به گزارش کارآفرین نیوز، بیتردید یکی از مؤثرترین روشها برای رسیدن به موفقیت در زندگی و کسبوکار مطالعه کتب این حوزه است. مطالعه کتب در حوزه موفقیت و کسبوکار سبب میشود که بسترهای ذهنی افراد گسترش یابد و درعینحال فردی که در مسیر کسبوکار گام برداشته است آزادانه فکر کرده و آرامش را در کار خود احساس کند.
با مطالعه بدون پرداخت هزینه بالا، تجربیات بزرگترین کارآفرینان و نویسندگان نصیب افراد میشود. کنترل استرسها و کسب آرامش، تقویت حافظه و قدرت ذهن، تقویت مهارتهای ارتباطی، مهارتافزایی، افزایش خلاقیت و ... همه از ثمرات مطالعه بوده است.
از طرفی اهمیت یادگیری بر کسی پوشیده نیست در واقع خواندن کتاب و یادگیری مطالب جدید تأثیر فراوانی در زندگی افراد دارد. نگاهی به زندگی افراد موفق نیز حکایت از این دارد که آنها همواره بخشی از زندگی خود را مشغول مطالعه بودهاند.
بیل گیتس (مالک مایکروسافت) هفتهای یک کتاب میخواند و مارک زاکربرگ (مالک فیسبوک) خود را ملزم میداند هر دو هفته یکبار کتابی را به اتمام برساند. وارن بافت (مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی و ششمین فرد ثروتمند جهان) هشتاد درصد از زمان روزانه خود را مشغول مطالعه است و مارک کوبان (مدیر شرکت HDNET و سرمایهگذار حوزه کسبوکار) حداقل روزی سه ساعت مطالعه میکند. با این اوصاف میتوان نتیجه گرفت همهی ما بهخصوص کارآفرینان و صاحبان کسبوکار باید به عادتهای روزانه خود، مطالعه کردن را اضافه کنیم.
اگر به فکر این بوده که کسبوکار و تجارتی را برای خود راهاندازی نمایید، حتماً باید توصیههایی را مدنظر داشته باشید. در این زمینه شما قادر نخواهید بود بدون راهنمایی پیش روید. به همین علت در سلسله گزارشات «نگاهی به آثار مکتوب کارآفرینی و موفقیت» به معرفی کتاب های موفقیت، کتاب های کارآفرینی و کتاب های حوزه کسبوکار خواهیم پرداخت تا راهنمایی برای افرادی باشد که قصد دارند کسبوکار خود را آغاز کرده و یا آن را گسترش دهند.
هنر به سرانجام رساندن کارها
کتاب «هنر به سرانجام رسانئدن کارها» در ایران نیز ترجمه و به چاپ رسیده است.
دیوید آلن بیزینس من، مشاور و نویسنده آمریکایی بوده که کتب متعددی در زمینه مدیریت و بهرهوری نوشته است.
آلن در شرکتهایی نظیر نیویورک لایف، بانک جهانی و مؤسسه فورد سابقه فعالیت داشته و در خصوص بهرهوری و کارآمدی کارگاههای فراوانی در سطح جهان برگزار کرده است.
وی شرکت دیوید آلن را در سالیان دور تأسیس کرده و بیش از دو دهه مشاوره و مربیگری مدیریت شرکتها را برعهده داشته است. او یکی از تأثیرگذارترین افراد متفکر در حوزه بهرهوری در دنیا است.
آلن در این کتاب روشی به نام GTF را بهمنظور انجام امور آموزش میدهد. با بهرهگیری ازاینروش میتوان، استرس را مدیریت کرد و در ادامه با تمرکز کامل بر روی کارها، آن را به سرانجام رساند و در نهایت بازدهی را افزایش داد.
GTD (مخفف عبارت Getting Things Done) روشی جهانی برای داشتن بهره وری فراوان و بدون استرس است.
آلن هدف خود از نوشتن کتاب «هنر به انجام رساندن کارها» را اینگونه عنوان میکند: «هدف اصلی من از نگارش کتاب، این بود که به شما یاد بدهم که چگونه به حداکثر بهرهوری خود برسید و در کنار آن ، ذهنی آرام و بهدوراز هرگونه اضطراب و استرس داشته باشید و بعد از گذراندن سالهای طولانی برای به اشتراک گذاشتن این آموزهها با دیگران، و آزمودن میزان تأثیرگذاری و کارآمدی آنها در گوشهوکنار دنیا، اکنون میتوانم با اطمینان قلبی به شما بگویم که: این روش و تکنیکها همگی بدون هیچ نقصی جواب میدهند.»
این کتاب به سه بخش مجزا تقسیم میشود. در بخش یک دید کلی نسبت به اصول و قواعد بنیادین ارائه داده و مخاطب را با سیستم تکنیکها و روشهایی که در این کتاب معرفی شده است، آشنا میکند. در بخش دوم نحوه بهکارگیری این سیستمها در زندگی آموزش داده میشود. در واقع این بخش یک راهنمای عملی و گامبهگام بوده که به افراد کمک میکند با دقت و ظرافت از این مدلها در زندگی بهره ببرند. در نهایت در بخش سوم نویسنده توضیح میدهد بهکارگیری این شیوهها چه تأثیری بر زندگی فردی و حرفهای افراد خواهد داشت.
در بخش مقدمه کتاب اشاره شده است:
یک تدبیر اساسی وجود دارد که با بهکارگیری آن میتوان به موفقیت رسید. بعضیها خیلی زود آن را کسب میکنند و برخی دیگر در میانه راه زندگی خود آن را به دست میآورند و بسیاری هم هستند که هرگز از این تدبیر آگاهی پیدا نمیکنند و هرگز هم به موفقیت نمیرسیدند.
نویسنده در ادامه به راههای متفاوتی اشاره کرده که به انسانها کمک میکند امور خود را به سرانجام برسانند.
بالابردن تواناییهای فردی برای تکمیل امور اولین راه است. برای تمرین این مهارت شما میتوانید از کارهای کوچک شروع کنید. شروع با کارهای کوچک، شما را بهمرورزمان با این عادت وفق خواهد داد. از این طریق به مغز خود فرمان میدهید که شما جز این دسته از افراد بوده که کارهای خود را به سرانجام میرسانید بهاینترتیب این به یک عادت مثبت تبدیل میشود. با تمرینهای کوچک در کسب این مهارت حتی برای ده دقیقه، شما پایههای این عادت را ساخته و هرچه این پایه قویتر شود این عادت ماندگارتر خواهد ماند.
دومین راه تقسیم امور بزرگ به کارهای کوچک است. یک ضربالمثل قدیمی میگوید، رم در یک روز ساخته نشده است. معمولاً پروژههای بزرگ در یک روز و یک هفته به انجام نخواهند رسید. ازاینرو بهتر است این امور بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کرده تا بتوانید با پرداختن به آنها این امر بزرگ را تکمیل کنید.
پرهیز از انجام همزمان چند کار سومین راه در به نتیجه رساندن امور است. درواقع توجه خود را به یک موضوع معطوف کنید و پس از آن ذهن شما قادر خواهد بود با آسودگی به موضوع بعدی فکر کند. یک راه مناسب این است که کارهای خود را در جایی بنویسید تا بهتر بتوانید بر روی این تمرکز کنید. در غیر این صورت مغز شما باید انرژی و زمان زیادی را صرف کند تا خواستههای شما را به یاد بیاورد. روی یک موضوع تمرکز کنید و آن را به سرانجام برسانید.
چهارمین راه، تألیف اهداف و انعطافپذیری است. روی اموری کاری کنید که شما را به سمت اهدافتان سوق میدهند. از طرفی اهدافی را انتخاب کنید که قابل دستیابی باشند. بهتر است با هدفهای کوچکتر شروع کنید تا در مسیر تحقق اهداف راهها و روشها را تجربه کنید. فقط این نکته را فراموش نکنید که نزد خود متعهد باشید و کاری را که شروع کردهاید، باید به پایان برسانید. درواقع مدام از این شاخه به شاخه دیگر نروید.
نظر شما