هلدینگ‌ها به دلیل سرمایه مالی و انسانی، ایجاد ارزش افزوده و توانایی انجام پروژه‌های بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار هستند لذا توجه به نقش هلدینگ در توسعه اقتصادی دارایی اهمیت بالایی است.

توسعه اقتصادی زیر چتر هلدینگ ها

به گزارش کارآفرین نیوز، هلدینگ در ایران با بی‌دقتی شرکت مادر عنوان می‌شود، اصطلاحی بوده که طی سال‌های اخیر در کشور بسیار رواج پیدا کرده است. البته مفهوم هلدینگ چندین دهه قدمت دارد  اما با افزایش سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها، این اصطلاح، به گفت‌وگوهای روزمره راه پیدا کرده است.

اما هلدینگ چیست؟

هلدینگ شرکتی است که سهام چند سرکت مختلف را خریداری و آن را نگهداری می‌کند. هلدینگ‌ها برخلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری، با خریدن بخشی از سهام شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌ و سیاست‌گذاری‌های داخلی آنها نیز ورود می‌کنند.

به طور مثال یک هلدینگ خودروسازی هنگامی که بخشی از سرمایه خود را برای خرید سهام یک شرکت خودروسازی اختصاص می‌دهد، برنامه‌هایی برای مدیریت آن شرکت داشته و یا قصد دارد در سیاست‌های داخلی آن شرکت به‌منظور افزایش منافع خود  اعمال‌نفوذ کند.

در واقع هنگامی که هلدینگی سهام قابل‌توجهی از یک شرکت را خریداری می‌کند، از طریق انتخاب یک یا چند نفر از اعضای هیات‌مدیره، روی تصمیم‌های شرکت تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر انتخاب عضو هیات‌مدیره، یکی از روش‌های اعمال‌نفوذ است. ازآنجایی‌که هر شرکت اساسنامه خاص خود را دارد، هلدینگ‌ها با مالکان شرکت‌ها مذاکره می‌کنند تا در ازای خرید بخش مشخصی از سهام شرکت، اختیار تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بخشی از شرکت را در دست بگیرند.

توسعه اقتصادی در زیر چتر هلدینگ ها

مزایای هلدینگ‌ها

برای افراد سرمایه‌گذار، هلدینگ‌ها از مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند. همین مزایای بالا سبب شده است که افراد به این رویه روی آورند.

کارشناسان اعتقاد دارند، تنوع در سرمایه‌گذاری امکان بالاتر رفتن سرمایه را افزایش می‌دهد لذا هدایت سرمایه به سمت شرکت‌های هلدینگی باعث ایجاد تنوع در سرمایه می‌شود.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم این شرکت‌ها، دارابودن حق رأی برای تمامی سهام‌داران در شرکت هلدینگ است.

تضمین پرداخت وام دیگر مزیت هلدینگ‌ها است. این شرکت نگهدارنده یا مادر تخصصی  از طریق سرمایه شرکت‌های فرعی اقدام به بازپرداخت وام‌های دریافتی می‌کنند به همین علت شرکت‌های فرعی و سرمایه آن‌ها، شرکت هلدینگ را در موقعیتی قرار داده که حتی در صورت ورشکستگی قادر خواهد بود جوابگوی مشکلات مالی خود باشد. دلیل این امر به این موضوع مربوط می‌شود  زمانی که یک هلدینگ ورشکسته می‌شود در حالت روز اول خود (نه پایین‌تر از) قرار می‌گیرد.

اتخاذ سیاست‌های یکپارچه در مقابل سیاست‌های نامنظم شرکت‌های کوچک، مزیت دیگر هلدینگ‌ها است . در واقع هلدینگ‌ها توانایی دارند برای تمام مجموعه‌های خود و شرکت‌های کوچک‌تر زیرمجموعه‌هایشان، سیاست‌های یکسانی را در نظر بگیرند بدون این‌که بخواهند در مدیریت فردی مدیران شرکت‌های تابعه مداخله کنند.

بر اساس قانون ، معافیت‌های مالیاتی از مزایای شرکت‌های هلدینگ است همچنین این شرکت‌ها برای ورود به بازار محصولات جدید نیاز به زمان کمتری دارند. از طرفی شرکت‌های هلدینگ به دلیل تعدد شرکت‌های زیرمجموعه خود با راحتی قادر خواهند بود در بازارهای جهانی فعالیت کنند.

نقش هلدینگ

نقش اولی که می‌توان برای هلدینگ اعلام کرد به نقش نظارتی مربوط می‌شود. در واقع هدف اصلی هلدینگ صیانت از دارایی‌های خود و شرکت‌های زیرمجموعه بوده است. بر اساس اظهارنظر کارشناسان این وظیفه حداقل نقش هلدینگ بوده که از طرق مختلف نظارتی و کنترلی انجام می‌گیرد.

نقش دوم به توسعه هلدینگ مربوط می شود  که در آن شرکت تلاش می‌کند بین بنگاه‌های زیر مجموعه خود هم‌افزایی ایجاد کند. این نقش، نقش اصلی بوده که هلدینگ می‌تواند در شرکت‌های تابعه خود ایفا کند. در واقع هلدینگ با بسیج منابع و قابلیت‌ بنگاه‌های زیرمجموعه خود، یک حرکت تیمی را برنامه‌ریزی کرده تا بازدهی و بهره‌وری افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به مجموع بازدهی هر کدام از شرکت‌ها تابعه داشته باشد.

توسعه اقتصادی در زیر چتر هلدینگ ها

هلدینگ و توسعه اقتصادی

در حال حاضر هلدینگ‌های فراوانی در کشور مشغول به فعالیت هستند و منابع غیررسمی سهم این شرکت‌ها را ۲۵ درصد از ارزش بازار سرمایه عنوان کرده‌اند. با این اوصاف بخشی بزرگی از اقتصاد ایران در کنترل این شرکت‌ها بوده است و توانمندسازی این غول‌های اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال ۱۳۹۲ مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به‌منظور توسعه اقتصادی کشور ابلاغ کردند که هلدینگ‌ها در تحقق اهداف این سیاست‌ها نقش مهمی عهده‌دار هستند. بند ۳ و ۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این شرکت‌ها مرتبط است.

  • محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
  • اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور باهدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیش‌گامی در تقویت بخش واقعی.

علاوه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نیز به توانمندسازی هلدینگ‌ها اشاره شده است.

  • رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال‌زا به‌گونه‌ای که با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های کشور، متوسط رشد ۸ درصد در طول برنامه محقق شود.
  • بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها.
  • جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم.

از سوی دیگر در سیاست‌های کلی نظام در امور تشویق سرمایه‌گذاری به شکل ویژه به هلدینگ‌ها اشاره شده است.

  •  تقویت و حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی کشور برابر با سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی.
  • افزایش بهره‌وری اقتصاد کشور با اصلاحات و اقدامات لازم به‌ویژه اصلاحات ساختاری و مدیریتی و کاهش هزینه‌های مبادله و رفع موانع.
  • توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی بر ایفای فعالیت‌های گسترده و اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ.

باتوجه‌به این سیاست‌ها، آیا هلدینگ‌ها در اقتصاد ایران جایگاه قابل قبولی دارند؟

در سال‌های اخیر سیاست‌های حمایتی فراوانی از شرکت‌های کوچک و متوسط شکل‌گرفته است اما آیا به هلدینگ‌ها نیز توجه شده است. میان شرکت‌های کوچک و متوسط، کدام یک برای اقتصاد اهمیت بیشتری دارد؟

در گزارش بعدی به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =