معاون امور صنایع وزیر صمت با بیان اینکه برای صادرات ۲۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است، گفت: میزان صادرات لوازم خانگی در سه سال آینده باید بیش از واردات باشد تا تراز تجاری این صنعت مثبت شود.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

به گزارش کارآفرین نیوز، مهدی صادقی نیارکی امروز (۲۵ آبان) در جریان افتتاح و آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متوسط رشد تولید لوازم خانگی در نیمه نخست امسال ۱۱ درصد و در برخی اقلام همچون ماشین لباسشویی بیش از ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: تا پارسال عمده اهداف در این صنعت جهش تولید بود به طوری‌ که در پایان سال ۹۹ رشد ۷۰ درصدی انواع لوازم خانگی را در کشور شاهد بودیم‌، اما امسال تمرکز روی حقوق مصرف کنندگان، قیمت ها، کیفیت و بهبود مستمر تولیدات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییر طراحی‌ها، تولید، عمق ساخت داخل و رشد صنعت قطعه‌سازی در نمایشگاه امسال قابل رویت است و مسیر رو به رشدی را در این صنعت متصور هستیم و امیدواریم تا دو سال آینده شاهد توسعه صادرات در این صنعت باشیم.

وی یادآور شد: لوازم خانگی صنعتی ساخت محور است و بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کند، یعنی باید محصول نهایی در آن تولید شود که نیازمند برندسازی، طراحی، برآورده کردن انتظارات مشتریان، داخلی سازی و خدمات پس از فروش است.

گرانی لوازم‌خانگی

صادقی‌نیارکی همچنین در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، خاطرنشان‌کرد: بخشی از این مسئله ناشی از افزایش قیمت نهاده ها است، به‌ طور مثال قیمت ورق فولادی و محصولات پتروشیمی که در بورس کالا عرضه می شود افزایش یافته و همچنین قیمت جهانی برخی قطعات مانند ماژول تلویزیون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بخشی دیگر از افزایش قیمت‌ها مربوط به حاشیه بازار و گران‌فروشی از سوی مغازه‌داران و غرفه‌داران است و وزارت صنعت در این زمینه با جدیت به دنبال رفع مشکلات و رصد بازار است.

وی تاکید کرد: اکنون ثبت در سامانه جامع تجارت به همه تولیدکنندگان الزام شده است، به این معنا که تولیدکنندگان باید محصولاتشان را در این سامانه فاکتور کنند و همچنین حلقه های بعدی که عمده‌فروش‌ها هستند باید به تایید این فاکتورها با قیمت‌های مشخص بپردازند تا مصرف‌کنندگان با خیال راحت خرید کنند.

صادقی نیارکی اظهار کرد: سازمان حمایت در حال پیگیری این پروژه است و علاوه بر آن فهرست سه لیستی از سوی وزارت صنعت در دست پیگیری است که در آن قیمت های عمده‌فروشی و مصرف‌کننده، مشخص شده تا هیچ اجحافی در حق مصرف کنندگان نشود.

وی بیان کرد: پروژه استقرار سامانه جامع تجارت از شهریور ماه آغاز شده و امیدواریم این سامانه تا پایان امسال جاری شود. هوشمندسازی لوازم خانگی یکی از موارد مهمی است که به طور جدی پیگیری می شود.

صادقی‌نیارکی همچنین در خصوص برخی برندهای خارجی که در داخل تولید می‌شوند، گفت: مراجع مربوطه که مسوول ثبت علائم تجاری هستند باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (Hamex ۲۰۲۱ امروز با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری و معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به‌کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه که با شعار «تجلی دانایی و توانایی ایرانی در خدمت توسعه ملی» برگزار شده، ۳۹۴ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی در فضایی به وسعت ۳۵ مترمربع در ۱۸ سالن، آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در معرض دید عموم گذاشته‌اند.

این نمایشگاه از امروز به مدت چهار روز (تا ۲۸ آبان‌) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید متخصصان و علاقه‌مندان است.

افزایش ۱۲۳ درصدی حضور شرکت‌های داخلی و به همین میزان رشد متراژ نمایشگاه و حضور بخش فن‌بازار با مشارکت معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از جمله مشخصه‌های این نمایشگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =