استارت‌آپ‌ها مانند سایر شرکت‌ها در ابتدا توسط یک بنیان‌گذار تاسیس می‌شوند، با این وجود به دلیل آنکه مدل کسب و کار یک استارت‌آپ با شرکت‌های معمولی متفاوت است، نمی‌توان دقیقاً به استارت‌آپ عنوان یک شرکت معمولی داد.

کسب و کار استارتاپی چگونه شکل می‌گیرد/ ۶ گام را محکم بردارید

به گزارش کارآفرین نیوز، شرکت نوپا یا نوآفرین یا استارتاپ (startup) به یک شرکت یا کسب‌وکار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌ و رشد سریعی دارد و در جهت تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فنّاوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

تاریخچه استارت آپ‌ها

آغاز استارتاپ‌ها اغلب با ظهور سیلیکون‌ولی شناخته می‌شود. تجمع شرکت‌های فناوری در اطراف دانشگاه استنفورد از دهه ۱۹۷۰ تاکنون تاثیر زیادی در توسعه‌ تکنولوژی جهان داشته است. اصطلاح سلیکون ولی برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ در مجله‌ای به نام Electronic News به کار گرفته شد که به دوره‌ای بر می‌گردد که شرکت‌هایی در این منطقه نیمه‌هادی‌ها را تولید می‌کردند (که ماده اصلی آن‌ها سیلیکون بود).

البته رونق گرفتن استارتاپ‌ها تقریباً از اواخر دهه ۹۰ همزمان با رونق سایت های ایترنتی (dot.com) آغاز شد. در واقع باور به تکنولوژی و احتمال اینکه اینترنت می‌تواند جهان را تغییر دهد، بسیار رواج پیدا کرد. شرکت‌هایی مانند آمازون و نت اسکیپ راه را هموار کردند و این حس را ایجاد کردند که موفقیت در انتظار همه‌ کسانی است که می‌دانند چگونه یک دامنه ثبت کنند.

استارت آپ

با این وجود اوضاع از کنترل خارج شد و حباب dot.com ترکید و یکی از سخت‌ترین سقوط‌های اقتصاد جهانی را در دهه‌های اخیر به بار آورد. با اینکه حباب dot.com نشان داد که هر ایده‌ای، فقط به این دلیل که در اینترنت قرار دارد ارزشمند نمی‌شود، اما همچنان اعتقاد به تکنولوژی و اینترنت از بین نرفت.

بعد از حباب سایت های اینترنتی، جامعه استارتاپ‌ها شروع موفق خود را آغاز کرد. در واقع اگر به شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی مانند فیسبوک، اوبر، ایربی‌ان‌بی، توییتر، لینکدین، تسلا یا دراپ‌باکس نگاه کنید متوجه خواهید شد هیچکدام از آن‌ها ۲۰ سال پیش وجود نداشتند. حتی از تاسیس گوگل نیز فقط ۲۱ سال می‌گذرد. اینترنت و سایر فناوری‌های مدرن، فرصت‌های شغلی گسترده‌ای ‌ایجاد و امکان رشد سریع شرکت‌ها را فراهم کردند. تمام شرکت‌هایی که از آن‌ها نام برده شد، تنها در عرض چند سال ارزش میلیارد دلاری پیدا کردند.

پدیده‌ استارتاپ‌ها دیگر فقط محدود به سیلیکون‌ولی یا حتی آمریکا نمی‌شود، بلکه با تاسیس و توسعه مراکز رشد در سراسر جهان مانند استکهلم، برلین، لندن، هلسینکی، سنگاپو، پکن و توکیو به یک پدیده کاملاً جهانی تبدیل شده است؛ حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز دارای مراکز رشد، انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌های فعالی هستند که بستری ایده‌آل را برای رشد انواع ایده‌های کارآفرینی جدید فراهم می‌کنند.

مشخصه‌ای که بین این مراکز به چشم ‌می‌خورد این است که همه‌ بسترهای استارتاپی مشابه یکدیگر نیستند. به عنوان مثال، محیط استارتاپی در فنلاند توسط دانشجویان پایه‌گذاری شده است. در حدود سال ۲۰۰۹، همزمان با تاسیس دانشگاه آلتو، جمعی از دانشجویان انجمن کارآفرینی آلتو، AaltoES را تشکیل دادند که یک عامل محرک در رشد فعالیت‌های استارتاپی فنلاند بود.

استارت آپ‌ها در ایران

تاریخچه‌ استارتاپ‌های ایران حداکثر به ۸ تا ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد. اما اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی ایران مروبط به دهه ۷۰ شمسی است. طرح پدید آوردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای اولین بار در شرکت‌هایی نظیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اسپانسر پروژه‌های نوپا مانند مرکز صنایع نوین شکل گرفت.

در دهه ۷۰ شمسی، جوانان نخبه کشور که حتی نام استارتاپ هم به گوششان نخورده بود، اکوسیستمی راه انداختند که اکنون تبدیل به شرکت های غول پیکر شده و نیمی از درآمد کشور را به خود اختصاص داده اند.

اولین استارت آپ در ایران مختص به فناوری اطلاعات و مخابرات بود که بین دهه ۷۰ تا ۸۰ شکل گرفت. بعد از این حوزه، بایوتکنولوژی وارد این عرصه شد تا بعد از جنگ، نیازهای اصلی مردم ایران را پوشش داد.

کسب و کار استارتاپی چگونه شکل می‌گیرد/ ۶ گام را محکم بردارید

اما این تازه شروع کار بود و سال ۹۰ اکوسیستم استارت آپ در ایران نقشه راه خود را پیدا کرد. از سال ۸۹ استادان و دانشجویان برجسته تیم سازی هایی انجام دادند.

برخی از شرکت هایی که همه روزه از آن استفاده می کنید یا خریدهای خود را انجام می دهید، قبلا کسب و کارهای کوچکی بودند که با شکست های جبران ناپذیری مواجه شدند و اکنون خدمات پیشرفته ای ارائه می دهند.

در پایان سال ۸۹ کسب و کار نوپایی به نام آپارات شروع به کار کرد که هیچ ایده ای از سرمایه و روند کار خود نداشت. در قدم اول آپارات با ایجاد سایت، تهیه نسخه اندروید و دو سال بعد نسخه IOS، در سال ۹۲ به نقطه اوج خود رسید و با همکاری شهرداری مراسم های مهمی را برگزار کرد.

آپارات با وجود امکانات جدید همپای یوتوب قرار گرفت و تا به امروز جزء بزرگترین استارت آپ های ایران است.

ویژگی‌های استارتاپ

استارت آپ‌ها معمولا مدل کسب و کار مشخصی ندارند و بعد از شروع به دنبال ایجاد بهترین مدل کسب و کار خواهند بود.

در واقع، استارتاپ‌ها به دنبال مدل‌های تکرار پذیر می‌گردند. یعنی مدلی که برای فروش و تولید محصول A چیده‌اند، در سال‌های آینده برای محصول جدید B هم کاربرد داشته باشد.

کسب و کار استارتاپی چگونه شکل می‌گیرد/ ۶ گام را محکم بردارید

مقیاس پذیری هم از دیگر ویژگی‌های استارتاپ است. مقیاس پذیری یعنی سیستم کاری به گونه‌ای طراحی شود که چه مشتریان ده نفر باشند و چه ده هزار نفر، پاسخ نیاز آن‌ها را بدهد.

استارتاپ کسب و کاری است که با آزمون و خطا و در فضای ابهام پیش می‌رود. یعنی مدیران همه راهکارها را به صورت فرضیه در نظر می‌گیرند و هیچ یک را به صورت کامل تایید نمی‌کنند.

استارتاپ‌ها عمر زیادی ندارند. بعد از چند سال مشخص می‌شود که سرنوشت یک استارتاپ چیست. یا موفق شده، سرمایه جذب کرده و به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شده و یا بودجه‌اش به پایان رسیده و شکست خورده است.

فرآیند راه‌اندازی استارت آپ

مرحله اول پیدا کردن ایده است

ایده باید منحصر به فرد باشد، اما نه به گونه‌ای که تاکنون شبیه آن دیده نشده است؛ البته هر ایده‌ای می‌تواند جرقه راه اندازی کار استارتاپ باشد.

دومین گام، کشیدن نقشه راه است

مبدا کار هر فرد ایده‌ای است که دارد و مقصد کسب و کاری است که استارتاپ به آن تبدیل می‌شود. در این مرحله باید دانست که جزئیات مرتبط با مسیر راه اندازی کار استارتاپ چیست. تحقیق، نظرسنجی و مشورت با دیگران درباره ایده و… باید در این مرحله انجام شود.

ثبت ایده سومین مرحله راه اندازی یک استارت آپ است

ایده‌های ساده نیازی به ثبت ندارند چرا که دزدیده نمی‌شوند. اما اگر ایده خیلی خاص باشد و در سطح کشور و حتی جهان هم وجود ندارد، حتما باید آن را ثبت کرد و سپس سایر مراحل راه اندازی کار استارتاپ را طی کرد.

کسب و کار استارتاپی چگونه شکل می‌گیرد/ ۶ گام را محکم بردارید

چهارمین گام، مدل سازی کسب و کار است

این مرحله خود شامل دو اقدام است. ابتدا برای برخی از کسب و کارها نیاز است نمونه اولیه را تولید کرد. البته ممکن است نمونه مشابهی وجود داشته باشد که این امیر مسیر را هموار می کند.

پس از تولید نمونه باید تقاضای بازار را بررسی کرد. در واقع گروهی از مشتریان را به عنوان نمونه هدف انتخاب کرده و محصول را به آنها ارائه دهید. پس از مدتی بازخورد محصول را از آنها دریافت کرده و با توجه به این بازخوردها می توان پیش بینی کرد که در آینده نظر بازار هدف بزرگ‌تر نسبت به استارتاپ چیست.

در گام پنجم باید اقدام به جذب سرمایه‌گذار کرد

در این مرحله می توان با مطرح کردن در میان اعضای خانوده و دوستان، سهام فروشی، مراجعه به مراکز معتبر و ... اقدام به جذب سرمایه گذار کرد.

و نهایتا در گام آخر مدل کسب و کار را ایجاد کنید

باید دانست که نیازها در شروع استارتاپ چیست. مطمئنا در ابتدای راه اندازی کسب و کار نیازی نیست برای ده هزار مشتری محصول تولید کنید. در این مرحله کارهای عملی شروع می‌شود. باید تجهیزات و امکانات لازم برای تولید انبوه را فراهم کرد و بعد از فراهم شدن امکانات، کار را شروع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =