استارتاپ‌ها؛ شرکت‌های نوپای نوآفرین که با ایده نوین یک یا چند کارآفرین برای ارائه خدمت یا محصول منحصر به فردی ایجاد می‌شوند، با این حال، تک شاخ‌ها در دنیای استارتاپ‌ها توجهات ویژه‌ای را به خود جلب کرده‌اند.

تک شاخ‌ها در دنیای استارتاپ‌ها

استارتاپ ها؛ شرکت های تکنولوژی محور که معمولا" با ایده پردازی و تلاش شبانه روزی یک یا چند نفر آغاز می شود، تا خدمت یا محصول منحصر به فرد و بادوامی عرضه و بازاریابی شود.

استارتاپ در لغت به معنای آغاز یک فعالیت است که به منفعت تجاری منتهی می شود. استارتاپ ها (Start-Up) که در برخی کشورهای دنیا به شوسترینگ (Shoestring company) نیز معروف هستند، شرکت هایی هستند که با ایده اولیه و پیگیری مداوم یک یا چند نفر راه اندازی می شوند و اغلب با سرمایه اندک کارآفرینان یا خانواده و دوستان آنان راه اندازی می شود.

بارزترین خصیصه ای که می تواند بین کسب و کار سنتی و استارتاپ تمایز ایجاد کند، رشد سریع است. بنیانگذاران استارتاپ ها معمولا" در طرح اولیه خود، بازه زمانی و شتاب رشد خاصی نیز تعریف می کنند.

تک شاخ‌ها در دنیای اَبَرستاره‌ها

معرفی پیچ دِکی استارتاپ

رفع یک معضل یا خلاء پایدار یا طولانی مدت، از اصلی ترین ویژگی های راه اندازی استارتاپ ها است. استارتاپ ها با ارائه پیچ دِکی (Pitch deck) که به ارائه استارتاپی یا ارائه اسلایدی نیز معروف است، به معرفی مختصر شرکت و تیم استارتاپی، ایده و طرح تجاری کسب و کار(Business plan)، نیاز یا معضل احساس شده و مورد تمرکز، میزان نوآوری طرح در کشور و منطقه یا حتی دنیا، برتری ها و امتیازات نسبت به رقبای آن حوزه، میزان درآمدزایی پیش بینی شده با ارائه دلایل مستند و در نهایت میزان سرمایه مورد نیاز، سعی در ترغیب سرمایه گذاران قدرتمند و اطمینان بخشی به آنان جهت بازگشت سرمایه برای پیشبرد اهداف و گسترش چشم انداز استارتاپ نوپای خود دارند.

تاریخچه پیدایش استارتاپ‌ها

سابقه پیدایش استارتاپ ها به رونق سیلیکون ولی (Silicon Valley) برمی گردد. تجمع استقرار شرکت های فناوری محور در منطقه دره سانتا کلارا (که پیش تر منطقه ای نظامی در خلیج سانفرانسیسکو بوده است) در اطراف دانشگاه استنفورد در دهه ۱۹۷۰، تاثیرگذاری شگرفی بر توسعه تکنولوژیکی دنیا داشته و با آغاز به کار اچ پی (hp)، نتفلیکس (Netflix) و گوگل (Google) در سیلیکون ولی و گسترش آنها در سراسر دنیا نام این منطقه بر سر زبان ها افتاد.

پس از استقرار پرشُمار شرکت های کامپیوتری در این منطقه و به دلیل استفاده فراوان از سیلیکون در ساخت کامپیوترها، دره سانتا کلارا به فراموشی سپُرده شد و نام سیلیکون ولی بر سر زبان ها افتاد. اولین بار مجله "الکترونیک نیوز" نام سیلیکون ولی را به کار بُرد. سیلیکون؛ از پُرکاربُردترین نیمه رساناهای مورد استفاده در تولید کامپیوترها است که به دلیل فراوانی روی کره زمین، به راحتی در دسترس است.

شرکت های جنرال الکتریک (GE) و نوکیا را نیز می توان در زُمره استارتاپ های اولیه به شمار آورد، گرچه اکنون به دلیل وسعت حوزه فعالیت، دیگر نمی توان آنها را استارتاپ محسوب کرد.

تک شاخ‌ها در دنیای اَبَرستاره‌ها

عصر حباب دات کام (.com bubble)

استارتاپ ها به شکل امروزی پس از ظهور اینترنت در دنیا شکل گرفتند. دهه ۱۹۹۰ میلادی، اوج شکوفایی اقتصادی در آمریکا در قرن بیستم محسوب می شود که با ظهور و رواج اینترنت در دنیا آغاز شد و تقریبا" اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی پایان یافت که دوران بسیار طولانی محسوب می شود. در این دوران که از نظر مدت زمان، در دنیا سابقه نداشته است، به دلیل استقبال بی نظیر از پدیده اینترنت و حوزه های مرتبط، بازار بورس اکثر کشورهای بزرگ صنعتی که در راس آنها آمریکا قرار داشت، رشد کم سابقه ای را تجربه کردند.

پس از آن، تمام شرکت هایی که به ثبت می رسیدند با اضافه کردن پیشوند "e" در خیال افزایش بهای سهام خود و جذب فراوان سرمایه پس از عرضه اولیه بودند. اما در واپسین ماه های سال ۲۰۰۰، این حباب اقتصادی منفجر شد و سهام بسیاری از شرکت ها و همچنین شاخص نَزدَک (NASDAQ) سقوط کرد. از جمله سهام شرکت آمازون از بیش از ۱۰۷ دلار به حدود ۱۷ دلار رسید. بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران اعلام ورشکستگی کردند. جامعه استارتاپی دنیا از ماجرای حباب دات کام درس گرفت و امروز به شکل محتاطانه تری عمل می کند.

غول‌های استارتاپی؛ مالکان بدون مالکیت

شرکت هایی مانند فیسبوک، اوبر، توییتر، تسلا و دراپ باکس (Dropbox)، هیچ یک پیش از سال ۲۰۰۰، وجود خارجی نداشتند. نام تمام این شرکت ها به لطف گسترش اینترنت، حالا در لیست باشگاه میلیارد دلاری ها به چشم می خورد.

ایربی ان بی (Airbnb)؛ با نام اصلی Air Bed and Breakfast)) که معروف ترین و اصلی ترین استارتاپ جستجو و رزرو هتل و مراکز اقامتی تفریحی است، هیچ هتل یا مرکز اقامتی به نام خود ندارد. فیسبوک به عنوان بزرگترین شرکت رسانه ای، تولیدکننده محتوا در درون شرکت ندارد. اوبر؛ بزرگترین شرکت اجاره خودرو و تاکسی در دنیا هیچ تاکسی و خودرویی به نام شرکت ندارد. از این نمونه ها در بازار استارتاپ ها بسیار فراوان هستند. دنیای اینترنت و تکنولوژی، بازارهای سنتی را تا حدودی به حاشیه رانده اند و گوی سبقت تجاری را از آنان ربوده اند.

تک شاخ‌ها در دنیای اَبَرستاره‌ها

یونیکورن‌ها؛ اَبَرستاره‌های آسمان نوآوری

به استارتاپ خصوصی که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار فراتر رفته باشد یونیکورن (تک شاخ) اطلاق می شود. یونیکورن یا تک شاخ؛ در لغت به موجود اساطیری و افسانه ای شبیه اسب سفید اشاره دارد که نادر است. از اینرو به استارتاپ هایی که در مدت زمان کوتاهی از بدو تاسیس و آغاز به کار، قادر به افزایش ارزش بازار خود بیش از یک میلیارد دلار شده باشند یونیکورن گفته می شود.

اولین بار آیلین لی (Aileen Lee)؛ بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری کابوی (Cowboy) در سال ۲۰۱۳، این واژه را به کار برد. کابوی از معدود شرکت های سرمایه گذاری در دنیاست که تاسیس آن از ابتدا برعهده یک خانم و با ایده وی بوده است.

وی در مقاله ای با نام "به دنیای یونیکورن ها خوش آمدید" که در تِک کِرانچ (TechCrunch)؛ وبسایت حوزه فناوری منتشر کرد استارتاپ های میلیارد دلاری را یونیکورن نامید که حکایت از کمیاب بودن این نوع استارتاپ ها در آن سال ها دارد. امروزه با وجود افزایش تعداد اعضای باشگاه استارتاپ های میلیارد دلاری، همچنان واژه یونیکورن بر سر زبان ها است.

استارتاپ‌های امروزی

چندین سال است پدیده استارتاپ، دیگر محدود به سیلیکون ولی نیست و در گوشه و کنار دنیا، شاهد پیدایش و رونق چشمگیر استارتاپ ها هستیم. بسیاری از کشورها، امکانات فراوانی در اختیار استارتاپ ها قرار می دهند و یا با وضع قوانین حمایتی، سعی در هموار نمودن مسیر رشد کارآفرینان جوان بومی دارند. برخی از آنها نیز با در اختیار قرار دادن تسهیلاتی بیشتر مانند ویزای استارتاپی، توجه کارآفرینان خارجی را به سمت بازار تجاری کشور خود جلب می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =