سرعت ورود اندونزی به دنیای استارتاپ ها و اقتصاد دیجیتال، همراه با حمایت های دولت این کشور به ویژه از استارتاپ های فناوری محور، موجب تحول عظیم اقتصادی این کشور شده است.

اندونزی؛ موشک اقتصادی منطقه آسیای جنوب شرقی

به گزارش کارآفرین نیوز،‌ در دو دهه گذشته، اندونزی به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه آسیای جنوب شرقی مطرح بوده است که سرعت رشد استارتاپی بالایی نیز داشته است.

گرچه پاندمی موجب شد گردش مالی صنعت گردشگری در اندونزی به شدت کاهش یابد، اما این کشور همچنان با قدرت و بافاصله، پیشتاز رشد اقتصادی در منطقه آسه آن است.

بر اساس گزارش طبقه بندی شده بانک جهانی از میزان درآمد ناخالص ملی (GNI) کشورها، اندونزی در سال ۲۰۲۰ با وجود رکود صنعت گردشگری به دلیل پاندمی، توانست جایگاه خود را به عنوان کشوری با درآمد متوسط به بالا ارتقا ببخشد.

موج فعالیت استارتاپ های این کشور که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اکنون به دوران بلوغ اقتصادی و حرفه ای خود نزدیک می شود.

۵۱ درصد از جمعیت ۲۷۰ میلیون نفری اندونزی، زیر ۳۰ سال که هم در سن کسب و کار هستند و هم خوره تکنولوژی. همچنین تعداد کاربران فعال شبکه های اینترنت در اندونزی، بیش از ۱۹۷ میلیون نفر اعلام شده است.  

همچنین در راستای حمایت عملی و قانونی از استارتاپ ها و اقتصاد دیجیتال، دولت این کشور در استارتاپ های نوین، سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام می دهد. این اقدام دولت اندونزی موجب تشویق و ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری های کلان در استارتاپ های دیجیتالی و فین تکی مستقر در این کشور شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در ۵ سال آینده، شاهد رشد فزاینده خلق سرمایه توسط یونیکورن ها و سونیکورن های اندونزیایی باشیم. سونیکورن (Soonicorn)؛ استارتاپ هایی هستند که خیلی سریع پس از تأسیس و راه اندازی به یونیکورن تبدیل می شوند.

اکوسیستم استارتاپی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا از مرحله استارتاپ ها و پلتفرم های متداول بانکداری، آموزشی و خرید فراتر رفته و استارتاپ های نوینی را به دنیا معرفی نموده است.

تانی (Tani)

در سال ۲۰۱۶، ‌ اکا پامترا (یکی از کارشناسان بانک جهانی) که اصالتی اندونزیایی دارد استارتاپ تانی گروپ (Tanigroup) را تأسیس کرد. این استارتاپ با هدف کمک به کشاورزان این کشور آغاز به کار کرد. مردم می توانند بدون اتلاف وقت در ترافیک سنگین خیابان ها و جاده های اطراف شهر، محصولات کشاورزی را به صورت تازه و مستقیم از کشاورزان خریداری کنند و در خانه یا محل کار تحویل بگیرند.

 تعهد مدیران این استارتاپ به حفظ کیفیت و تازگی و همچنین سلامت سبزیجات و میوه جات در هنگام تحویل به مشتری، کاربران پلتفرم این استارتاپ را افزایش داده است به گونه ای که هم اکنون بیش از ۲۸۰۰۰ کشاورز اندونزیایی، محصولات خود را از این طریق به دست مشتریان می رسانند. کشاورزانی که با تانی همکاری می کنند اذعان دارند که پس از آغاز فروش از طریق پلتفرم Tani، میزان فروش و درآمد آنها بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

کشاورزان پس از آغاز استفاده از این پلتفرم، سطح زیر کشت زمین های خود را افزایش داده اند زیرا نگران عدم فروش محصولات یا قیمت پایین فروش محصولات خود به دلالان نیستند.

همچنین این استارتاپ برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی مورد نیاز، به کشاورزان، وام کم بهره  می دهد. بخش TaniHub‌ این پلتفرم برای استفاده عمومی کشاورزان و مشتریان است اما بخش TaniFund‌ فقط برای کشاورزان ثبت نام شده قابل دسترسی است که می توانند میزان وام درخواستی و نوع ادوات مورد نیاز را ثبت کنند.

به دلیل استقبال بی نظیر مردم از این استارتاپ، شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر تا کنون چندین مرحله در این استارتاپ سرمایه گذاری کرده اند.

آرونا (Aruna)؛ از دریا به سفره

اندونزی از قدیم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غذاهای دریایی در دنیا بوده است، اما نکته تأسف برانگیز اینجاست که میزان اتلاف این مواد غذایی با ارزش در صنایع میانی این حوزه همچنان زیاد است.

فرید نافال اسلم و ایندراکا فتح الله؛ دو دانشجوی فناوری اطلاعات در دانشگاه تلکم (TelKom University)، آرونا را تأسیس کردند. پدران فرید و ایندراکا صیاد بودند و به دلیل آشنایی کامل با چالش های این حرفه، ایده کاهش مشکلات جامعه کاری ساحل را عملی کردند.

آرونا با هدف نزدیک تر کردن صیادان و فروشندگان مواد غذایی با رستوران‌ها و صادرکنندگان در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. صاحبان رستوران ها و کارخانه ها میزان مورد نیاز از هر نوع آبزی را از طریق پلتفرم آرونا ثبت سفارش می کنند و در زمان مقرر در محل مورد نظر تحویل می گیرند تا هم مواد غذایی اولیه با کیفیت و تازه برای پخت استفاده شود و هم از خرید بیش از مقدار نیاز روزانه جلوگیری شود. این روند موجب می شود تا از صید بیش از حد آبزیان جلوگیری شود.

این استارتاپ که از ایده اولیه "مزرعه به بشقاب" بهره می برد، هم صیادانی که فقط یک قایق دارند را به خود جذب کرده است و هم شرکت های ماهیگیری بزرگ.

این استارتاپ، با توجه ویژه به موضوع "پایداری زمین"، قانون چهاردهم سازمان ملل در موضوع حفظ محیط زیست را سرلوحه کار خود قرار داده است و از صید بی رویه و بی ضابطه جلوگیری می کند. در این قانون تأکید شده است که منابع پایدار جهانی یکی از مشخصه های آینده پایدار است و حفظ آبهای ساحلی از آلودگی ها و همچنین جلوگیری از صید بی رویه آبزیان اکوسیستم زمین را برای آیندگان حفظ می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =