نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف شکست انحصار بازار داخلی صورت می‌گیرد، افزود: با این کار به دنبال تنظیم بازار هستیم.

جزییات طرح مجلس برای شکستن انحصار در بازار خودرو

سیدجواد حسینی کیا در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز، در خصوص وضعیت صنعت خودرو تصریح کرد: شفاف سازی در این صنعت امری ضروری است و با انجام آن باید بر اساس هزینه های تمام شده تولید خودرو، قیمت نهایی برای مصرف کننده مشخص شود.

وی افزود: قیمت خودرو باید واقعی سازی شود و اینکه برخی محصولات داخلی از خودروی باکیفیت خارجی گران تر باشند، قابل قبول نیست.

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار انحصاری مانعی برای رشد تولید خودرو است، گفت: همین مسئله باعث شده تمایل مردم به خرید خودرو سبک و سنگین کارکرده خارجی باشد تا اینکه خودرو داخلی را با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری کنند.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که با اینکه سال هاست خودروسازی در ایران انجام می شود، بازار انحصاری مانع تولید خودرو ارزان قیمت و با کیفیت و رقابت پذیر شده است.

حسینی کیا ادامه داد: در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست و با واردات مدیریت شده این کمبود جبران می شود که حاصل آن، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و تشویق خودروسازان به تولید محصول با کیفیت خواهد بود.

وی افزود: خودروسازان با آزادسازی واردات و برای حضور در عرصه رقابتی بازار باید کیفیت محصولات را افزایش و قیمت ها را بر اساس هزینه تولید تعیین کنند و با اینکار امیدواریم دیگر شاهد افزایش چندباره قیمت ها نباشیم.

جزییات طرح مجلس برای شکستن انحصار در بازار خودرو

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع طرح آزادسازی واردات خودرو، ابراز کرد: با توجه به اینکه شورای نگهبان به مصوبه قبلی مجلس درباره آزادسازی واردات ایراداتی گرفته بود، طی جلساتی اقدام به اصلاح آن کردیم تا مورد تایید شورا قرار بگیرد. بر اساس مصوبه اصلاحی، هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات و یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، نسبت به واردات خودرو با هدف تنظیم بازار اقدام کند.

وی ادامه داد: همچنین طبق این مصوبه، شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن ها به صورت سالانه، توسط وزارت صمت تعیین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید و علاوه بر آن، وزارت صمت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را برای جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال کند و گزارش آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند.

حسینی کیا یادآور شد: طبق این مصوبه، وزارت صمت مکلف است سیاست های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کنند، تدوین و اعمال کند. همچنین، دستورالعمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صمت تعیین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =