نشست جهانی سالانه سرمایه گذاران، حلقه اتصال با کارآفرینان جهان است که استارتاپ های کره جنوبی همیشه به عنوان یکی از فعال ترین اعضا در این نشست ها ظاهر شده اند.

قدرت نمایی استارتاپ‌های کره جنوبی

به گزارش استارتاپ ژنوم، پس از نیویورک، پایتخت کره جنوبی به عنوان دومین محدوده متروپولیتن (دولت‌شهری) دنیا شناخته شده است. سئول در ۴ دهه گذشته توانست در زمره کشورهایی قرار گیرد که سریع‌ترین رشد اقتصادی را تجربه کرده اند به گونه ای که در این مدت، درآمد سرانه بر اساس قدرت خرید شهروندان، نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافته است.

با شنیدن نام کره جنوبی، همیشه نام صنایع خودروسازی یا لوازم خانگی آن به ذهن متبادر می شود اما صنایع استارتاپی کره جنوبی تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی این کشور دارند. سئول که در حال حاضر، خانه ۱۱ یونیکورن کره ای است تصمیم دارد در سال ۲۰۲۲ در لیست پنج هاب استارتاپی دنیا قرار گیرد و برای دستیابی به این هدف، اقدامات قانونی و سرمایه گذاری  فراوانی انجام داده است.

قدرت نمایی استارتاپ‌های کره جنوبی

شهردار سئول با هدف جذب کارآفرینان اعلام کرد: کارآفرینان جوان، گنج های شهر هستند. دولت‌شهر سئول (SMG) را به شهر دوستدار جوانان کارآفرین تبدیل خواهیم کرد. با آموزش های بیشتر، تلاش می کنیم دنیا شاهد شکوفایی و فعالیت یونیکورن های بیشتری در سئول باشد. اما همچنان حامی کارآفرینانی که در مراحل اولیه استارتاپی خود هستند نیز خواهیم بود".

در ماه جولای(تیر- مرداد)‌ ۲۰۲۲، دولت کره جنوبی اعلام کرد ۱۱۴ تریلیون وون (۹۴.۵ میلیارد دلار)  در ۵ سال آینده سرمایه گذاری خواهد کرد. شرکت های کره ای و دولت های محلی نیز ۳۷.۲ میلیارد دلار دیگر به مبلغ ۱۳۲.۶ میلیارد دلار اولیه تزریق خواهند کرد.  

برنامه های تکمیلی متعددی نیز برای تحقق و  اثبات این گفته ها در دست اجراست: راه اندازی مرکز رشد IoT (اینترنت اشیا) برای حمایت از استارتاپ هایی که برای حل مشکلات شهری تلاش می کنند، ایجاد پارک فناوری دیجیتال Gyaepo و ایجاد هاب استارتاپی مراکز تجاری سئول و ... .

همچنین مرکز استارتاپ جهانی سئول از کارآفرینان خارجی که  کسب و کار استارتاپی خود را به سئول منتقل کنند حمایت می کند.

اکوسیستم استارتاپی کره جنوبی، سالانه رویدادها و نمایشگاه های بسیاری در این زمینه برگزار می کند. COMEUP ۲۰۲۰؛ بزرگترین رویداد برگزار شده در کره جنوبی تا این سال بوده است که موجب جذب ۱۰۷۶ استارتاپ از ۸۸ کشور دنیا برای استقرار و فعالیت در کره جنوبی شد.

نشست جهانی سالانه سرمایه گذاران خطر پذیر(VC) نیز حلقه اتصال سرمایه گذاران و کارآفرینان دنیا است که کره جنوبی همیشه به عنوان یکی از فعال ترین اعضا در این نشست ها ظاهر شده است.

دولت کره جنوبی همچنین برای پایه ریزی درست تفکر کارآفرینی و کسب و کار استارتاپی، در حال راه اندازی "مدرسه نوآوری" در پارک فناوری دیجیتال Gyaepo برای آموزش ۲۰۰۰ مهندس نرم افزار حرفه ای است. همچنین در مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شش هاب استارتاپی جدید التأسیس، سالانه ۱۶۰۰ تکنولوژیست استارتاپی دوره خواهند دید.

تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۰، از ۱۱ میلیارد دلار گذشت که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳، از جایگاه پنجم ارتقا یابد و پس از چین و آمریکا در رتبه سوم قرار گیرد.  

آشنایی با تعدادی از استارتاپ های مطرح و موفق کره جنوبی خالی از لطف نیست:

مارکت کرلی (Market Kurly): استارتاپ فروشگاهی آنلاین مواد غذایی و کشاورزی

پلتفرم خرید نیازهای روزانه در کره جنوبی توسط سوفی کیم (Sophie Kim) در سال  ۲۰۱۶  راه اندازی شد. این سامانه با هدف جلوگیری از اتلاف وقت افرادی که از نظر زمانی برای خریدهای روزمره با مشکل روبرو هستند فعالیت می کند. افراد می توانند تا ساعت ۲۳ هر روز ، سفارشات غذایی و صیفی جات خود را ثبت نمایند و قبل از ساعت ۷ صبح تحویل بگیرند.

مهمترین دلیل استقبال مردم از این پلتفرم، تأکید و تعهد مسئولان مارکت کرلی بر حفظ کیفیت و تازگی تمام مواد غذایی از جمله گوشت، ماهی و سبزیجات است که موجب شده میزان نارضایتی از سفارش های تحویل داده شده به صفر نزدیک شود.

این استارتاپ عظیم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، پاکت پلی استرن بسته بندی و ارسال سفارشات را کنار گذاشت و در حال حاضر از پاکت ها و بسته بندی های کاغذی، استفاده می کند. این اقدام، سالانه موجب کاهش ۷۵۰ تنی ضایعات پلاستیکی و ۲۱۰۰ تنی فوم های یونولیتی خواهد شد. در صورتی که مشتریان، این بسته بندی های کاغذی جدید را بازگردانند، با بازآفرینی مجدد در چرخه مصرف قرار خواهد گرفت که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر پایداری محیط زیست، کمک شایان توجهی خواهد بود.

کوپانگ (Coupang):

بوم کیم (Bom Kim)؛ کارآفرین دورگه (کره ای- آمریکایی) در سال ۲۰۱۰ در حالی که فقط ۳۲ سال داشت، شرکت استارتاپی خرید و فروش اینترنتی کوپانگ را تأسیس کرد که به مدد زیرساخت های اینترنتی مدرن و بی نقص در کره جنوبی، خیلی زود به یکی از پرطرفدارترین سایت ها تبدیل شد.

کوپانگ؛ غول استارتاپی تجارت الکترونیک در کره جنوبی است که شهروندان از آن به عنوان "آمازون" کره جنوبی یاد می کنند و با سرعت بسیار به یونیکورن کره جنوبی تبدیل شد.  این استارتاپ، تمام مراحل خرید از ثبت سفارش در گوشی تلفن همراه تا تحویل در محل مدنظر مشتری را در بر می گیرد.

این استارتاپ در سال ۲۰۲۱، فعالیت خود را به تایوان و ژاپن نیز گسترش داد و اعلام کرد در سال ۲۰۲۲، خدمات خود را به مردم سنگاپور عرضه خواهد کرد.

این اپلیکیشن مانند آمازون، تمامی اقلام الکترونیکی، لوازم منزل، تجهیزات سفر، سیسمونی نوزاد، کالاهای فرهنگی مانند کتاب و لوازم التحریر، آلات و ادوات موسیقی و ... را تهیه و در محل ثبت شده تحویل می دهد.

سوپربین (Super Bin)

 کیم در سال ۲۰۱۵ شرکت استارتاپی سوپربین را در شهر دائجون کره جنوبی تأسیس کرد. این استارتاپ که از نسل جدید استارتاپ ها محسوب می شود، با نگاه ویژه به پایداری محیط زیست فعالیت می کند.

سوپر بین، ربات هوشمندی به نام "نفرون" طراحی کرده است که منابع قابل بازیافت و قابل چرخش در طبیعت را تشخیص می دهد و هر یک را بر اساس جنس آن (بطری های شیشه ای، فلزی، کاغذی و ...) در فرایند بازیافت مخصوص به خود قرار می دهد. دوربین ها و سنسورهای تعبیه شده روی این ربات هوشمند که بر اساس الگوریتم ذهن و ساختار چشم انسان طراحی شده است، قابلیت تفکیک اجسام بر اساس جنس آن ها را دارد. این دستگاه توانایی بازیافت ۵۰ قلم کالا در هر دقیقه را دارد.

با وجود بازوهای نصب شده روی این ربات هوشمند، نفرون می تواند پس از تحویل گرفتن کالاهای ضایعاتی از شهروندان، وجه آن را محاسبه و به آنان پرداخت نماید.

این شرکت برای شهروندانی که برای اولین بار از این سیستم استفاده می کنند، آموزش هایی برگزار می کند تا افراد پس از آن، خود بتوانند ضایعات را به نفرون تحویل دهند و وجه آن را تحویل بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =