به گزارش سی ان بی سی، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ (۶ مهر) آمازون، روبات خانگی خود را به بازار عرضه کرد. این ربات که مدتها همگان منتظر رونمایی آن بودند، آسترو (Astro) نام دارد و با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می رسد. هفته پیش نیز آخرین نمونه آزمایشی (دمو) این ربات برای رفع عیوب احتمالی مورد آزمایش کامل قرار گرفت.
آسترو بیشتر شبیه گجت است. گرچه این شرکت به فروش های آنلاین بین المللی معروف است، اما بخش اعظم درآمد و سود این شرکت از تجارت خدمات وب و رایانش ابری (AWS) است. نسخه های اولیه تولیدی (D1E) فقط برای رونمایی است. افراد برای در اختیار داشتن این روبات خانگی باید ثبت نام اولیه انجام دهند.
آمازون تصمیم ندارد تولید انبوه بدون پیش ثبت نام انجام دهد زیرا درصدد است هر بار نسخه جدیدی از ربات با قابلیت های بیشتر رونمایی کند. به نظر می رسد تجربه تولید انبوه گوشی هوشمند فایر (Fire Phone) در سال ۲۰۱۵ و عدم استقبال بازار از آن موجب اتخاذ چنین سیاستی از سوی هیأت مدیره آمازون شده است.
چارلی تریشلر؛ مدیر تولید آمازون در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: " آمازون همیشه به دنبال فناوری های آینده دنیاست. قدرت فزاینده و غلبه هوش مصنوعی و علم رباتیک، غیر قابل انکار است. همه ما در تصورات مان به روزی که ربات در خانه، کارها را انجام دهد فکر کرده ایم. نزدیک به ۱۰ سال تحقیق هدفمند و تجربه هوش مصنوعی، ضمانت ساخت چنین رباتی است".
وی همچنین بر این باور است که آسترو تمام قابلیت ها و ویژگی های محصولات قبلی آمازون را داراست.
آسترو از نظر سایز و قیمت و همچنین قدرت مسیر یابی و جهت یابی با ربات هایی که ژاپن رونمایی کرده است تفاوت دارد.
آسترو چیست؟
رباتی با سایز یک سگ کوچک و دارای سه چرخ: دو چرخ برای حرکت در خانه و یک چرخ کوچکتر برای چرخش به اطراف. دوربین چرخشی و بالا رونده ای که روی یک بازوی ۴۲ اینچی تعبیه شده است. زمانی که در خانه نیستید، آسترو در خانه می چرخد و همه جا را می پاید.
آسترو توانایی حرکت پشت سر افراد، پخش موسیقی و همچنین پخش برنامه تلویزیونی روی صفحه ۱۰ اینچی نصب شده را دارد. به دلیل برخورداری از قابلیت تشخیص چهره، آسترو می تواند کالایی را در قسمتی از خانه یا محل کار تحویل بگیرد و به فرد دیگری در اتاق دیگری تحویل دهد. البته نمونه رونمایی شده آسترو فقط در یک طبقه (ساختمانهای بدون پله) قابل استفاده است.
دوربین قرار داده شده روی آسترو برای امنیت خانه و تماس های تصویری بسیار کاربردی است. در زمان اولین ورود به خانه، آسترو موقعیت مکانی و نقشه خانه را اسکن و در حافظه ذخیره می کند که می تواند در اجرای دستورات، سریعتر عمل کند. این ربات با قابلیت کنترل از راه دور از طریق موبایلکمک می کند افراد از سلامت افراد سالمندی که در خانه تنها هستند اطمینان حاصل کنند.
در نسخه آتی این ربات، دست یا بازوی گیرنده ای طراحی شده است (که هنوز اجرایی نشده) و موجب می شود آسترو، خود بتواند چیزی را بردارد.
گرچه این ربات هنوز نمی تواند چیزی را بردارد یا از پله بالا برود، اما به دلیل قیمت مناسب، هر فردی دوست دارد یک آسترو در خانه داشته باشد.
شرکت آمازون با رونمایی از آسترو ثابت کرده است که همچنان قصد تحقیق، تولید، فعالیت و رونمایی در دنیای هوش مصنوعی و رباتیک دارد. سال ۲۰۱۴ با رونمایی از "آمازون اکو" (داپلر هوشمند) ورود خود را به این عرصه تثبیت کرد به گونه ای که میلیونها نفر در دنیا هم اکنون یک آمازون اکو در خانه دارند. باید منتظر ماند و دید آیا آسترو با این قیمت، مهمان خانه ها می شود یا مردم منتظر نسخه جدید خواهند بود که قابلیت های بیشتری خواهد داشت.
نظر شما