در پی افزایش سرسام آور قیمت گاز مایع طبیعی (LNG) در یک سال اخیر، کشورهای آسیایی برخی سفارشات خرید و سرمایه گذاری های جدید برای پایانه های ال ان جی را لغو می کنند.

نرخ گاز مایع بالا رفت؛ آسیایی ها سفارش خرید را لغو کردند

به گزارش آسیافاینشنال، در پی افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت گاز مایع طبیعی (LNG) در یک سال اخیر، کشورهای آسیایی در حال کاهش سفارشات خرید ال ان جی هستند.

در حالی که تولیدکنندگان اصلی نگران پیامدهای حاصل از این تصمیم هستند، بسیاری کشورها و سازمان ها نسبت به افزایش آثار زیانبار مصرف سوخت های فسیلی بر محیط زیست هشدار می دهند.

اقتصادهای نوظهور آسیا از جمله خریداران LNG هستند که بر اساس برآوردها حدود ۷۰ درصد کل ال ان جی تولیدی را مصرف می کنند. قیمت LNG‌ فقط در ماه گذشته، دو برابر شده است و اقتصاد این کشورها توان تأمین این سوخت با قیمت های گزاف را ندارد. بسیاری از صادرکنندگان LNG در آمریکای شمالی، تقویت ظرفیت صادرات خود را در دستور کار قرار داده اند.  

گاز طبیعی سوخت فسیلی قابل قبول تری نسبت به نفت و زغال سنگ است و اثرات مخرب کمتری بر محیط زیست می گذارد. اقتصادهای در حال رشد مانند هند، چین و پاکستان در راستای عمل به تعهدنامه های بین المللی تلاش می کنند انتشار گاز کربن را کاهش دهند. اما افزایش تصاعدی قیمت LNG، تأمین کنندگان انرژی را  وادار می کند تا نوع انرژی مصرفی خود را تغییر دهند.

این موضوع موجب شد سرمایه گذاری ها بر روی LNG در منطقه آسیای جنوب شرقی با نوسان مواجه شود.

کشورهای جنوب آسیا مانند هند، پاکستان و بنگلادش که ۲۰ درصد از واردات کل آسیا را به خود اختصاص می دهند، بیش از سایر کشورها از این افزایش بی سابقه قیمت ها ضرر خواهند کرد.

تحلیلگران حوزه مذاکرات قراردادها معتقدند که زنگ هشدار به صدا درآمده است. اثرات تأخیر در ساخت پایانه های جدید LNG در منطقه، آرام آرام نمایان می شود و اقدامات فعلی نیز به زودی به بار نمی نشیند. گرچه به دلیل تأثیر شیوع کرونا بر بودجه کشورها، تصمیم گیری و اقدام فوری امکان پذیر نیست. خریداران جدید برای پذیرش قیمت های جدید و امضای قراردادها در این قیمت ها با مشکل مواجه شده اند و مذاکرات خرید LNG به کندی پیش می رود.

البته ناگفته نماند در کوتاه مدت، صادرکنندگان بزرگ آمریکایی به ویژه آمریکای شمالی از این افزایش قیمت استقبال می کنند ولی نوسانات قیمتی در نهایت موجب لغو قراردادهای منعقده طولانی مدت خواهد شد  و به کاهش صادرات می انجامد که تأثیر خود را بر اقتصاد بین الملل به زودی نشان خواهد داد.  

والری چاو (Valery Chow)؛ قائم مقام مؤسسه تحقیقات انرژی "وود مکنزی" می گوید: خریداران تازه وارد بازار LNG، بیش از صادرکنندگان نگران این افزایش قیمت ها هستند. قیمت های سرسام آور LNG وارداتی، بار مضاعفی بر بودجه کشورهایی مانند هند و پاکستان وارد می کند و به ناچار، آنها را به سمت جایگزینی گاز طبیعی با سوخت های ارزان تر مانند نفت کوره (نفت سیاه) سوق می دهد.

هند و چین، دو کشور اصلی واردکننده LNG‌ در آسیا هستند. هند، واردات را در ماه سپتامبر (شهریور) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ۴.۲ درصد کاهش داده است. چین نیز بخشی از قراردادهای آتی خود را لغو کرده است.

بنگلادش ماه گذشته ۳۳ درصد، واردات LNG را کاهش داد. در دو ماه گذشته، پاکستان نیز برای لغو برخی مناقصات پیشین اقدام کرده است.  

سعد الکعبی؛ وزیر انرژی قطر در حاشیه کنفرانس مجازی LNG که به میزبانی ژاپن برگزار شد با اشاره به مبهم بودن آینده بازار LNG  اعلام کرد: قطر به عنوان بزرگترین تولید کننده و تأمین کننده LNG‌ در دنیا، تا سال ۲۰۲۶، ظرفیت تولید خود را ۴۰ درصد افزایش خواهد داد و به ۱۱۰ میلیون تن در سال خواهد رساند.

اگر روند افزایش قیمت تداوم یابد، شاید در کوتاه مدت، مشتریان مجبور به خرید باشند اما در طولانی مدت، تقاضا کاهش خواهد یافت و سوخت های دیگری جایگزین می شود که اثرات زیست محیطی بسیار مخربی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =