یک کارشناس صنعت خودرو با برشمردن برخی نیازها در بازار خودرو به منظور بهبود عملکرد این بازار، تحول، ارتقای سطح تولیدات و واردات هدفمند را از اولویت‌های مهم صنعت خودرو اعلام کرد.

۳ اقدام ضروری در بازار خودرو/ واردات باید هدفمند باشد

بابک صدرایی در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز، در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران پیچیده است و در آن خبری از اقتصاد آزاد و رقابتی نیست، صنعت خودروسازی هم بر اساس این شرایط انحصاری شده است.

وی افزود: انحصاری بودن صنعت خودرو باعث شده کیفیت خودروهای تولید داخل پایین و قیمت ها بالا باشد. تداوم این انحصار اجازه ورود خودروسازی ایران به بازارهای جهانی را نمی دهد و جدای از آن، مشکلات عدیده ای همچون پایین بودن سطح ایمنی خودروهای تولیدی، آلایندگی و مصرف سوخت بالا را به دنبال داشته و همین امر ضرر زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

صدرایی اظهار کرد: صنعت خودرو ایران برای اینکه دچار تحول شود، باید از حالت انحصاری خارج شود و در کنار تولید خودرو با کیفیت و قیمت مناسب، نیاز به واردات خودرو در سطح قیمتی اقتصادی و متوسط دارد تا شرایط رقابتی در بازار ایجاد شود و خودروسازان به سمت استفاده از تکنولوژی های نوین و ارتقای کیفیت محصولاتشان هدایت شوند.

وی بیان کرد: واردات هدفمند و درست جزو نیازهای بازار خودرو ایران است، چرا که بازار انحصاری جز رانت و فساد آورده دیگری ندارد و مانع پیشرفت این صنعت می شود.

۳ اقدام ضروری در بازار خودرو/ واردات باید هدفمند باشد

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به صادرات خودروهای داخلی، گفت: با اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده هایی برای صادرات سالانه یک میلیون دستگاه خودرو داده، اما واقعیت این است که ایران در حال حاضر توان صادرات این مقدار محصول را ندارد و حتی اگر توان آن را هم داشت، بازارهای خارجی تمایلی به مصرف محصولات ایرانی با این سطح از کیفیت را ندارند.

وی ادامه داد: وقتی چنین وعده ای داده می شود، باید مشخص شود که این خودروها قرار است به کدام کشورها و با چه شرایطی صادر شوند. ممنوعیت و توقف صادرات خودرو ایرانی به چند کشور همسایه نشان می دهد که صادرات خودرو ایرانی در حال حاضر ممکن نیست و برای اینکار ابتدا باید کیفیت محصولات و تنوع آن ها افزایش یابد و قیمت ها بر اساس سطح کیفی تعیین شوند.

صدرایی افزود: برای اینکه تحولی در کیفیت و تنوع محصولات داخلی رخ بدهد، باید بازار رقابتی شود. ایران زمانی می تواند اقدام به صادرات خودرو کند که میزان تولید خودروسازان به بیش از ۴ میلیون دستگاه برسد؛ کشور چین با اینکه محصولاتش با کیفیت و دارای تنوع هستند، در حال حاضر یک میلیون دستگاه خودرو صادر می کند؛ بنابراین طرح کردن چنین موضوعاتی نشان از توان کنونی کشور در انجام آن ندارد.

وی گفت: اقتصاد ایران در حال حاضر در شرایط خوبی به سر نمی برد و انتظار می رود با رفع تحریم ها، اوضاع بهتر شود؛ هرچند که اکنون می توان با واردات هدفمند خودرو و ارتقای سطح کیفی و تنوع محصولات داخلی و مناسب سازی قیمت ها تا حدی به بهبود وضعیت این صنعت کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =