خودروهای گران قیمت وارداتی را ندارند و چاره ای جز خرید محصولات داخلی با قیمت های پایین تر به نسبت محصولات خارجی نخواهند داشت.

دغدغه‌ای به نام کیفیت خودروهای داخلی

پایین بودن سطح کیفی خودروهای داخلی، مسئله ای نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت یا خودروسازان از آن بی خبر باشند و با این حال، چندان اقدام خاصی برای اصلاح آن صورت نگرفته است. حتی علیرضا رزم حسینی وزیر صمت اواخر خرداد ۱۴۰۰ در دیداری که با برخی خودروسازان خصوصی کشور داشت به این مسئله اشاره کرد و گفت: مردم ایران شایسته استفاده از خودروهای باکیفیت بالا هستند و برنامه ریزی هایی برای افزایش کمی و کیفیی تولید خودرو در کشور انجام شده است. این اقدام باید به عنوان یک سیاست راهبردی مدنظر همه شرکت‌های خودروسازی باشد و در این راستا قدم بردارند.

رزم‌حسینی اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز  باید در کنار افزایش تولیدات، برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود اقدام کنند. البته یکی از مهمترین سیاست‌های این وزارتخانه، حمایت از بخش خصوصی بوده و افزایش عمق ساخت داخل خودروهای مونتاژی در کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

میزان تولید خودروسازان در چهار ماهه اول ۱۴۰۰

با این حال، هنوز هم شاهد تغییر خاصی در بازار خودروهای داخلی نیستیم و این در حالی است که بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کدال حاکی از تولید ۲۸۹ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۲۶۰ هزار و ۲۳۵ دستگاه خودرو) رشد حدود ۱۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در کنار توجه به کمیت خودروهای داخلی، لازم است که خودروسازان به سطح کیفی محصولاتشان هم توجه کنند اما اکنون از این مسئله غافل شدند ، نوساناتی در قیمت خودروها شاهد هستیم و بررسی ها حاکی از افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو است. به طوری که، عمده خودروهای پرتیراژ در بازار طی یک ماه گذشته بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

دغدغه‌ای به نام کیفیت خودروهای داخلی

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در ۶ تیرماه ۱۹۹ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده و خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۶ تیرماه ۲۱۱ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت دنا معمولی ۶ تیرماه ۲۸۴ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۶ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت تیبا از ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ تیرماه به ۱۳۵ میلیون تومان در ۹ مردادماه رسیده است.

از سویی، قیمت کوییک دنده‌ای از ۱۵۰ به ۱۵۸ میلیون تومان، ساینا از ۱۴۳ به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده و قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۳۴ به ۱۳۹ میلیون تومان افزایش یافته و تیبا از ۱۳۷ به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.

لزوم تغییر سطح استانداردهای خودروسازی

با این وجود، باز هم شاهدیم که افزایش قیمتی نامعقول در بازار خودرو صورت گرفته بدون اینکه تغییری در سطح کیفی محصولات داخلی صورت گیرد که تحقق آن، علاوه بر اینکه نیاز به عزم جدی خودروسازان و وزارت صمت دارد، ضروریست اصلاحاتی در استانداردهای مورد تایید خودروهای داخلی اعمال شود و دولت از این طریق، خودروسازان را ملزم به رعایت آن کند تا هم ایمنی مردم با خرید خودروهای داخلی تضمین شود و هم سطح کیفی این محصولات بالاتر برود و از آن طریق، خودروسازی ایران بتواند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد و این صنعت به سمت توسعه حرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =