طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری تایلند، سالها این کشور را در رده پررونق ترین مقاصد گردشگری قرار داد اما در چند سال اخیر، این کشور همزمان به یکی از بهترین مقاصد سرمایه گذاری و استارتاپی دنیا تبدیل شده است.

جاذبه‌های استارتاپی تایلند برای کارآفرینان

به گزارش کارآفرین نیوز،‌ فناوری‌های اینترنت محور موجب دگرگونی شدید روش‌ های تجارت در دنیا شده است اما فقط ارائه ارتباطات اینترنتی بی نقص، تضمین کننده رونق کسب و کارهای اینترنتی در هیچ نقطه ای از دنیا نیست.

امکانات زیستی و معیشتی منطقه از مهمترین دغدغه های هر سرمایه‌گذار و کارآفرین است. شاید اصلی ترین دلیل تصمیم گیری برای راه اندازی استارتاپ ها در پایتخت تایلند، هزینه پایین زندگی و امکانات در این کشور (در بانکوک و سپس در چیانگ مای) باشد.

 زیرساخت ها و امکانات مدرن در نظر گرفته شده برای برقراری اتصال دائمی و با کیفیت جریان برق و اینترنت، از دیگر مزایای مهمی است که به سرمایه گذاران اطمینان می دهد خسارتی از بابت قطعی های مکرر برق یا اینترنت به کسب و کار آنها وارد نخواهد شد.                     

نکته درخور توجه، فرهنگ حمایتی دولت تایلند از استارتاپ هاست که باید سرلوحه تصمیم سازی ها و اقدامات سایر دولت ها در جهت ترغیب و تشویق کارآفرینان و سرمایه گذاران قرار گیرد.  

تمامی موارد فوق، از مهمترین دلایلی است که شالوده اطمینان خاطر سرمایه گذاران و کارآفرینان استارتاپی داخلی و خارجی را  تشکیل می دهد. واضح است که در چنین فضایی، کارآفرینان خارجی نیز به سهولت می توانند استارتاپ خود را در تایلند به ثبت برسانند.  

توسعه تجاری صنعتی در تایلند و رونق استارتاپی در این کشور رابطه مستقیم با یکدیگر دارند که به موازات هم دوشادوش پیش می روند.

آشنایی با چند استارتاپ قدرتمند تایلندی

کلیم دی (ClaimDi):  اولین و جامع ترین اپلیکیشن خرید خدمات بیمه ای در منطقه آسیای جنوب شرقی

تیم Anywhere 2Go با مدیریت کیتینان آنوفان (Kittinan Anuphan) که از سال ۲۰۰۰ با طراحی اپلیکیشن معرفی و خرید مستقیم خدمات بیمه ای از شرکت ها، خود را به بازار شناساند، در سال ۲۰۱۱، استارتاپ فین تکی کلیم دی را راه اندازی کردند. این استارتاپ فین تکی، برای رفع معضل طولانی شدن فرایند دریافت خسارت از شرکت های بیمه ای، اپلیکیشنی به نام Knock for Knock (K4K) طراحی کرد که هم اکنون از اپ استور و گوگل پلی نیز قابل نصب است.

K4K؛ اولین و در حال حاضر بهترین اپلیکیشن بیمه ای در دنیا است که بدون اتلاف وقت، طرفین می توانند گزارش خود را از صحنه تصادف شرح دهند و با دوربین موجود در اپلیکیشن، عکس ساده ای از زوایای مختلف، ضمیمه گزارش نمایند و به شرکت بیمه ای خود ارسال کنند بدون اینکه منتظر حضور پلیس و نماینده شرکت بیمه در صحنه تصادف باشند. همچنین این استارتاپ قدرتمند، ویژگی جستجوی نزدیک ترین نمایندگی یا تعمیرگاه خودرو را نیز به K4K افزوده است.

با توجه به وقوع بیش از ۱۴ میلیون تصادف سالانه وسایل نقلیه در تایلند، K4K نقش بسزایی در صرفه جویی زمانی و مالی و در مجموع در اقتصاد این کشور دارد. علاوه بر اینکه از ترافیک سنگین و طولانی مدت که خسارات اقتصادی و زمانی مضاعف برای رانندگان وسائط نقلیه و دولت به بار می آورد جلوگیری می کند.

این استارتاپ پر پتانسیل، در پنج سال اول فعالیت خود توانست جوایز متعددی از جمله جایزه ICT (فناوری های برتر) تایلند، جایزه ICT منطقه آسه آن، جایزه APICTA  (منطقه آسیا اقیانوسیه) و ... را کسب کند.

ایتیگو (Eatigo): اولین پلتفرم رزرو رستوران ها با ۵۰ درصد تخفیف در زمان رزرو

 این پلتفرم در سال ۲۰۱۳ همزمان در تایلند و سنگاپور راه اندازی شد. رستوران دارانی که در این اپلیکیشن، ثبت نام و با آن همکاری می کنند در ساعات و روزهای غیر اوج نیز می توانند از ظرفیت موجود رستوران خود استفاده کنند. سیستم قیمت گذاری تقاضا محور به صاحبان رستوران ها کمک می کند تا در زمان های خلوت (غیر پیک) نیز از ظرفیت ها و امکانات موجود رستوران خود بهره ببرند.

در حال حاضر، بیش از ۵ میلیون نفر از خدمات تخفیفی غذایی ۴ هزار رستوران ثبت شده در ایتیگو استفاده می کنند و امکانات این شبکه مترقی برای رستوران ها و مشتریان در هنگ کنگ، مالزی، هندوستان و فیلیپین نیز بومی سازی و قابل دسترسی شده است.

با حمایت مالی شرکت تریپ ادوایزر (TripAdvisor: غول بین المللی گردشگری و رزرواسیون سفر)، استارتاپ ایتیگو توسعه فرا قاره ای را در دستور کار قرار داده است و به سرعت در حال ثبت نام از رستوران های منطقه آسیای جنوب شرقی و سایر کشورها است.

اِکامرس (aCommerce): آچار فرانسه سایر شرکت های استارتاپی

این شرکت استارتاپی، تسهیل‌گر خدمات تجاری ـ بازرگانی در منطقه آسیای جنوب شرقی است که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. این شرکت مانند سیستم آلا کارت (ala carte) در رستوران ها عمل می کند بدین معنا که هر نوع خدمات تجاری قانونی که تجار و شرکت ها درخواست کنند، این شرکت، امکانات و فرایندهای ضروری برای تکمیل آن را فراهم می کند.

 در قوانین این شرکت، سطح مشتری مداری بالاتر از استانداردهای جهانی، تعریف شده و لازم الاجرا است. هدف از راه اندازی این استارتاپ، تسهیل دستیابی به اهداف تجارت الکترونیک برای برندهایی است که از این شرکت کمک می گیرند. قانون نانوشته این استارتاپ؛ هم تیم شدن با شرکت ها تا نقطه هدف است.

شرکت های منطقه آسیای جنوب شرقی می توانند از راه حل ها و فناوری های E2E (فناوری های سر به سر یا رمزنگاری شده که حتی شرکت ارائه دهنده اینترنت نیز به آن دسترسی ندارد) توسط این استارتاپ برای بازاریابی عملکردی، بازاریابی شبکه ای، طراحی فروشگاه اینترنتی و راه اندازی درگاه های پرداخت مطمئن، تکمیل سفارشات، انبارداری، تحویل کالا و ... بهره ببرند.

 این استارتاپ با تکیه بر اشراف اطلاعاتی فوق العاده در مورد موضوعات استارتاپی و تجاری، برای سایر استارتاپ ها و برندهای کم سابقه، تولید محتوا انجام می دهد به گونه ای که گام بزرگی در جهت معرفی آن برند به بازار صنعت مربوطه در کل دنیا خواهد بود.

به گفته پاول سریووراکا (Paul Srivoraka)؛ هم بنیانگذار و مدیر اجرایی این استارتاپ بین المللی، آخرین سرمایه گذاری این شرکت فعال در نوامبر (آبان) ۲۰۱۷، توسط شرکت سرمایه گذاری بین المللی KKR به مبلغ ۴۴ میلیون دلار و پیش سرمایه گذاری به مبلغ ۲۲ میلیون دلار انجام شد.

این شرکت در حال گسترش شیوه جدیدی از خرده فروشی است که به زودی روش های قدیمی خرده فروشی را متحول خواهد کرد که البته هنوز اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده است.

شعب این استارتاپ هم اکنون در اندونزی، فیلیپین، سنگاپور و مالزی در حال ارائه خدمات به شرکت های تجاری فین تکی و استارتاپی هستند.

بانکوک پست آورده است:‌ درآمد این شرکت از آغاز پاندمی حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد داشته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =