یک کارشناس صنعت خودرو گفت: از زمانی که قیمت‌گذاری خودرو دستوری شده، میزان زیان انباشته رسمی خودروسازان به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان

امیرحسن کاکایی در گفتگو با کارآفرین نیوز، در خصوص حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو، اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری برای محصولاتی همچون خودرو، فقط باعث ایجاد بساط رانت خواری می شود و از اساس اقدام غلطی بوده است.

وی افزود: بیش از سه سال است که قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت دستوری شده و طی این مدت، میزان زیان انباشته رسمی خودروسازان به بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که باعث بدهی چند هزار میلیاردی خودروسازان به بانک ها، قطعه سازان و مردم شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: عملکرد شورای رقابت در زمینه قیمت گذاری دستوری خودرو، زیان بار و مضر بوده و هیچ اثر مثبتی بر این صنعت و بازار خودرو نداشته است.

وی یادآور شد: تشخیص رویه های ضد رقابتی و برخورد با خاطیان، تسهیل کنندگی فعالیت بخش خصوصی، از جمله وظایف و اهداف شورای رقابت است و در بسیاری از کشورها مجموعه ای برای این کار ایجاد شده، اما در ایران شورای رقابت از فعالیت اصلی خود در صنعت خودرو دور شده و اقدام به قیمت گذاری دستوری کرده و با این کار، این صنعت را در معرض نابودی قرار داده است.

خودرو

کاکایی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری از اساس غلط بوده و تجربه نشان می دهد که مهم نیست قیمت گذاری از سوی چه نهادی (شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده و ...) صورت گیرد، بلکه مهم این است که قیمت ها بر مبنای عقلانیت اقتصادی تعیین شوند و مسئولان امر بر اساس منافع عمومی تصمیم گیری کنند.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه لازم است تفکر کنترلی و دولتی از صنعت خودروسازی حذف شود، تاکید کرد: تصمیم گیران این صنعت باید خودروسازی را به سمت ورود به بازار رقابتی هدایت کنند و با ارتقای سطح کمی و کیفی و تنوع بخشی به محصولات، به رشد این حوزه بپردازند نه اینکه فعالیت خود را محدود به دخالت در امر قیمت گذاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =