مدیرعامل شرکت استارتاپی جیم شارک می گوید:‌ برندهای بزرگ پوشاک ورزشی، تهدیدی برای این استارتاپ نیستند. بسیاری از برندهای معروف در تلاش هستند فعالیت خود را به شیوه جیم شارک ادامه دهند.

ورود برند استارتاپی جیم شارک به جمع یونیکورن ها

بن فرانسیس (Ben Francis) موسس برند جیم شارک (Gymshark) در مصاحبه تلویزیونی با CNBC اظهار کرد به دلیل شیوه متفاوت فروش، نگران سهم بازار جیم شارک و تهدید از سوی برندهای معروفی چون آدیداس و نایکی نیست.

جیم شارک در سال ۲۰۱۲ در انگلیس راه اندازی شد. دفتر مرکزی این شرکت در بیرمنگام واقع شده است. فروش محصولات این برند فقط از طریق وب‌سایت شرکت و منحصرا" به صورت آنلاین انجام می شود.

این برند جزو اولین نشان های تجاری است که بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار جامعه (اینفلوئنسر مارکتینگ) را در دستور کار قرار داد و جامعه سفیران جیم شارک به نام "ورزشکاران جیم شارک" را بنا نهاد.

تسلط و آگاهی از قدرت شبکه های اجتماعی به همراه دیدگاه چابک و روحیه  جوان پسند بن فرانسیس موسس جیم شارک ، سبب ورود پرشتاب این برند به باشگاه یونیکورن ها شد.

فرانسیس نسخه اول وب سایت جیم شارک را سال ۲۰۱۱ در دوران دانشجویی راه اندازی کرد. شوق توسعه وب سایت و اپلیکیشن و علاقه وافر به رشته بدن‌سازی باعث شد تا به همراه لوییس مورگان همکلاسی خود ، شرکت را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کند.

فرانسیس و همکلاسی او، فروش تجهیزات بدن‌سازی را از طریق دراپ شیپینگ سرلوحه کار خود قرار دادند. دراپ شیپینگ؛ (Dropshipping) نوعی زنجیره تأمین است که خرده فروش به عنوان واسطه فروش (سفارش گیرنده) بین عمده فروش و مصرف کننده نهایی عمل می کند و عمده فروش، کالا را برای مصرف کننده نهایی ارسال می کند.

فرانسیس و مورگان در مدت کوتاهی، توانستند رضایت مشتریان را جلب کنند. همزمان فرانسیس در رستوران های زنجیره ای پیتزا هات (Pizza Hut) نیز به صورت نیمه وقت مشغول به کار بود. درآمد حاصل از فروش تجهیزات بدن‌سازی و کار در رستوران را سرمایه اولیه خرید چرخ خیاطی و دستگاه چاپ پارچه قرار داد.

جیم شارک در مدت کوتاهی بسیار رشد کرد و در سال ۲۰۲۰ وارد گروه شرکت‌های میلیارد دلاری (یونیکورن) شد.

بر اساس گزارش منتشره، گردش مالی شرکت در ۴ سال گذشته، بیش از ۱۰ برابر شد که فقط ۴۰۰ میلیون یورو (معادل ۵۵۲ میلیون دلار) در سال مالی منتهی به ژوئن ۲۰۲۱ (تیر) کسب شده است.

گرچه جیم شارک، ارقام و اسناد مالی خود را منتشر نکرده است اما اعلام کرد تا پایان جولای ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) درآمد این شرکت به ۲۴.۴ میلیون یورو رسید در حالی که در سال ۲۰۱۹، فقط ۱۵ میلیون یورو اعلام شده بود.

در گزارش ماه ژوئن برند نایک (تولیدکننده معروف لباس های ورزشی) اعلام شد در سال مالی منتهی به ۳۱ می ۲۰۲۱ (۱۰ خرداد ۱۴۰۰)، درآمد این برند با رشد ۱۹ درصدی به ۴۴.۵ میلیارد دلار رسیده است که خالص درآمدش حدود ۵.۷ میلیارد دلار در سال است که نسبت به سال گذشته، بیش از دو برابر شده است.

آدیداس؛ برند آلمانی پوشاک ورزشی در ماه مارس گزارش داد که درآمد این برند در سال ۲۰۲۰، با کاهش ۱۶ درصدی به ۲۰ میلیارد یورو (۲۳.۷ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۲۰ رسید. آدیداس اعلام کرد پاندمی بر فروش این شرکت، تأثیر بسیار گذاشته است.

یک‌نفر قادر به انجام همه کارها نیست

فرانسیس شش سال در سمت‌های مختلف شرکت، ایفای نقش کرد تا به واسطه آشنایی با کارکرد همه بخش های شرکت، تجربه بیشتر و ملموس تری کسب کند. در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد)، پس از کسب تجربه در بخش های فناوری، بازاریابی و تولید، بار دیگر به سمت مدیرعامل منصوب شد. 

فرانسیس می گوید: "درس بزرگ دوران پاندمی این است که هیچ نسخه و محصول واحدی برای همه وجود ندارد. حتی پاندمی کرونا هم به روشی مشابه و به میزان یکسان بر همه مردم تأثیر نگذاشته است. به جای اینکه پشت میزم بنشینم و فقط مدیرعامل جیم شارک باشم، در این شش سال آموختم با همکارانم همدل باشم".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =