مدیر توسعه کسب و کار پلتفرم لندتک قسطا معتقد است: با صنعت لندتک مراحل اخذ تسهیلات آسان‎‌تر و اعتبارسنجی عادلانه‌تر می‌شود.

یک وام بدون دردسر!

امیر مهرابی در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز درباره نحوه فعالیت و ماموریت اصلی قسطا، گفت: قسطا از سال ۹۷ فعالیت خود را در حوزه لندتک شروع کرده و اصلی‌ترین خدمتی که ارائه می‌دهد تسهیل خرید اقساطی کالا برای مشتریان است.

وی با بیان اینکه تلاش اصلی قسطا ایجاد امکان خرید اقساطی در کمترین زمان و با آسان‌ترین شرایط و کمترین پیچیدگی است، اظهار داشت: تلاش ما این بوده که تمام فرایندهای خدمت‌دهی‌مان به مشتریان آنلاین و آنی باشد و تا جای ممکن نیازی به مراجعه حضوری وجود نداشته باشد.

مهرابی تصریح کرد: برای مثال موضوع احراز هویت را با سامانه ثبت احوال و شاهکار انجام می‌دهیم یا برای دریافت صورت‌حساب بانکی مشتریان به گزارش اینترنت بانک که توسط مشتریان گرفته می‌شود اکتفا می‌کنیم و آنها را وادار به دریافت سند کاغذی ممهور بانک نمی‌کنیم.

مدیر توسعه کسب و کار قسطا با بیان اینکه از منظر خدمت به مشتریان ۴ نوع محصول مختلف را ارائه می‌کنیم، گفت: اولین محصول قسطا مربوط به مشتریانی است که به طور مستقیم  برای دریافت خدمات با قسطا ارتباط می‌گیرند. پس از احراز هویت و ثبت نام این افراد، استعلام بانکی آنها دریافت و عملیات اعتباری سنجی برای آنها انجام می‌شود و متناسب با امتیاز کسب شده در اعتبارسنجی، اعتباری تخصیص پیدا می‌کند که می‌توانند از آن برای خرید کالای مورد نظر خود استفاده کنند.

وی افزود: دومین محصول قسطا، ارائه تسهیلات به مشتریان فروشگاه‌های غیر آنلاین است. هم اکنون فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که مشتریان به دنبال خرید اقساطی از آنها هستند اما این فروشگاه‌ها به دلایل مختلف نمی‌توانند این خدمت را ارائه کنند، اگر بخواهیم خلاصه بگوییم دلیل اصلی این اتفاق نداشتن اطلاعات کافی از میزان خوش حسابی مشتری و در کنار آن عدم توانایی فروشگاه در تامین سرمایه در گردش لازم برای فروش غیرنقدی است. قسطا خدمتی طراحی کرده که در آن پنلی در اختیار فروشگاه قرار می‌گیرد که اگر مشتری تقاضای خرید اقساطی کند آن فرد را در قسطا ثبت نام می‌کند. پس از انجام اعتبارسنجی، مشتری کالای مورد نظر خود را از فروشگاه خرید و اقساط آن را به قسطا پرداخت می کند قسطا نیز هزینه کالا را به صورت نقد به فروشگاه می‌پردازد.

مهرابی درباره سومین خدمت قسطا گفت: این خدمت به سازمان‌ها ارائه می‌شود؛ بطوریکه یک سازمان برای کارمندان خود با قسطا قرارداد منعقد می‌کند. در این خدمت مراحل اعتبارسنجی با توجه به توافقاتی که با سازمان مذکور صورت می‌گیرد تسهیل می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت چهارم قسطا هنوز به صورت عمومی رونمایی نشده اما اقدامات اولیه برای ایجاد زیرساخت‌های آن انجام شده است، گفت: در خدمت چهارم با همکاری شرکت پرداخت‌یار پی‌پینگ قرار است درگاه پرداخت اعتباری برای فروشگاه‌های آنلاین ایجاد شود و مشتریان این فروشگاه ها از طریق درگاه مورد نظر، خرید اقساطی خود را از فروشگاه آنلاین انجام دهند.  

مدیر توسعه کسب و کار قسطا در بخش بعدی گفت‌وگوی خود با کارآفرین نیوز، به ماهیت صنعت لندتک پرداخت و گفت: لندتک همانطور که از نامش بر می‌آید تکنولوژی وام‌‎دهی است، و هدفش این است که اصطکاک‌ها را در بازار تسهیلات به حداقل برساند. اصلی‌ترین اصطکاک‌های این بازار عبارتند از: عدم تقارن اطلاعات بین وام گیرنده و وام دهنده و فرآیندهای طولانی ارائه خدمت.

وی افزود: به زبان ساده‌تر لندتک‌ها کاغذ بازی و یک سری رفت‌وآمدهای زائد را از بین می‌برند و تسهیلات متناسب با ریسک اعتباری مشتری را به او ارائه می‌کند.

مهرابی گفت: واقعیتی وجود دارد که اگر مردم بخواهند از بانک‌های سنتی تسهیلات دریافت کنند، باید مدارک و وثائق فراوانی ارائه کنند همچنین مراحل بسیار طولانی را پشت سر بگذارند و تا لحظه دریافت تسهیلات هم می‌بایست پیگیری روزانه داشته باشند.

صنعت لندتک منتظر بانک مرکزی

مدیر توسعه کسب و کار قسطا درباره نحوه مجوز دهی و رگولاتوری پلتفرم‌های لندتک در ایران گفت: در حال حاضر به همت معاونت علمی ریاست جمهوری و با همکاری تعدادی از فعالان حوزه لندتک، پیش‌نویسی از چارچوب فعالیت لندتک‌ها آماده و به بانک مرکزی ارائه شده است که هم اکنون در حال بررسی است.

وی افزود: در رابطه با پرداخت‌یارها هم این‌گونه بود که ابتدا به وجود آمدند و کم‌کم رگولاتور به فکر قانون گذاری افتاد و آیین‌نامه‌هایی برای آن به وجود آورد.

مهرابی گفت: بطور کلی تکنولوژی و بخش خصوصی همواره جلوتر از بخش دولتی است و به طور معمول تا حدی پیشروی می‌کنند و پس از آن دولت ها احساس نیاز به قانون گذاری پیدا می کنند. در خصوص لندتک‌ها هم همین موضوع صادق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =