ناتوانی در تطبیق و سازگاری با شرایط محیطی و به روز نبودن، زمینه نابودی کسب و کارها را فراهم می‌کند و عدم توجه به تغییرات شرایط کسب و کار، سرنوشتی جز حذف نخواهد داشت و این اشتباهات حتی اولین غول دنیای اینترنت را نیز تعطیل کرد.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

به گزارش کارآفرین نیوز، مدیریت کسب و کار در دنیای امروز بسیار پُرریسک است. هر کارآفرینی که دست به شروع یک کسب وکار می زند در پس ذهن خود به سود فکر می کند. اما داشتن یک کسب و کار همان میزان که سودآور است، می تواند پُرخطر و چالش برانگیز باشد. عوامل مشخصی در شکست کسب و کارها نقش دارند.

شاید بتوان گفت منشاء مشکلات «تغییر شرایط» است. مدیران و رهبران کسب وکار موظفند به تغییر شرایط همانند تهدید و فرصت بنگرند. با توجه به اینکه روند تغییرات قابل پیش بینی است می توان آنها را به فرصت تبدیل کرد.

در این رابطه رهبران و مدیران عامل اصلی مرگ و اضمحلال کسب و کار شرکت ها هستند. کسب و کارهایی که با تغییرات بهتر تطبیق پیدا می کنند از شانس و اقبال بیشتری نیز برای بقا برخوردارند. اما با افزایش روند تغییرات، تطبیق پذیری نیز دشوارتر می شود.

البته تطبیق با تغییرات و شرایط نکته جدیدی نبوده و از دیرباز به آن تاکید شده است. هراکلیتوس- فیلسوف یونانی- در این باره می گوید: همه چیز در سیلان و جریان است، چیزی ساکن نیست، جز «تغییر» هیچ چیز پایدار و ماندنی نیست...

عدم توجه به همین تغییر سبب ورشکستی و نابودی کسب و کار می شود. این موضوع به بزرگی یا کوچکی کسب و کار مربوط نبوده و تمامی کسب و کارهای بزرگ نیز در معرض این خطر قرار دارند.

در زیر به بررسی سه برند معروف جهانی می پردازیم که با بی توجهی به شرایط روز، زمینه ساز نابودی خود را فراهم کردند.

بلاک باستر

بلاک باستر(Blockbuster) یک شرکت کرایه ویدئو و بازی‌های ویدئویی در آمریکا بود که در دهه ۱۹۹۰ در اوج موفقیت و شهرت بود، به‌ طوری‌ که بیش از ۶۰ هزار کارمند داشت و درآمد سالانه‌ این شرکت معادل ۵.۹ میلیارد دلار بود.

بلاک باستر

با این همه به‌ دلیل بی‌توجهی رهبران و مدیران این شرکت به تغییر و تحولات تکنولوژیکی که در دهه ۱۹۹۰ در حال وقوع بود این شرکت خیلی زود به سراشیبی سقوط افتاد و قبل از آغاز سال ۲۰۱۰ اعلام ورشکستگی کرد. در آن دوره رهبران شرکت بلاک باستر حتی به پیشنهاد شراکت با نتفلیکس نیز پاسخ منفی دادند.

در سال ۲۰۰۴ شرکت نتفلیکس (Netflix) با هدف استفاده از شبکه گسترده مشتریان شرکت بلاک باستر به این شرکت پیشنهاد شراکت داد و پس از دریافت جواب منفی از جانب مدیران بلاک باستر پیشنهاد خرید آن شرکت به مبلغ ۵۰ میلیون دلار را نیز ارائه دادند که باز هم با پاسخ منفی صاحبان بلاک باستر روبه‌رو شدند.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

مقاومت بی‌دلیل شرکت بلاک‌باستر در برابر این پیشنهادهای سازنده برای خود آنها گران تمام شد؛ چرا که در حال‌حاضر شرکت نتفلیکس یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های دنیا با بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه است، حال آنکه امروزه شرکتی به نام بلاک باستر اصلا وجود خارجی ندارد و فقط نامی از آن باقی مانده، آن هم فقط به این دلیل که شرکت نتفلیکس در همان دورانی که بلاک باستر خود را با کرایه دادن بازی‌های ویدئویی مشغول کرده بود، به تغییر و تحولات در حال وقوع در دنیای تکنولوژی توجه بیشتری کرد و با تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری‌اش توانست آن تغییر و تحولات را به فرصتی برای جهش بزرگ خود تبدیل کند.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

یاهو

شرکت yahoo در سال ۲۰۰۰ حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و به نوعی، معرف اینترنت به جهانیان بود. ارزش این شرکت در آن سال ها معادل ۱۲۵ میلیارد دلار بود و با پولی که در اختیار داشت می‌توانست google و facebook را خریداری کند. اما به‌ خاطر عدم توافق بر سر قیمت این کار صورت نگرفت.

yahoo

جالب است که مالگان گوگل جهت فروش این شرکت به یاهو، ۳ میلیارد دلار پیشنهاد داده بودند.

در دهه نخست قرن بیست و یکم شرکت یاهو همچنان با حرکت کُند و بی‌توجه به تغییر و تحولات تکنولوژیک بازار ادامه می‌داد، تا اینکه شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد خرید یاهو با قیمت ۴۵ میلیارد دلار را ارائه داد که رهبران یاهو این پیشنهاد خوب را نپذیرفتند و به مسیر نادرستی که از چند سال قبل در حال طی کردنش بودند ادامه دادند و این اشتباه را تا سال ۲۰۱۶ ادامه دادند؛ یعنی زمانی که مجبور شدند چوب حراج به یاهو بزنند و نتیجه آن شد که شرکتی به نام وریزون، یاهو را با قیمت ۴.۸ میلیارد دلار خریداری کرد.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

اما چرا معرف دنیای اینترنت، با چنین سرنوشت غم انگیزی روبرو شد؟

مالکان یاهو با بی‌توجهی به دگرگونی‌های در حال وقوع در زمینه اینترنت نهفته، زمینه سقوط خود را فراهم کردند. در واقع رهبران یاهو در دهه نخست قرن بیست و یکم به تحولاتی همچون موبایلی شدن اینترنت و اجتماعی شدن آن توجه کافی نداشتند، حال آنکه رقبای تازه نفس یاهو یعنی گوگل و فیس‌بوک این تحولات را به خوبی رصد کردند و واکنش به موقعی نسبت به آن نشان دادند و به ابرشرکت‌هایی تبدیل شدند که امروزه ۸۴۰ میلیارد دلار و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارند. حال آنکه کمتر نشانی از اولین غول دنیای اینترنت یعنی یاهو به چشم می‌خورد.

بوردرز

شرکت بوردرز (BORDERS) یک شرکت فروش کتاب در آمریکاست که در سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۲۴۹ فروشگاه در آمریکا و سایر کشورهای جهان در اختیار داشت و درآمد سرشاری را از طریق خُرده فروشی کتاب به خود اختصاص می‌داد.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

یکی از بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین اشتباهاتی که این شرکت به‌ دلیل بی‌توجهی به تغییر و تحولات آینده مرتکب شد مربوط به سال ۲۰۰۱ بود که در آن مقطع، رهبران این شرکت، بخش تجارت الکترونیک خود را به شرکت amazon واگذار و خود را از ورود به حوزه الکترونیک و حضور آنلاین در بازارها محروم کردند.

یاهو؛ اولین غول دنیای اینترنت چگونه نابود شد؟

در واقع آنچه شرکت مشهور و موفق بوردرز را از پا انداخت و تمام درها را به روی آن بست همان بی‌توجهی به روند دگرگونی‌های آینده‌سازی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =