یک تولیدکننده کارآفرین در صنعت نساجی با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه سد راه تولید است، شرط رونق صنعت نساجی کشور را حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: تسهیلات در کنار محدودسازی واردات و به‌روزرسانی تکنولوژی؛ از شروط مهم است.

واردکننده‌ای که کارآفرین شد

به گزارش کارآفرین نیوز، موفقیت در عصر حاضر به اقتصاد دانش‌بنیان متکی بوده و رویکردهایی که بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی مبتنی هستند زیربنای چنین اقتصادی را شکل می‌دهند. بررسی و مطالعه شرکت هایی از این دست، به عنوان راهنمای کارآفرینان شناخته می شود، تا مسیر کسب و کار آنها هموار شود.کارآفرینی که واردکننده بود

واردکننده‌ای که کارآفرین شد

علیرضا نوری در سال ۱۳۵۶ در ارومیه متولد شد. از آنجایی‌ که پدر وی بازرگان بود، کار خود را از رده‌های پایین فروشگاه پدر آغاز کرد. به گفته نوری، کار در رده‌های پایین فروشگاه، سبب شد تا با سلایق و نیازهای مشتریان آشنا شود.

پس از پایان دوره متوسطه و اخذ دیپلم، به‌ صورت تخصصی به حوزه پارچه ورود کرد. در ابتدا پارچه‌های ساتن؛ فلوک و مخمل را که در کشور تولدی نمی‌شد، وارد کشور می‌کرد.

نوری از سال ۱۳۷۶ به طور تخصصی به فروش پارچه‌های رومبلی رو آورد و طی چند سال با ایجاد فروشگاه‌های متعدد در کشور، محصولات تولید داخلی را به فروش می‌رساند.

سال ۱۳۸۷ وی سفری به چین داشت. در این سفر نوری در جریان تولید و عرضه پارچه‌های وارداتی قرار گرفت که دارای قیمت پایین‌تر و کیفیت مطلوب‌تر از پارچه‌های ترک بودند.

نوری این موضوع را این‌گونه تشریح کرد: پارچه‌های ترک با قیمت ۵ دلار عرضه می‌شد این در حالی بود که قیمت نوع چینی آن ۳ دلار بود. از طرفی بخش عمده‌ای این تولیدات کشور چین، توسط تجار چینی خریداری می‌شد و با نام تولید ترکیه در اختیار بازرگانان دیگر کشورهای نظیر ایران قرار می‌گرفت.

از سال ۱۳۹۱ به دلیل افزایش نرخ ارز و رشد و توسعه کارخانه‌های داخلی، حجم واردات از ترکیه کاهش یافت به همین دلیل نوری در زمینه کاری خود تغییراتی ایجاد کرد. وی با تحلیل و ارزیابی دلایل شکست تولیدکنندگان پارچه‌های رومبلی کشور، مذاکراتی با کارخانه‌های تولید چین و ترکیه به‌منظور سرمایه‌گذاری در تاسیس یک واحد تولیدی در ایران انجام داد که با موافقت این کارخانه‌ها همراه بود.

در سال ۱۳۹۶ وی خط کامل تولید را از یک شرکت آلمانی خریداری کرد. درست در زمانی که خط تولید آماده نصب بود، به دلیل اوج‌گیر تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، طرف چین اعلام کرد، تمایلی به شراکت نداشته و فقط حاضر به انتقال دانش فنی و مسائل تکنولوژیکی تولید است. به گفته نوری، انتقال دانش فنی، ۱۸ ماه به طول انجامید و بیش از دو میلیون دلار هزینه داشته است.

کارآفرینی که واردکننده بود

آموزش متخصصین ایرانی این شرکت، توسط کارشناسان فنی ترکیه، چین، هندوستان و آلمان انجام شده و روند تولید و صادرات محصولات زیر نظر متخصص جوان شرکت که از فارغ تحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور نظیر دانشگاه صنعتی پلی‌تکنیک (امیر کبیر) بوده، انجام می‌شود.

شرکت اُروم اُیاز

اُروم اُیاز به معنی بهار آینده بوده و ترکیبی از O ابتدای نام شهر ارومیه، Y از ابتدای یکان (روستای پدری علیرضا نوری) و AZ از ابتدای نام استان آذربایجان گرفته شده است. مدیرعامل شرکت اُیاز روند شروع به کار شرکت را این‌گونه تشریح کرده است. از سال ۱۳۹۶ مراحل ساخت تاسیسات و سالن‌های کارخانه با مشارکت دو خانواده همتی و نوری انجام گرفت و نیمه دوم سال ۱۳۹۷، ماشین‌آلات مورد نیاز نصب و راه‌اندازی شد.

نوری افزود: تولید آزمایشی شرکت با ۵۰ نیروی کار شروع شد و تا پایان سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱۵۰ نفر رسید و در پایان سال ۹۸ تعداد نیروی کار به ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

کارآفرینی که واردکننده بود

از طرفی از دی‌ماه سال ۱۳۹۸، به بهانه‌های مختلف تکنسین‌های خارجی از ایران خارج و دیگر وارد ایران نشدند لذا با تکیه‌ بر توان متخصصین داخلی و با روش مهندسی معکوس تجهیزات جدید در شرکت نصب شد.

نکته جالب در خصوص این شرکت تولیدکننده پارچه رومبلی به افزایش تعداد نیروی کار با وجود همه‌گیری کرونا مربوط می‌شود. به گفته نوری، تعداد نیروی انسانی این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و در سال جاری به ۹۱۳ نفر رسیده است.

این شرکت دارای نمایندگی‌های متعدد در سطح کشور بوده و علاوه بر این محصولات متنوعی از آن به کشورهای دیگر نظیر ترکیه که خود قطب صنعتی نساجی است، صادر می‌شود. همچنین این شرکت دارای تمامی استانداردهای مرتبط به پارچه‌های رومبلی نظیر OEKO-TEX است.

به گفته نوری، تمامی فعالیت‌هایی که تا به امروز انجام شده، مربوط به فاز یک کارخانه بوده است. نوری ادامه داد: در فاز دوم طرح توسعه کارخانه با توجه‌ به رفع نیاز داخلی بر صادرات و همچنین تولید منسوجات خانگی، پوشاک و رویه کفش متمرکز شده‌ایم.

تولید، سخت‌ترین کار دنیا

نوری در خصوص تولید گفت: من در ابتدا نسبت به سختی‌های تولید اطلاعات کاملی نداشتم و ورود به این عرصه همراه با انتقادات دوستان واردکننده بود. با وجود این استقبال و حمایتی که تولیدکنندگان داشتند باعث دلگرمی و امید برای ادامه کار در این عرصه شد. با این‌ وجود از نظر من، سخت‌ترین کاری که در دنیا سراغ دارم، تولید است.

کارآفرینی که واردکننده بود

نوری که در گذشته خود بازرگان و واردکننده پارچه‌های رومبلی به کشور بود، شیوع کرونا را فرصت مثبتی برای تولید عنوان کرد و گفت: اگرچه با شیوع کرونا کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید را در پی داشت، اما معتقدم دستاوردهای مثبتی به همراه آورد.

وی افزود: همه‌گیری کرونا سبب شد، واردات پارچه‌های مشابه تولید داخل با محدودیت‌های فراوان روبرو شده و بازرگانان نتوانند مانند گذشته به واردات انبوه و بدون ضابطه از چین یا ترکیه بپردازند زیرا حفظ سلامت و جان خود و خانواده برایشان از همه چیز مهم‌تر و ارزشمندتر بود.

به گفته نوری، کرونا سرمایه‌هایی که همیشه از کشور خارج می‌شد، را جذب تولید داخل کرده است. وی در ادامه گفت: کارخانه‌های بسیاری در اصفهان، کاشان، یزد و ... به توسعه فعالیت‌های خود پرداختند و چون مصرف‌کنندگان در جریان کیفیت بالای تولیدات داخلی قرار گرفتند، همین امر انگیزه و اشتیاق آنان را نسبت به ارائه محصولات باکیفیت دوچندان نمود.  

مدیرعامل شرکت اُروم اُیاز در ادامه به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌ منظور معرفی شرکت اشاره کرده و گفت: به دلیل کرونا، نمایشگاه‌هایی مطرح بین‌المللی نظیر نمایشگاه‌های «هایم تکستیل آلمان Heimtextil» و «اِوتکس ترکیه EVTEKS » لغو شد، با این‌ وجود به‌ زودی نمایشگاه آلمان برگزار خواهد شد و شرکت در این نمایشگاه حضور داشته تا حضور در این نمایشگاه‌ها، برنده خود را به مشتریان معرفی نماید.

نوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به عدم حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و گفت: در طی ده سال اخیر، مکرر از نمایشگاه منسوجات خانگی آلمان بازدید داشتم. در سال ۲۰۲۰ که متوجه شدم، ۱۵۰۰ متر سالن در اختیار گروه‌های تولیدی چین قرار گرفته و از طرفی دولت چین برای افزایش صادرات، مشوق‌های فراوانی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است.

کارآفرینی که واردکننده بود

این تولیدکننده پارچه رومبلی ادامه داد: چرا نباید این عمل در کشور ما صورت گیرد و به طور مثال شرکت‌های استان یزد در قالب پاویون ایران به این نمایشگاه‌ها اعزام شوند تا محصولات خود را در ابعاد جهانی معرفی نمایند.

به گفته مدیرعامل شرکت اُروم اُیاز، این واحد تولیدی با ۶۵ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت است. وی افزود: به دلیل عدم تقاضا در بازار، از تمام ظرفیت استفاده نمی‌کنیم. از طرفی با وجود همین ظرفیت ۷۰ درصد ظرفیت کشور توسط این واحد تولیدی، تامین می‌شود.

به گفته نوری، در صورتی‌ که تمام ظرفیت صنعت پارچه رومبلی کشور فعال شود، به دلیل قیمت پایین‌تر و کیفیت مطلوب‌تر تولیدات ایرانی، این حوزه قادر خواهد بود، رتبه یک منطقه و صادرکننده نمونه جهانی را در اختیار بگیرد.

کارآفرینی که واردکننده بود

مدیرعامل شرکت اُروم اُیاز، واردات بی‌رویه را بزرگ‌ترین سد راه تولید و عدم احیای صنعت نساجی عنوان کرد و گفت: برای اینکه تولید کشور در بخش نساجی رونق گیرد، نیاز است ۵ سال به تولیدکنندگان فرصت داده شود. از یک‌ طرف محدودیت‌های وارداتی اعمال شود و از طرف دیگر به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، زمینه‌ساز به‌روزرسانی تکنولوژی این واحد فراهم شود.

به گفته نوری، در صورت حمایت از صنعت نساجی، این صنعت به‌ مانند گذشته، یکی از صنایع پیشرو کشور خواهد شد.

////////

گفتگو از مرصاد قربان نژاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =