کسب و کارهای نوپا به یکی از حوزه های پُرطرفدار در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور تبدیل شده است. اما آیا با تسهیل حضور زنان در این بخش، نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده در کشورها کاهش پیدا خواهد کرد؟

کسب و کارهای نوپا؛ فرصتی برای زنان کارآفرین

به گزارش کارآفرین نیوز، در سطح جهان بیش از ۱۲۶ میلیون زن کارآفرین کسب و کار خود را شروع کرده و ۹۸ میلیون نفر از زنان کسب و کار خود را برای ایجاد فرصت های شغلی در جوامع محلی توسعه داده اند. با این حال، سهم ایران در کاهش نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده نشان می دهد نرخ کارآفرینی زنان در کشورمان مناسب نیست. براساس گزارشی که مرکز آمار در سال ۹۸ از بیکاری زنان و مردان منتشر کرده، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است.

گزارش های استاتیستا نشان می دهد در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۳۰۰ سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا در شهرهای مختلف در سراسر قاره اروپا، با ارزشی در حدود ۱۶.۹ میلیارد یورو ثبت شده است. اگرچه کسب و کارهای نوپا از نظر ارزش وزن کمی در اقتصادها دارندT اما به طور متوسط ۱۷ درصد اشتغال در کشورهای اروپایی را تامین می کنند و به طور تقریبی، نسبت به ۲۲ درصد شغلی که از بین می برند، ۵۲ درصد شغل ایجاد می کنند.

در حال حاضر، کسب و کارهای نوپا به یکی از حوزه های پُرطرفدار در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور تبدیل شده است. اما آیا امید وجود دارد که با تسهیل حضور زنان در این بخش، نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده در کشورها کاهش پیدا کند؟

اشتغال زنان

ورود زنان به حوزه کسب و کارهای نوپا علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی - اجتماعی محلی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر رشد و توسعه پایدار کشورها بگذارد. با این حال، چالش های زیادی برای توسعه کسب و کارهای نوپا و استارتاپی توسط زنان وجود دارد.

یک بررسی ایرانی راه های تسهیل ورود زنان به حوزه کسب و کارهای نوپا را آغاز کرده است. از مهم ترین یافته های این بررسی، لزوم توانمندسازی چندگانه است که با عوامل برانگیزاننده ای مثل فرهنگ سازی کسب و کار، توسعه قابلیت های فردی و عوامل تسهیل کننده ای مثل یادگیری هدفمند و تقویت تعاملات اجتماعی به دنبال تحریک، تشویق، انگیزش و در نهایت توسعه مهارت ها و توانمندی های درون زاست.

یافته های این تحقیق می گوید، فرهنگ سازی کسب و کار به معنای شناخت فضای کسب کار، آشنایی با اصول کسب و کار، برنامه ریزی بلندمدت، هدفگذاری دقیق و روشن و خلاقیت و نوآوری از اهمیت به سزایی در تسهیل ورود زنان به کسب و کارهای نوپا برخوردار است. همچنین شاخص های توسعه قابلیت های فردی از جمله اعتماد به نفس، استقلال طلبی، ریسک پذیری، مدیریت استرس و صبر و بردباری در این بین، نقش مهمی ایفا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =