اَبَر شرکت‌های کشاورزی و شیمیایی با محرک‌های مالی و کشاورزی، کشاورزان را برای ترسیب کربن ترغیب می‌کنند.

تَرسیب؛ عرصه جدید رقابت غول‌های کشاورزی

به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از رویترز، چندی است رقابت غول های بین المللی کشاورزی در عرصه جدیدی آغاز شده است؛ ترغیب کشاورزان برای ملحق شدن به برنامه های ترسیب کربن در خاک و گیاهان خاص.

غول زیست فناوری بایر (Bayer)، شرکت های نوترین (Nutrien) و  یارا (Yara)؛ دو شرکت بزرگ تولید کننده کود شیمیایی، غول کشاورزی کارگیل (Cargill؛  ابرشرکت اول صنایع غذایی و کشاورزی جهان) رقابت گسترده ای را آغاز کرده اند تا بتوانند کشاورزان بیشتری را برای پیوستن به طرح ترسیب متقاعد کنند.

تَرسیب؛ عرصه جدید رقابت غول‌های کشاورزی

ترسیب کربن (Carbon Sequestration)؛ به فرایند ذخیره سازی و حبس کربن موجود در هوا توسط هوا، گیاهان خاص و برخی جلبک ها گفته می شود که با هدف کاهش میزان گازهای گلخانه ای موجود در هوا انجام می شود و به بهبود کیفیت هوا و کاهش گرمایش جهانی کمک می کند.  

شرکت های بزرگ این حوزه، کشاورزان بسیاری را به این سمت سوق داده اند و حالا برای تشویق کشاورزان کانادایی، برزیل، هند و قاره اروپا تلاش می کنند. کشاورزان با کاشت گیاهان غیر فصلی، کاهش دفعات شخم زنی، استفاده هدفمند و مقتضی از کودهای شیمیایی و برخی روش هایی که به دلیل مسائل رقابتی، علنی نمی شود اقدام به ترسیب کربن می کنند.

تَرسیب؛ عرصه جدید رقابت غول‌های کشاورزی

آنها اقدامات خود را در پلتفرم دیجیتال شرکت ثبت می کنند تا بتوانند گواهینامه ترسیب کربن و به تبع آن، خدمات کشاورزی و کودهای شیمیایی با کیفیت رایگان دریافت کنند. علاوه بر آن، خرید تضمینی محصولات کشاورزی زمین های طرح ترسیب نیز از جمله تعهدات غول های کشاورزی حامی طرح است.

علاوه بر این، برخی از این ابرشرکت های کشاورزی به کشاورزانی که در طرح ۵ ساله ترسیب همکاری می کنند و کشت و برداشت زمین خود را با راهنمایی های کارشناسان طرح انجام می دهند، سالانه مبلغی بیش از ۱۰۰۰ دلار پاداش به ازای هر جریب می دهند که انگیزه مالی نیز برای کشاورز ایجاد می کند.

اما هدف غول های کشاورزی از این اقدامات تشویقی، اعلام جهانی برای اقدام در جهت کاهش گرمایش جهانی است، اقداماتی که در راستای مباحث مسئولیت اجتماعی و سایر مسایل تبلیغاتی انجام می شود.

اقتصاددانان این طرح را بسیار کارآمد و مؤثر می دانند، گرچه معتقدند شاید هدف اولیه این طرح هم نمایش عمل به مسئولیت اجتماعی برندشان باشد.

تَرسیب؛ عرصه جدید رقابت غول‌های کشاورزی

پیشگامان عرصه ترسیب

شرکت آلمانی بایر بیش از ۱.۵ میلیون جریب زمین را در آمریکا تحت پوشش دارد. نوترین نیز امسال توانست مشخصات ۲۰۰ هزار جریب را در آمریکا و کانادا به پلتفرم این طرح اضافه کند.  

شرکت آمریکایی کارگیل نیز اعلام کرده است با تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون جریب زمین کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۰ درصد از انتشار آلاینده ها در زنجیره تأمین خود بکاهد.

همچنین شرکت نروژی یارا نیز با تجهیز یک میلیون جریب زمین به پلتفرم در سال ۲۰۲۱ به یکی از فعالان این عرصه تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =